Tényleg azt hitték, nem fotózok autót?
Szicília autós termése – 2016.
Olaszország autós paradicsom – Ferrarik, Lamborghinik, tuning-csodák mind-mind nagy számban vannak arrafelé. De Szicília szinte egy másik ország – mást is láttunk ott, az állapotok pedig...
Oké, megjártuk Szicíliát egytized részben az ötven éves Bianchinával, kilenc tized részben a 43 éves állólámpás Mercivel, de erről már született poszt korábban. A rendes autóbuziknak viszont nyilván feltűnt – nem sokat beszéltem az ottani autókról. Szándékosan. Eredetileg azokat még az utazós posztba szerettem volna betenni, de oly sok fotó összejött, hogy talán még egyetlen külön írásba is sok lesz belőlük most, de megpróbálom.
Kékkel mentünk, zölddel jöttünk - varázslat!
Eddig mindig mázlim volt, most elhagyott. Kivételesen nem az volt a baj, hogy kevéssé, hanem hogy túlságosan felkészítettem az autót az útra. Az isteni gondviselés azonban kisegített.
Szicília, mint a leadben is említettem, nem pont Olaszország. Szegényebb annál, s aki eleget nézte a Polip (La Piovra) című sorozatot, kicsit érti is miért – ahol erős a maffia, ott pár ember gazdag és röhög a többin, a többi szegény és nem érti mi van. Vagy érti, de fél, és nem mer összefogni, hogy változtasson.

Igen, Szicílián nem hemzsegnek úgy a Ferrarik, Lambók, Maseratik, Porsche Panamerák, ritka, csúcskivitelű Alfák és társaik, mint északon. Itt az átlagautó van a központban, a pisztáciazöld és piszkosfehér régi fajta Pandák burjánzása szinte nyomasztó méreteket ölt, de ha a kontinensi részen nem is, de itt simán lát még az ember működő Bambinót, azaz 126-ost. Meg nem működőt is.

Lehet, hogy Olaszország GDP-je magasabb, mint a magyar, de úgy sejtem, ha lenne ilyen kimutatás külön Szicíliára, akkor ott már mi állnánk jobban a méredzkedésben. Ehhez képest Szicílián (is) kisebb az autók átlagéletkora, mint a szomorú magyar, 13 év fölötti adat. Ennek ellenére a mi autóparkunk hamvasan új, istenien karbantartott, tökéletesen szalonállapotú autókból áll az ottanihoz képest.

Soha az életben nem láttam még ennyi gyorskötözővel, szigszalaggal, tűzőgéppel(!) egyben tartott, törött, horpadt, hiányos, pár éves verdát. Ami itt egyszer megsérül – márpedig mivel elég bambán és felelőtlenül vezetnek, ezért gyakori a koccanás – azt soha többé nem javítják ki, vagyis csak annyira, hogy mozgásképes maradjon az autó. Ennek ellenére nem hallottam egyetlen vason fékező, leszakadt kipufogós kocsit a két hét alatt, de kevés volt a füstölős is – a műszaki vizsgán úgy tűnik, ezeket szigorúan veszik.

Engem azonban privát emberként nem érdekel túlzottan semmi, ami a nyolcvanas évek után készült, igazából még azok se túlságosan, az én autóspektrumom valahol a hetvenes évek közepéig bezárólag bezárult. Mármint, amire felkapom a fejemet. Mivel pedig privát nyaraláson voltam, saját pénzen, nem feldolgozóúton, ezért csak azt fotóztam, aminél önkéntelenül a kamera felé moccant a kezem.

Naja, az eredeti Fiat 500. Valószínűleg sehol, még Olaszország szárazföldi testén sem akkora ezeknek az autóknak a sűrűsége, mint itt. Északabbra már láthatóan divatautóként, veterán járműként, életstílus-kiegészítőként használják a jobbára felújított Cinquéket, de itt ezek még horpadtan, szakadtan, lógó elemekkel, foltosra mattulva igazi autóként húzzák a belüket – pedig a legfiatalabb is 42 éves közülük. Persze akadnak gyönyörűre restaurált darabok, tuningolt kocsikat is látni, de nem ezek adják az 500-as szcéna gerincét. Fotóztam egy csomót mindenféle helyzetben, színben, érdemes belekattintani a 41 képes galériába, mert csodás helyeken és állapotokban lehet megfigyelni ezeket a kis járműveket, igazi közegükben.

Teszem hozzá, a legérdekesebb 500-asokat, illetve nagy szívfájdalmamra egy Fantozzi-féle Autobianchi Bianchina Quattropostit még a komp előtt, Civitavecchia felé autózva fotóztam a pályán. Ó, ha nem egy állólámpás Mercedes, hanem a saját Bianchina Panoramicám ablakán át lőhettem volna ezeket a kockákat... Persze ha azzal jövünk, egy fél nappal később jártunk volna azon a szakaszon.

