Az egyetemista az élet császára
Megpróbáltam összegyűjteni, hogy eddig mennyi megjelent anyagunk foglalkozott már a formula Studenttel, de sajnos nem bírom mindet belinkelni. Írtunk már a győri csapatról, a BME autóját Pista meg is hajtotta, de volt szó egyedi fejlesztésű versenymotorról is. Hálás téma, megérdemli a nyilvánosságot, hiszen az FS gépeket reszelő diákok lesznek azok a mérnökök, akik miatt harminc év múlva is király lesz autózni. Most ismét a győri Széchenyi István Egyetem csapata jelentkezett, az Arrabona Racing Team, hogy megmutassák, mivel készülnek 2016-ra.
Kicsi a bors, de... anyááám!
Hallották már a mesét a gokartszerű vezetési élményről? Hülyeség. Csak egy dolog olyan, mint a gokart, ez itt. Ráadásul magyar srácok építették.
Győrben nincs időpara
Mátyás a Budapesti Műszaki Egyetemre jár, de jelentkezett hozzánk gyakornoknak. Eddig a hírrovatnál dolgozott, de a gyakorlat vége felé nagyon akart egy rendes cikket is írni. A győri Formula Student csapatot látogatta meg, ez a cikk lett belőle, fogadják szeretettel.
Ha egy mondatban kéne elmagyarázni a Formula Studentet, akkor talán az áll a legközelebb az igazsághoz, hogy egy valódi formula-1-es csapat működését kell a tanulóknak modellezni, az autótervezéstől kezdve a versenyzésen át egészen a támogatási és reklám tevékenységig. Az ART 2014 óta működik, és idén február 11-én bemutatták az ART_03 kódú gépüket, amely súlyát még tovább faragták, és például a váltót is a kormány mögötti fülekkel lehet kapcsolni.
Utóbbi leginkább a csőváznak köszönhető: ezeket a műhelyben méretre vágják, majd egy szponzorhoz kerülnek, ahol lézerrel munkálják a csövek végére a megfelelő profilokat. Ameddig a szponzor dolgozik, az egyetemen elkészül a vázgyártó sablon. Ez rétegelt lemezből készül, hogy könnyebb legyen mozgatni, és végül ebbe kerülnek bele a csövek, amik ponthegesztéssel rögzülnek. Sok munkával sikerült elérni, hogy a csőváz az elérhető legkönnyebb legyen, és ebbe az irányba nem is érdemes tovább menni, ezért már elkezdtek egy karbon monokokot megtervezni. A váz elejét és hátulját a műhelyben állítják össze, ám a készre hegesztés már ismét a szponzornál történik. Erre azért van szükség, mert bár a szabályzat nem ír elő minősített hegesztéseket, de a csapat fontosnak tartja, hogy az emberéletet védő keretet profik csinálják.

Miközben a csövekből váz lesz, készülnek a karosszériaelemek ősmintái is, ebből kerülnek majd ki a versenyautó szénszálas idomai. A csapat igyekszik minél több alkatrészt házon belül elkészíteni – így a futómű himbáit is -, de sok darab csak beszállítóktól jöhet: a hajtáslánc egyes elemei az Egyesült Államokból, a diffi Németországból, a felnik pedig Olaszországből érkeznek. Sok időt emészt fel a gyártókkal való egyeztetés, hiszen ha nehézkesen gyártható le egy alkatrész, nem feltétlen találnak hozzá céget, aki elkészíti. Tavaly például meglátogatta a csapatot az Metropolia Motorsports is, és a finn cég CNC mart alkatrészeket ajánlott fel a csapatnak.

Az egyik legfontosabb előrelépés az, hogy az eddig használt egyhengeres KTM blokk helyett a csapat idén már a szintén egyetemisták által fejlesztett SZEngine blokkot fogják használni. Ez a motor azért érdekes, mert eleinte teljesen önálló fejlesztés volt, ám annyira drága lett volna gyártatni az egyedi hengert és hengerfejet, hogy azzal nem lett volna tartható a kitűzött motorbeszállítói cél. Most egy az utolsó csavarig átalakított KTM blokkot építettek, amiről már alaposan megemlékeztünk. A legtöbb csapat 600 köbcenti körüli sportmotorok négyhengereseit használja, ám ezek nehezek, és alacsony fordulaton nem elég nyomatékosak a pályákon, ahol inkább a szűk visszafordítók, és a rövid egyenesek dominálnak. Erre kínál megoldást a lent is nyomatékos, és főleg nagyon könnyű blokk. A már emlegetett fülekkel vezérelhető váltó pedig pneumatikával működik, de kompresszort nem visz magával a gép, hanem egy paintball puska nyomástartályában tárolják a nitrogént.

Persze a feladat messze nincs letudva az autó megépítésével, hiszen a szervezők szigorúan bekérik a műszaki dokumentációt is, ezek minősége is beleszámít a végeredménybe. A csapat másik fele, a menedzsment ugyanannyit dolgozik, ők foglalkoznak a szponzorokkal, pénzügyi terveket készítenek, és média megjelenéseket szerveznek. Az ő dolguk a regisztráció is, idén három futamra jelentkeztek: először Csehországban, Mostban, majd a németországi Hockenheimben, végül pedig magyar közönség előtt, Günyűn fognak versenyezni. Egyértelműen a német futam a legrangosabb, ide még Ausztráliából is jönnek csapatok, és 40 elektromos, valamint 75 benzines autó áll rajthoz. Innen is sok sikert kívánunk a magyar csapatoknak, és mindenképp beszámolunk róla, hogy milyen eredményt értek el.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
