2013.11.21. 07:42
41 hozzászólás

Arra lennék kíváncsi, hogy mi állt a feladatlapon, amikor kiadták a megbízást a mérnöknek. Egy útépítés elkerítő korlátjáról van szó, ami két egymás fölött futó csőből áll. De hát tartania is kell valaminek, mi legyen az? Piros háromszög, hogy feltűnő legyen? Sárga-fekete sávos téglalap, nehogy nekimenjenek? Á, inkább legyen rózsaszín nyuszi. Azt hiszem, a reggel első sokkjával kellőképpen felkészültem a Tokiói Autószalonra.

DSC01967

Idén Frankfurtban jól megállapítottuk, hogy az autószalonoknak reszeltek, megölte őket a zinternet. Meg hogy Európára már magasról tesznek az autógyártók, hiszen egyre kevésbé fontos piac. A Tokiói Autószalonon rá kellett jönnöm, tévedtünk is, meg nem is. Japánból nézve kicsit másképp fest a világ.

DSC02131

Míg Frankfurtban az európai gyártók terítették lapjaikat, helyenként mondjuk kicsit erőtlenül, de a japánok sokszor csak alibi-standokat építettek, itt pont fordított a helyzet. A Peugeot a németeknél egy fél csarnokot kibérelt, és tanulmányautóktól kezdve a Pikes Peak-en taroló versenygépükig mindent felvonultattak, itt egy vézna 2008-assal és egy RCZ-vel tudták le a kötelező kört. Mondjuk érthető az ő anyagi helyzetükben, de egy kétautós stand helyett meggondoltam volna a helyükben, hogy egyáltalán érdemes-e megjelenni.

DSC02156

Teli gatyával könnyű büdösnek lenni, a Volkswagen persze méretes sarkot vett birtokba Tokióban is, de újdonságot nem hozott. Igaz, raliautójuk mellé a szalon egyik legjobb csaját tették, ez is valami, de érezni lehetett, nem ide koncentrálnak most.

DSC02025

Ehhez képest az a Suzuki, amely Frankfurtban csónakmotorral töltötte ki a parlagon maradt négyzetmétereket a standján, itt méretben és felhozatalban is túltett a VW-n. Elsősorban dobozautókkal bombáztak, de legalább ötfélével, azonos méretben. Azt is tudták, hogyan kell eladni őket: nyilván ablakba ragasztott bősz kutyapofával. Mondom, a nyúl csak a kezdet volt.

DSC02157

Ha már a cukiságoknál tartunk, ismerkedjünk meg a Tokiói Autószalon kabalafigurájával. Természetesen macika, jellemzően rózsaszín, és TMS-es pólót hord.

DSC02291

Vannak ám komoly dolgok is. Egy egész polcot foglal el az újságárusnál a méltán világhírű Girls und Panzer magazin. Nem fogják kitalálni, csajok és tankok vannak benne. Leginkább olyan felállásban, hogy látványosan hozzá nem értő, copfos leánykák babrálnak tankmaketteket. Nem mondom, hogy nálunk ne lenne érdeklődés iránta, de egy printmagazint ezzel a relatív szűkös témaválasztékkal fenntartani szerintem csak Japánban lehet.

DSC02473

Térjünk vissza a standokhoz. A Nissan rácáfolt arra a tézisre is, hogy autószalonon nincsenek már meglepetések. Az IDx tanulmányautók, melyekre nehéz kellően erős jelzőt találni, annyira titkosak voltak, hogy még a PR-es sem tudott róluk előre. A sztorijuk különben az, hogy egy digitális előtanulmány-csokorból harminc kiválasztott szimulátorrajongó ezt a formatervet szavazta meg, amin maguk a nissanosok is meglepődtek. De azt gondolták, ha erre gerjednek a gémerek, akkor ezt kell megépíteni, és jól is tették.

DSC02476

Sőt, Andy Palmer, a Nissan egyik nagykutyája ma azt is elejtette egy kerekasztal-beszélgetésen, hogy a látszatnál komolyabban gondolják az IDx-et. Nem zárta ki a lehetőséget, hogy gyártani fogják, bár a műszaki paramétereken még remélhetőleg reszelnek egy kicsit. Az eddig belengetett 1,6-os, turbós csúcsváltozathoz ugyanis azt találták ki, hogy a remek CVT-váltójukkal csavarozzák össze, az pont jó lesz a kis sportkocsihoz. Térdre borulva könyörgök, építsék meg ezt az autót, de ne szúrják el egy fokozatmentes váltóval.

