Kamiont a cipősszekrényből

2013.11.26. 10:18
40 hozzászólás

Ha tokiói szalon, akkor Daihatsu-stand, ezt lassan illik megjegyezni. A legérdekesebb megoldások általában ennél a márkánál vannak, a standjuk kihagyhatatlan. Talán érthető, hogy miután kétszer lezavartak a Toyota-standról, mert még/már/akkor épp nem lehetett fotózni, inkább átbattyogtam a Daihatsuhoz élvezkedni.

fcdeck 3

Amúgy is fúrta az oldalam a kíváncsiság, mert már a standok résein át láttam valami olyan járműnek egy részletét náluk, hogy nem akartam hinni a szememnek. Most végre megnézhettem élőben. Egy nyergesvontató volt az. Igen, egy Daihatsu nyerges, bármennyre is sziszeg most minden kamionsofőr.

fcdeck 4

Persze, mivel Daihatsuról van szó, ez nem az a tipikus Iveco, amiből tíz perc alatt ezer húz el az M0-áson. Aki ezt hiszi, alaposan dörzsölgetné a szemét, ha meglátna egyet a forgalomban... Ez a hatalmas szörny ugyanis egy kei-autó, tehát mindössze 3,4 méter hosszú. Élőben hihetetlenül aranyos, azonnal elképzeltem, ahogy végighajtok vele a Nagykörúton szombat délután, amikor már gyűlnek a sörözők előtt a népek, majd átkrúzolok vele az Andrássyn át a Hősök terére, és leparkolok vele a Műjég mellett. Ez mindennél nagyobbat ütne.

Sajnos, mint szinte minden érdekes járműben, amit a szalonon kiállítottak, ebben sincs igazi motor – villany hajtja ugyanis. A villanymotort viszont nem akkumulátor táplálja, hanem tüzelőanyagcella, ami sokkal érdekesebb, mint bármilyen más tüzelőanyagcella, ami van. Ebben ugyanis nincs drága (és igencsak véges készletekből táplálkozó) platina, igaz, ehhez a cellákban az elektron-áram fordított a hagyományos megoldásokhoz képest, s nem mellesleg hidrogén helyett nitrogént kell tankolni bele. A nitrogént viszont nehéz kezelni, így az FC Deck nevű csodacukiság nem tankolható oszlopból. Ehelyett – a tervek szerint – cserélhető, előretöltött palackokkal működne.

fcdeck 2

Ilyen tüzelőanyagcellát már két évvel ezelőtt bemutatott a Tokyo Motor Shown a Daihatsu, akkor írtam is róla, de itt már autóba is betették, halad a világ. Látják, egy problémát megoldottak (nem kell bele drága platina), egy újabb született (nitrogéntankolás). Villanymotorral persze már nem lenne olyan élvezetes a körúti korzózás ezzel a zsebkamionnal, én is inkább valami miniatűr V10-es, kétütemű dízelt képzeltem volna bele, bubufékkel... De akkor is vagány, kár, hogy sose lesz.

A másik szupercukiság a szintén kei-autó kategóriába tartozó, szintén 3,4 méteres Deca Deca volt a standon. Valódi hajtáslánca van, egy háromhengeres, turbós 660-as, két vezértengellyel. Ekkora helyet ilyen apró autóba gyártó még nem pakolt, ráadásul mindkét ajtaja szekrény stílusú és B oszlopa sincs. Kinyitva lenyűgöző, ilyenkor csak egy keret az egész autó, bár ez az a pillanat, amikor megfogalmazódik a fejünkben, vajon egy gyerekkádnak vagy ennek jobb-e a törésbiztonsága.

Decadeca 5

Az ülések egyébként nagyon magasan vannak, szabadidőautós a vezetési helyzet. A kei-autó szabvány szerinti, maximális 1,5 méteres szélességben persze csak négyszemélyes utasteret tudtak megvalósítani, de azok az ülések legalább egytől-egyig a padlóra hajtogathatók, teljesen sík belső platformot valósítva meg ezzel. De hát, ez is csak tanulmány, akármilyen klassz.

Decadeca 3

Akadt viszont rendesnek tűnő autó is, a Copen roadster (feltehetőleg az) utódja, amit óriási fantáziával Kopen névre kereszteltek. A régi tojás volt, az új szögletes, a mostani időknek ez jobban megfelel. Szintén kei-autó, szintén 660 köbcentis, turbós és DOHC, szintén 3,4 méter hosszú.

kopen 2

Ezt már – ha minden igaz – gyártani is fogják. Mokány kis dög, bárki örömmel hazavinné szerintem, kár, hogy elsőkerék-hajtásos. Trükkje a házilag leszedhető külső panelgarnitúra – az RMz kivitelű, egyszínű kocsit bárki, minimális melóval fél óra alatt átépítheti más színűre, sőt, akár matt sárvédő-szélesítéses, XMz kinézetűre is.

kopen 4

Daihatsuéknál mindig érdemes megnézni a hátsó tablót a kiállított autók mögött is, 2011-ben itt fedeztem fel az érdekes tüzelőanyagcella-rendszerüket is. Most is kitettek egy 660 köbcentis, 60 lóerős motort és rajta a CVT-váltót, illetve egy elektronikus vezérlőegységet ide, három monitoron pedig mindenféle filmek futottak a legfrissebb újításokról. Egy csomó forradalmi dolog van ebben a motorban:

engine 3

- hűtött EGR-visszavezetés: ha hideg, nagyobb mennyiségű kipufogógázt lehet visszavezetni

- e:S Green Ignition plazmagyújtás. Az égéstérben levő elegy elektromos vezetőképességét mérik, ezzel pedig hajszálpontosan be tudják állítani a gyújtás intenzitását és idejét, így pedig különösen forró gázokat pufoghat ki a motor a katalizátor felé, tisztábbá téve ezzel a kocsi működését,

- a kipufogóvezetékbe tett Peltier-elemmel plusz áramot generálnak

- a CVT-váltóban fűtik az olajat, ezért már hidegen is könnyen áramlik, kisebb veszteséget okozva ezzel.

Kár, hogy a Daihatsu a borzalmas Sirion idején próbálta megvetni a lábát Magyarországon. Sokkal jobb lenne, ha most jönne. Ezekkel a cuccokkal...

(További képek a galériában, a képekre kattintva érhetőek el.)

Az oldalról ajánljuk

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

30 perce
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41