Amikor utoljára ennyire közel voltam egy nőhöz, mint most a Nissan lengyel marketingeséhez, eljegyeztem. Nem házasságtörésre fut ki a sztori, egy acélvázra szerelt, üvegszálas, felülről nyitott csőben ülünk, hat emberrel együtt, szó szerint egymás ölében. Annyira szűk a hely, hogy épp csak mozdulni tudok, a klausztrofób érzést csak fokozza bukósisak, ami kell, mert állítólag nagyon gyorsan fogunk menni. Hideg van, hiszen egy nagyteljesítményű hűtőrendszer még a plusz öt fokban is kemény jégréteget fagyaszt a betonra, és amint leereszkedik az arcom előtt egy prominens osztrák fenék, tudom, hogy ez most más lesz. Pilótánk elhelyezkedik, majd kiadja az ukázt, hogy indulhatunk. De hogy is kerültem ide?
Pont ugyanannyit tudok a bobozásról, mint a kedves olvasó (ha csak nincs gyakorló bobos köztük). Kettő vagy négy megtermett, jellemzően germán legény meglök egy szánt, lecsúszik egy jégkatlanban, és ha ők teszik ezt a leggyorsabban, nyernek. Meg persze láttam a megkerülhetetlen családi vígjátékot, a Jég veled-et, de a sportközvetítésekkel mindig úgy voltam, hogy azt az időt tényleges mozgással is lehet tölteni, szóval minden szinten kimaradt az életemből az amúgy látványos verseny.

Viszont nemrég a Nissan szervezett egy sajtóeseményt, ahol kipróbálhattunk egy hétszemélyes szánt. A hét emberre méretezett bob persze ismeretlen a sportág számára, a Nissan egyedi gépet épített az újságírók ijesztgetésére. Meg ez rímel arra, hogy a Nissan X-Trail is hétszemélyes, igaz, már 2014 óta az, de annak fényében, hogy amúgy a közelébe sem kerülnék egy bobnak, ez számít a legkevésbé.
Járt velünk bűnben és mocsokban. Túlélte
Egyetlen dolgot veszített ez a típus, de azt nagyon: a jellegzetességét. És ez nagy kár, mert erre aztán szüksége lett volna.
Reggel négykor kelés, egy óra repülés Münchenbe, majd cirka 160 kilométernyi autózás után jutottunk el Innsbruckba, az 1975-ben épített Olympic Sliding Centre-be, amely a világ első mesterségesen fagyasztott, ennélfogva permanensen nyitva lévő pályája. Tizennégy kanyar, 138 méter szintkülönbség, 1506 méteres hosszal: itt fogjuk kipróbálni a Nissan szánját. Illetve majdnem, hiszen a majd egy tonnás dög – a négyszemélyes változat csak 630 kiló – annyira begyorsulna, hogy nem merik a pálya legtetejéről leengedni, mert a 12-es kanyart már nem venné be – hogy ez mit jelent, azt nem részletezték -, ezért az alsó rajthelyről indítanak. Lassúak persze így sem voltunk, a leggyorsabb csapat 105 km/h-t ért el, ami motor és kerekek nélkül több mint szép.

A szánt az olasz Diego Menardi építette, aki 1979 óta látja el a világ csapatait bobokkal. Állítása szerint a hétszemélyes Nissan bob úgy készült, mint egy sztreccs limó, vagyis a meglévő vázba és testbe betoldottak egy darabot. A megnövekedett súlynak a futóművel és a kormánnyal is utána kellett menni, így ezek masszívabbak, valamint azért, hogy mindenki túlélje a kalandot, magasabbra húzták a szán peremét, így legfeljebb a sisak ér le, ha tetőre rakják a gépet. Ülés nincs benne, csupán egy műanyaglemezen ülünk, az oldaltartást a mögöttünk ülő combjai biztosítják. A legrémisztőbb a kormány: két D-gyűrű huzalokkal a kormányműhöz kötve. És ezzel fognak minket befordítani 100 felett.
És akkor meglendülünk. Nem négy jamaikai sprinter löki meg a szánt, hanem Ian Richardson, aki amellett, hogy a Brit Bobszövetség egykori igazgatója, szolgált a Brit Királyi Légierőnél is. Az első lejtőn nem érezni érdemi gyorsulást, hiszen még csak lendületet szerzünk, de az első kanyarban már sejteni lehet abból, mi vár ránk. Tisztességes erő présel hol jobbra, hol balra, és a sisakok is rendszeresen koccannak a szán peremén, vagy utastársunk sisakján. A végére, ahogy fokozódik a tempó már szinte fájdalmas, de a sebességérzet mindent felülír, még semmiben nem féltem ennyire 100-nál. A szán ugyanis rázkódik, nincs csillapított futóműve, ráadásul a falak is közel vannak, ami miatt még gyorsabbnak tűnik. És ez semmi ahhoz képest, ami utána jött.