DSC02072

A tömeg mintha érezte volna, hogy a Nissannál nagy dolgokra készülnek. Én szokásom szerint ki szoktam hagyni a túlfűtött bullshit-generátorral gyártott sajtótájékoztatókat, tapasztalt kollégáimmal nagy egyetértésben. A japánok azonban úgy tolongtak Carlos Ghosn prezijénél, hogy még a szomszédos Suzuki-standot is ellepték. Pedig akkor még senki sem tudhatta, mi van a fehér lepedő alatt.

DSC02189

A Subarunál is fantasztikus tanulmányautókat láthattunk, a frankfurti betli után itt olyan standot építettek, amilyet kell. A WRX-et ugyan itt is rejtegették, de a Viziv Concept jó pár percig lekötötte a figyelmemet. Aztán eszembe jutott, hogy a Subarunak már nem hiszünk, ebből a pompás autóból is a végén egy Levorg lesz, mire szériába kerül.

DSC02193

De nem csak a fontos modellek időzítéséből és a nyilvánvaló erődemonstrációból derül ki, hogy a japánoknak mennyire hazai pálya Tokió. Megdöbbentő arányban nem beszélnek ugyanis angolul. Több standon is lyukra futottam, amikor angolul próbáltam megszerezni olyan infókat, amik nincsenek benne a sajtóanyagokban.

DSC02381

Volt például egy kisebb tisztásnyi terület a kisebbik csarnok első emeletén, ahol egy Segway-hez hasonló ráállós kétkerekű lábpótlékot lehetett kipróbálni. Megkérdeztem, hogyan, erre visszakérdeztek, tudok-e japánul. Tagadó válaszomra előkerült a már túlságosan is ismerős borzasztóan sajnálom arckifejezés, és sűrű bocsánatkérések között elhajtottak, hogy a működését csak japánul tudják elmagyarázni.

DSC02128

A fenti szerkezetről is nyelvi akadályok miatt nem sikerült kiderítenem, mire való. Azért lefotóztam a hölgyet, aki maga előtt terelgette a gépet, amely néhány másodpercenként vidáman megszólalt. Azt mondta: minimikimó! - majd továbbment. A piros szoknyás lány csak széttárni tudta a karjait, bármit is kérdeztem tőle angolul. Ha valaki tudja a megfejtést a minimikimóra, ne tartsa magában.

DSC02311

Én sem bírom magamban tartani a szalon pofaleszakító meglepetését. A Yamaha-stand mellett földbe gyökerezett a lábam. Egészen elképesztő szépségű sportkupé hasalt a földön, sok mindenre emlékeztetett, de konkrétan semmire sem. Óriási műgonddal illesztette rá két művészlelkű japán a keménytetőt, amikor meg tudtam mozdulni, éppen a hézagokat csekkolták harmadszor, szépen passzol-e a dekli.

DSC02310

Ken Okuyama kezét platinába kellene foglalni ezért. A nálunk teljesen ismeretlen dizájner kis stúdiójában tervezte a Kode 9-est, és egészen apró szériában szeretnék gyártani is. Olyan hihetetlen stílusérzékkel és a legapróbb részletekig kidolgozott az autó, hogy az bármelyik nagy gyártó standján megszégyenítette volna a tanulmányautókat. Sziporkázik a finom ízléssel megrajzolt forma, még az uszony a hátán sem hat vásárinak. Ha Ferrari-emblémát ragasztanának rá, mindenki bevenné, de nem, ez annál sokkal érzékibb. És ha közel megyünk, japánabb is.

DSC02314

Alatta a Lotus Sevenekhez hasonló testvérmodell, a Kode 7-es technikája lapul, egy modernebb Lotussokra emlékeztető alumínium teknő, középmotorral. Hogy milyennel, azt nem árulták el, csak hogy japán eredetű négyhengeres, HKS kompresszorral, 370 lóerővel. Szeretném tudni, hogyan mozgatja a mindössze 890 kilós kasztnit.

DSC02323

A Kode 7 Clubman és Exclusive verziója elhalványul a 9-es mellett, pedig ha csak azok lennének kiállítva, az is eléggé felborzolta volna az idegeimet. Igazából sértés a Sevenhez hasonlítani, mert annyival kidolgozottabb, annyival precízebb szerkezet benyomását kelti, hogy csakis japán lehet. A furcsaság itt az, hogy a tapinthatóan tökélyre törekedő technika fantasztikus dizájnba van bújtatva.

Hogy mennyire értenek a rajzoláshoz, azt az átdolgozott Yanmar traktornál jobban semmi sem bizonyíthatja. Aki egy mezőgazdasági gépet ilyen dögösre tud faragni, annak nem akármilyen tehetsége van.

DSC02326

Ilyen kontrasztok országa Japán, a füles nyuszitól eljutottunk a büntető traktorig.

Az oldalról ajánljuk

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

tegnap, 17:31
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21