A Mazda3-asokkal megtett szibériai túráról már részletesen beszámoltam. Csuvasföld fővárosa, Csebokszári közelében azonban elvittek minket egy traktormúzeumba, amit a nagy rohanásban nem volt időm megírni. Mentségemre szolgáljon, hogy a traktormúzeum nem szalad el, és hogy most legalább pótolom az elmaradást.
A csuvas főváros kis számú jó nézeteinek egyike
John Deere Model A - az 1934-es traktorral lépett a John Deere a sorközművelő traktorok piacára. Nyolc főbb változata volt, köztük ez a háromkerekű (valójában persze négy). Ez itt egy 2,5 tonnás traktor 1946-ból.
Unyiverzal U2. A cirill betűs feliratból (VT3) látható, hogy az eredetileg a legendás Putyilov Traktorgyárban az 1930-as években fejlesztett modell már a Vlagyimiri Traktorgyárban készült.
Unyiverzal U2
A McCormick-Deering által 1932-ben gyártott International Farmwall W12 1,3 tonnás tömeggel, 5,8 Km/h-s végsebességgel.
T-28 Vlagyimirec - A Vlagyimiri Traktorgyár mérnökei 1955-re fejlesztették szériaéretté a DT-24-es általános- és gyapotművelő traktort. A T28-as gyakorlatilag a DT25-ös három évvel későbbi modellfrissítése volt. 2,2 tonna, hat előremeneti és két hátrameneti fokozat, a szám a traktor nevében valószínűleg a teljesítményre (28 LE) utalt. Hihetetlen, hogy az 50-es évek Szovjetuniójában ilyen, lila-citromsárga lett volna egy gyári szín, de nincs okunk kételkedni a Csebokszári Traktormúzeum szakembereiben. A T-28-as elnyerte a Brüsszeli Kiállítás nagydíját, negyedmilliót gyártottak belőle.
DT20 - 1958 és '69 között készült a Harkovi Traktorgyárban. Ránézésre ez is csak egy traktor a 60-as évekből de a maga idejében hihetetlen sokoldalúságával emelkedett ki a mezőnyből. Mindkét irányban dolgozhatott, minimális átalakítással, elöl és hátul is szerelvényezhető, nagy intervallumban változtatható a nyomtávja. Nagy hasmagasság, jó irányíthatóság. Másfél tonnás saját tömeg, 20 lóerős teljesítmény, hat előre- és öt hátrameneti fokozat, akár 17 km/h-s sebesség..
HTZ-7 - az első szovjet kompakt traktor, a Harkovi Traktorgyár büszkesége. Az 1950 és 65 között traktor egyike az ország első hidraulikus kihajtással és felfújható abronccsal szerelt mezőgazdasági gépeinek. 48 ezret gyártottak a 12 lóerős, 1400 kilós, 5 előre- és 4 hátrameneti fokozatú HTZ-ből, melynek végsebessége 12,7 km/h volt.
A T-5 általános traktor a Lipecki Traktorgyár 1962-es prototípusa. A fejlesztése 1961-ben kezdődött Moszkvai Automobil Intézet mérnökeinek bevonásával. Négy egyforma méretű kerék, mind a négy hajtott és kormányozott. Az 50 lóerős motor motor az első tengely felett és előtt, a kabin középen, a technikai adatok közül fennmaradt a súlyelosztás is: 60% elöl, 40 hátul. A többtárcsás fék az első kardánra hatott. A T-5-ös az 1963-as tesztelés után végül nem került gyártásba, de ezen alapult a későbbi hidrosztatikus meghajtású GT-55-ös, és az erdőgazdasági T-5-L.
Az Altaj Traktorgyár a II. világháború miatt kitelepített Harkovi Traktorgyár felszerelésével termelt elsősorban lánctalpas traktorokat Rubcovszkban, egy Kőszeg méretű kisvárosban, a mongol és kazah határ közelében.
K-35-ös a Lipecki Traktorgyárból, 1944-es keltezéssel. 35 lóerős Kirovec dízel hajtja a 3,7 tonnás munkagépet, ami az egyik leghosszabb ideig gyártott szovjet traktor. 1960-ig készült, de főbb elemeit felhasználták még T38-as és a T38-M lánctalpas traktorokhoz is.
DT-75 - A Csebokszári Traktormúzeum egyetlen modellje, amit magam is vezettem, még a tévéműsorban is szerepelt. Utóbbi, mármint a műsor érdekessége, hogy a teszt egy valódi Orbán-bányában (tőzeg-) történt. Négyhengeres, négyütemű dízel 80 lóerővel, közvetlen befecskendezés, folyadékhűtés. 6 tonna, 9 km/h-s végsebesség.
SHTZ-15 - 31,5 LE, 3 tonna, 3 fokozatú váltó, 7,4 km/h csúcssebesség. A 30-as évek mezőgazdasági gépesítési hullámában a szovjetek gyakran spórolták meg a fejlesztést, és inkább lekoppintottak egy-egy nyugati gépet. Az SHTZ-15 mintájául az amerikai International 15, a világ egyik legjobb traktora szolgált. Majdnem 400 ezret gyártottak belőle, ez volt a Szovjetunióban legáltalánosabban használt traktor a 30-as-40-es években.
McCormick-Deering 10-20, 1930-ból.
John Deere B, 1928, 1,9 tonna
A Vörös Putyilovec Traktorgyár terméke a korszak legnépszerűbb traktorjának másolata volt. A Hofi Géza által is megénekelt Putyilov gyárban annak idején a világ egyik legnagyobb szerelőszalagján készültek, szám szerint 36100. A traktortörténészek szerint ez a traktor tette sztenderddé a képen is látható anatómiát: a hátsó kerekek sokkal nagyobbak, és csak ezeket hajtják meg. Magyar vonatkozása, hogy Galamb József irányította a fejlesztését. (Fordson-Putyilovec (1924-1933), 20 LE, 1320 kg, 3 váltófokozat, 11,2 km/h-s csúcssebesség.)
És most valami egészen más: néhány szebb darab a múzeum motormetszet-részlegéről:
VTZ D37E motor metszete
Az egymilliomodik VTZ D37E motor.
YAMZ-328
Végezetül pedig íme, az egyik legérdektelenebbnek látszó tárgy, ami mégis a legérdekesebbek közé tartozik: a 2032-es Vlagyimirec traktor - erről volt már szó a tyumenyi turnén. 2005-ben Vaszilij Hackevics novoszibirszki traktoros ezzel állította fel az azóta is megdönthetetlennek tűnő távtraktorozási világrekordot. 21 299 kilométert tett meg Vlagyimirtől, ahol a traktorgyár van, Vlagyivosztokig.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