Érdekes volt megfigyelni Capri Leonéban, az első szállásunk melletti, munkagép-bérbeadó szerviz kínálatát. Szűk, kanyargós utcákkal tűzdelt, hegyre épült városka ez, amíg nem láttam ezeket a Piaggio kisteher-alapú (igazából, ha jól látom, Daihatsu HiJetek) gépeket, a mini lánctalpasokat és a többit, el se tudtam képzelni, hogyan dolgoznak arrafelé. Apropó, Palermo mellett, jóval később, azt is megfigyeltem, hogy a cérnányi utcákban hogyan költözködnek az emeleti lakásokból az ottaniak. Van arra is egy tűzoltólétraszerű, futómacskás eszközzel ellátott költöztető-célteherautó. Ismét felhívnám a figyelmüket a galériára.

A legnagyobb veterános fogásom két Lancia Appia volt az Etnára autózás közben, egy kisvárosban. A két kocsi – egyik egy korai szériás, másik egy későbbi – láthatóan régen porosodik az utcán, de a koszt leszámítva szép állapotúak, rozsdamentesek, a belsejük intakt, s még rajtuk van a csodás, elöl pici, hátul négyzet, régi olasz rendszám is – cataniai ráadásul.

Ömlött a nyálam, gondolhatják, hiszen ilyen pici autót szekrény stílusban nyíló ajtókkal nem készített már akkor senki, s ha jól tudom, ezekben szűk hengerszögű, V4-es motor volt már, ami megint csak egy kuriózum. Ezek még évtizedekkel a Fiat-korszak előtti Lanciák, míves alkatrészekkel, ufószerű kezelőszerv-furcsaságokkal, rendes autóbuzi-vágytárgyak.

Szicília mellesleg telis-tele van helyi gyártású, már-már teherautóknak tűnő csettegőkkel. Mind fura, kemény dízel hangon vánszorog, mintha valami túlhúzott Kubota traktormotor lenne bennük (mellesleg lehet, hogy az is van), mind rogyásig túlterhelt, mind horpadt.

Szívem csücske, a 127-es Fiat is előfordul még itt, láttam gyönyörű állapotú, a kedvenc padlizsánkék színemben tündöklő, első szériást, illetve a végletekig lerohadt, utolsó szériás, brazil gyártású dízelt is – nem egyet. Sőt – bár azt nem fotóztam le – négyajtóst is az első 127-es szériából, amit kizárólag a Seat gyártott. Ezen a vonalon értem utol a legszomorúbb találatomat is, az Agrigento régi városrészének aljában, egy fal tövében letámasztott első szériás Huszonhetest. Láthatóan jó állapotban volt, amikor ide letették tíz éve, rajta vannak a krómozott dísztárcsák, kint van a napvédő, de most hajléktalanszállóként működik.

Sportosabb autót csak egyet láttam (bár egy Lancia Fulvia elsuhant szemben az autópályán), egy Fiat X 1/9-est Trapaniban. Valami régebbi autókkal foglalkozó szerviz előtt állt egy rettenetesen horpadt Fiat 500 társaságában – római, hetvenes évek végi, narancssárga betűs, fekete alapú rendszámmal. Nyammm.

Piaggio Apék a hatvanas évektől a legújabbakig vasvillán hányható mennyiségben vannak jelen, fel is tartják a forgalmat rendesen. De a teherautókínálat csúcsa nekem még az Iveco előtti korszakból származó, nagy, szivattyús Fiat-teherautó volt. Hogy ezek mennyire jól néztek ki, azzal a hatalmas, paralelogrammás emblémával az orrukon... Azt ugye tudják, hogy egy nagyjából minimum negyvenéves teherkocsi ez, napi szolgálatban? A hely Trapani, épp egy strand ciszternáját ürítik vele. Vagy valami hasonló.

Szintén trapanii lelet volt a Citroen DS. Ez az autó bármilyen közegben, bármilyen országban megállítja a járókelőket, ez a sötétkék példány pedig úgy nyújtózkodott a Favignana szigetre vivő kompok melletti parkolóban, mintha övé lenne az egész kikötő. Lehet, hogy tényleg a tulajdonosáé volt...

Kattintsanak csak, jópofa dolgokat látnak. Sajnos a kommentelhetőséget lekapcsoltam, mert szabadságon vagyok, nem lesz módom kezelni a szövegfolyamot, abból meg mindig baj lesz, ha nem néz rá a gazdi. Remélem, a képek kárpótolnak mindenkit, még ha néhány autóból készült is és kicsit életlen.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