A pálya alján enyhe hányingerrel kászálódtam ki a hétszemélyes gépből, de már terelnek is be minket egy Nissan kisbuszba, hogy felvigyenek, ezúttal a felső rajthoz. Mert most a valódi futamokon használt négyszemélyes szánnal fogunk egyet csúszni. És itt is áll a párhuzam: ha az X-Trail a hosszított limuzin, akkor ez itt egy Caterham, és attól most tekintsünk el, hogy abba nem ülnek be négyen. A száraz súly alig 210 kiló – a hétszemélyes 310 kg személyzet nélkül – és nincs magasított oldalfal. Van viszont valami ülésszerű a minimális oldaltartásért, és egy olimpikon sofőr, de róla majd később, úgyis az érdekel mindenkit, hogy hogyan megy a versenybob.
Magasabbról indulunk és a kezdősebességünk is nagyobb, hiszen itt jóval kisebb súlyt kell meglendíteni az amúgy a pálya tetején maradó belökőnek. És ahogy azt a súlyból sejteni lehetett, itt minden gyorsabban történik, és a szán is jobban ráz, hiszen a jég felülete elég egyenetlen. Sokkal nagyobb tempóval vállaljuk el a kanyarokat, mert jóval kisebb az esély a borulásra. Fék persze nincs, a szán aljából kiemelkedő, jégbe fúródó karmokat csak a pálya végén használják, máshol annyira károsítaná a jeget, hogy nem engedik ki őket. A hátsó utas feladata csak ez, a szán hátulja el is emelkedik a jégtől lassítás közben.

Egyre gyorsul a gép, már két kanyaron vagyunk túl, mire elkezd átmenni élvezetesből rémálomba a menet. A kanyarokban azon aggódom, hogy a gerincoszlopom vajon a seggemen át fog-e távozni, vagy a lengőbordáim azért elakadnak a medencémben. Félelmetes és fájdalmas, minden méterrel erősödik az őskáosz. A pálya közepén ér a felismerés, hogy miért is ennyire kemény: ha autóval vállalunk el egy gyors kanyart, ott enged az ülés, ha gyorsabban megyünk, enged a futómű, ha még gyorsabban, akkor már a gumik is. A bob viszont nem enged. Semmit.
Acél élek vágnak a jégbe, amelyek merev alvázon csatlakoznak a merev kaszniba, az egyetlen dolog, amit az erőhatások formálni tudnak, az a szánalmas porhüvelyünk. Eddig azt hittem jóban vagyok a g erőkkel, hiszen alkalmanként ugrálok egy bringával, de a bob ahhoz képest egy más szint. Az ember közelít a kanyar felé, és minden neuron azt sulykolja a megtépázott tudatunkba, hogy nem vesszük be, aztán mégis. Az utolsó két kanyarnál már azt sem lehetett érezni, ahogy a szán bedől, majd újra egyenesbe áll, csak szimplán olyan a jobbos-balos kombináció, mintha először Chukc Norris rúgna vállba, utána pár tizedmásodperccel pedig Van Damme.

Nem tudom mennyi idő telt el a rajt óta, talán 50 másodpercig tartott, de nem mernék rá megesküdni. Kiszállok, rendezem a gondolataim, majd szóba elegyedek a pilótámmal – vagy sofőr? -, Kurt Einbergerrel. Emberünk 194 centi és 98 kiló, amit csak azért tudok ilyen pontosan, mert jegyzett olimpikon. Joggal merül fel a kérdés, hogy mi a bob sportértéke, hiszen még fékezni sem kell, de Kurt szerint két dolgon áll vagy bukik a siker: a belökés hatékonyságán és a kanyarívek kiválasztásán. Itt, Innsbruckban ment már 130-cal, de az Egyesült Államokban belekarcolt a 160-ba is. Itt jegyezte meg, hogy az innsbrucki pálya gyerekjáték, nincs benne nehézség, olyan, mintha az autópályán mennénk gyorsan. Állítása szerint velünk nagyjából 60 százalékot hozott ki a szánból, és itt azért megdöbbentem, ha igaz, ha nem. Márpedig miért is hazudna?
Hogy belülről milyen egy átlagos menet? Tessék. Elég?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
