Tisztán emlékszem arra, amikor először vezettem Mazda MX-5-öt: húszéves voltam, akárcsak az autó, és az a ritka helyzet állt elő, hogy hiába magasztalta az összes forrás az egekig az autót, mégis minden elvárást teljesített. Közvetlen volt, játékos, és már hetvennél is úgy éreztem magam, mintha 130 felett nyomnám. Na meg a legfontosabb: úgy juttat eszetlen mennyiségű adrenalinhoz, hogy a legkeményebb szerpentines abúzus során sem érezzük, hogy bajunk lehet. Egy idő után ez persze veszélyes, de ha úgy reagálunk, ahogy az elemi életösztön diktálja, nem lehet bajunk.

Azóta vezettem néhány kiadást, és szép lassan megszületett az elhatározás: kéne egyet venni. Ha minden a tervek szerint alakul, nyár végére már egy 1.6-os NB-t fogok terelgetni. Lassan adaptáltam a gondolatot, ezért az összes elérhető szakirodalmat elolvastam, jellemző problémák, alkatrészbeszerzés és természetesen a tuning. Utóbbival jutottam el a Flyin’ Miata nevű céghez, ahol V8-as motorokat szerelnek a kis roadsterbe.
A puristák szemében ez felér egy szentségtöréssel, hiszen a Mazda pont a kiegyensúlyozottsága miatt annyira fantasztikus autó. A motorpaletta erősebbik vége is alig 150 lóerős, de valahogy akárki próbálja, nem vágyik többre. Flyin’ Miataék ennek örömére beledobtak egy Corvettekből ismert LS 3-as V8-ast, és mögé akasztottak egy Tremec T56-os kéziváltót – ezt korábban a Borg-Warner gyártotta -, amit a Viperből ismerhetünk, vagyis kellően túlméretezett.

Állításuk szerint ez a masszív vasdarab egyensúlyozza ki az autót, és a gyári 52:48-as súlyelosztás alig csúszik el 52,7:47,3-ra. Az össztömeg persze nő, és azt a műhelyben is tudják, hogy ezzel lehet a legjobban megölni az élményt, ám addig reszelték Habut – innen a név -, amíg mindössze 120 kilóval lett nehezebb a harmadik generációs alapváltozatnál. Az 1280 kilós autót a 6,2-es motor 400 lóereje viszi, de csak az ügyfél kívánságán múlik, hogy meddig szeretné feszíteni az LS-t, hiszen kevés motorhoz érhető el annyi teljesítményfokozó, mint ehhez.
Az alapítók, Bill és Teri Cardell amúgy nem Miaták szétfaragásával kezdte, hanem európai sportkocsikat szervizeltek a nyolcvanas években. 1989-ben az egyik ügyfelük egy első generációs MX-5-tel jött a Porschéjáért, és a testvérpár azonnal elájult a roadstertől. Hét évvel később már kizárólag MX-5-tel foglalkoztak, mára pedig 2300 négyzetméteres műhelyükben tizenöt alkalmazott építi az autókat.

Egy mezei tuningcég nem hozott volna lázba, de Cardellék nem csak motorcserékkel foglalkoznak, hanem a Mazda technikája köré építenek izgalmas pályagépeket. Ha egyet kéne választani a palettából, akkor a Catfish-t hoznám haza. Itt mindent kidobtak a hajtáslánc és a futómű kivételével, ezeket pedig beműtötték egy csővázba. Az egészre ráhúztak egy fantasztikusan kinéző üvegszálas héjat, ajtók, beltér és egyéb felesleges sallangok nélkül. A kész autó alig 700 kiló, és természetesen a cég akármelyik teljesítménynövelő csomagját megrendelhetjük a motorra. Igen, V8-asra is cserélhetjük, és ha kedvünk úgy hozza, akár otthon is összerakhatjuk.

Ennél egy fokkal keményebb megoldás az Exocet, amelyről joggal jut eszükbe az Ariel atom, hiszen ez is kívül hordja a vázát, és ez is Angliában készül. A Flyin’ Miata jelen esetben csak amolyan viszonteladó, de természetesen komplett Mazda-hajtásláncokat is kínál hozzá, akár kulcsra készen, akár építőkészletként. És itt is találtak helyet a Corvette-motornak.

Nyilván jó dolog egy röhejesen erős MX-5, de az élmény inkább olyan lehet, hogy vezetés közben rettegünk, utána meg boldogsággal tölt el, hogy egyáltalán túléltük. Elsőre simán kibékülnék egy 1.6-os NB-vel, de a szűrőt nem kapcsoltam ki a nagyobb motorra sem, így jött a képbe ez:

Egy meglepően olcsó 1.8-as változat, félmillió forintnyi euróért. Frissen cserélték az összes kopó-fogyó alkatrészét, de ami fontosabb, ez egy Anniversary kiadás, vagyis Bilstein futómű van alatta, hatsebességes a váltója, toronymerevítős, és sperr diffis a teljes boldogság kedvéért. Az álmok a hirdetés utolsó sorában foszlanak szerte, ugyanis a hirdető szerint rohad a küszöb, de ami nagyobb baj, hogy a 1700-as fordulat felett valami kopog a motorban.
Gondolatkísérletnek így sem volt rossz, de úgy, hogy ráadásul Essenig kell menni érte, nem játszik. Azzal mondjuk tisztában vagyok, hogy egy 16-18 éves autóval foglalkozni kell majd, de többek egybehangzó véleménye szerint itt túl nagy eséllyel léphetek taposóaknára. És ha valamit, akkor az MX-5 vásárlást nem fogom elkapkodni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
