1368 lóerő kárpótol a V8 hiányáért?
Az elektromos autók megítélése az utóbbi években egyre inkább tolódik a satnya, rövid hatótávú tejfölös doboz felől a jövőbe mutató, gyors, menő tárgy felé. Ott a Tesla, ami például úgy gyorsul le egy Alfa 4C-t, hogy közben vontat is egy Alfa 4C-t, vagy az i3-as BMW, ami ígéretes városi pusztító. Kevesen tudják, hogy mielőtt a belsőégésű motor ekkora teret nyert, komolyan versenyben volt a villanyhajtás a tömegek kegyeiért.

Például az első autó, amely túllépte a lélektani 100 km/órát, elektromos volt. A La Jamais Contente neve annyit tesz, mint sosem elégedet , ezzel sofőr, Camille Jenatzy kedvesen a feleségére utalt. Az 1450 kilós autó kasznija torpedóra emlékeztet, amely ijesztően magasan, egy létravázon ült. A gép felépítését látva nem kevés bátorság kellett ahhoz, hogy valaki beleüljön, és rendesen odalépjen neki, már csak azért is, mert 1899-ben még nem nagyon létezett sem biztonsági öv, sem szilárd útburkolat. Volt viszont egy 200 voltos elektromos rendszer, két, egyenként 25 kW-os villanymotor, amelyek lánccal hajtották a kerekeket.
Jenatzy 1899 április 29-feszült neki a menetpedálnak – de furcsa ezt leírni -, és sikeresen gyorsított 105,88 km/óráig. A legnagyobb sebességre, amire akkor ember képes volt. Viszont nem telt bele három évtized, és Malcolm Campbel 280 fölé hajszolta a Blue Birdöt, persze ekkor már nem volt kérdés, hogy melyik megoldás lesz a legelterjedtebb.

Épp ezért volt érdekes az a videó, amibe pár napja futottam bele az Electric Fox nevű versenyautóról. Mielőtt belekattintottam, az tűnt fel, hogy a villany róka formára kiadja a brutális top-fuel dragstereket, de hiányzik a V8, ami miatt olyan vezetni ezeket a gépeket, mintha a pilóta egy atomvillanást lovagolna meg. A gyorsulási versenyek elektromos kategóriája persze még messze nem olyan elterjedt, mint a metanollal üzemeltett 6-7000 lóerős retteneteké, de potenciál ebben is a van.

Az Electric Foxot hat darab YASA gyártmányú villanymotor hajtja összesen több mint 1368 lóerővel és 2160 newtonméterrel. Ezt a teljesítményt egy 800 voltos lítium-ion akkucsomagból képes előállítani, mind a hat motornak saját vezérlője van, és a menetkész súly megáll 725 kiló alatt. A klasszikus, negyed mérföldes távot 7,631 másodperc alatt teszi meg, ami egy érdekes dolog: nézhetjük onnan, hogy a Bugatti Veyron Super Sportnak 9,7 másodperc kell ehhez, de onnan is, hogy egy jól beállított top-fuel gép egy jó sofőrrel megcsinálja 3,6 alatt.
Ettől függetlenül elképesztő látvány, ahogy a jellegzetes hanggal távolodik a villanydragster, és ami külön furcsa, hogy hallani a gumik nyikorgását, amit a metanolos gépeknél elnyom a gépzaj. Hogy ez-e a jövő? Az szinte biztos, hiszen a villanymotor minden paraméterében jobb tud lenni egy belső égésű motornál, a kérdés már csak az, hogy mikor készül majd elég kicsi, könnyű és gyorsan tölthető akkucsomag, ami kiszolgál egy hétköznapi autót is. És hogy akkor mi lesz az élménnyel? Az úgyis a mozgásból, a gyorsulásból, a csücskös kanyarokból és a szűkre vett féktávokból áll össze, hogy ehhez benzint égetünk-e, vagy ampert, szinte mindegy.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

