Elvileg hírzárlat volt, arról volt szó, hogy tilos fényképezni. Azért becsúsztattam a kis gépet a hátizsákba, hátha mégis, Japánban sosem lehet tudni. Szüntelen hajlongások között minden kérdésre elhangzik egy-egy hai, vagyis igen, de azt nem tudom, hogy mondják a nemet. Amikor mégis elkerülhetetlen a tagadás, határtalan szégyenükben rettentő sajnálkozó arcot vágnak, mintha éppen most gázolná el a Sinkanzen a család kedvenc kutyáját. A nem minden szempontból tökéletes angoltudásuk meglepő helyzetekbe tudja katapultálni az embert. Szóval vittem gépet.
Magam sem voltam tudatában, de a Nissan Japán legrégebbi autómárkája. Az esti rendezvényen a 80. szülinapjukat ünnepelték, Carlos Ghosn, a vezér japán beszéddel készült, és be is mutattak valamit, amiről beszélni sem szabad. Nem is újságíróknak szervezték a bulit, mi csak úgy meg lettünk hívva, ha már itt vagyunk Japánban. És kiállítottak egy sor veteránt a nyolcvan éves cég múltjából, amiket szabad volt lefotózni. Na ugye.
Egy Zsiguli kacsintott rám egyből a bejáratnál. Nyilván nem, hiszen egy 66-os Sunny volt, de szemből megtévesztően hasonlít, még az embléma is majdnem stimmel. Hátulról is lehetne Fiat, de inkább egy másik modell, viszont az adattábla arról árulkodik, hogy pöttöm ezres motorjába 56 lóerő szorult, ami egész érdekesen mozgathatja a filigrán, alig 650 kilós kasznit. Nem tudom, exportálták-e egyáltalán ezt a B10-es sorozatot, én mindenesetre még nem láttam ilyet élőben.
Hasonlóan ritka madár a mellette álló 59-es Bluebird, amelyről azt állítja a magyarázó szöveg, hogy korának leggyorsabb kompakt autója volt a maga 120-as végsebességével. Zsebből nem tudom megcáfolni, de gyanús, hogy másnak volt már 55 lóerőnél erősebb kisautója akkoriban, de az is lehet, hogy nem. Furcsa szerzet, elölről van benne valami a Peugeot 404-es bárgyúságából, de akkoriban sok autónak volt Trabant-pofája.
Ez az 1964-es Cedric Special vitte az olimpiai lángot a 64-es tokiói játékokra. Még a kameraállványnak tűnő tartószerkezet is benne volt a hátsó ülésen, és persze a matrica sem hiányzott az oldaláról. Egyértelműen az amerikai dizájn inspirálta a nissanosokat, épp csak a V8-ast hagyták ki belőle, helyére egy sorhatost tettek, ha már amúgy is kicsinyítettek az USA-ban megszokott dimenziókon.
Land Rover és Willy's Jeep keveréke a kék ős-Patrol, amelyről felirat nélkül akkor sem találtam volna ki, hogy mi az, ha szamurájkardot lengetnek a fejem fölött. Egész fickós lehetett a 145 lóerős, négyliteres sorhatosával, bár a közel 1,7 tonnás önsúly nem kevés. Ez volt az első igazán szépen restaurált autó, az előző három csak úgy tessék-lássék lett rendbe rakva, a Cedric-ről még azt is el tudom képzelni, hogy hasonló állapotban megmaradt.
Ahogy a tündéri R380-as is. Igazi véresszájú versenyautónak látszik, és bőven akad rajta használati nyom. Apró kétüléses, kétliteres, 220 lóerős motorral, de 1967-ben ennyi is elég volt ahhoz, hogy megdöntsön egy sor sebességrekordot - erre használták ezt a második sorozatból származó gépet.
A Fulvia-orrú cucc egy 66-os Silvia - még a név is rímel. Oldalról viszont sokkal modernebb, akár egy Bertone-dizájn is lehetne. Odabent is olaszos a hangulat, a klasszikus pálcikakapcsolók a középkonzolon csodásak. Az 1,6-os, 90 lóerős négyhengeres akkoriban jónak számított, pláne, hogy egy tonnát sem nyomott a gép.
Mellette egy kívül-belül piros Fairlady SPL 213.–Szégyellje magát, akinek erről nem ugrik be elsőre a csinos kis kabrió. A következő Fairlady már egy Z, egész pontosan egy 240ZG, de szegény annyira suta, hogy ide se teszem a képét, a perverzek nézzenek bele a galériába. Ha valaki meg tudja mondani, hogy gyáriak-e a szélesítései, ne tartsa magában – én arra tippelek, hogy nem.
A Datsun 14 roadster az est nagy sztárja. Ő az első sorozatgyártású Nissan, 1935-ből. Ha műveltebb lennék a háború előtti modellekből, talán meg tudnám mondani, mire hasonlít a legjobban, de nekem a legtöbb ilyen csőrös autó ugyanolyan.
A Skyline-sor már érdekesebb. Időben visszafelé halad, és egy perverz állattal indít, a négyajtós R32-essel. 89-ben hozták ki ezt a modellt, 16 GT-R nélküli év után. Ebben még egy soros hathengeres van, 180 lóerővel.
A barna elődmodell sokkal esetlenebbnek tűnik mellette. Muscle carnak akar látszani, de túl keskeny hozzá, nem stimmelnek az arányok. A hátsó sárvédő a leggyengébb rész, szélesítés után kiált. Ettől függetlenül kéne.
A legkívánatosabb mégis a Prince Skyline 2000GT. Ma már nem nagyon hangoztatják, de innen származik a legendás név: amikor a Nissan megvásárolta a Prince-t, akkor vették át a Skyline-t és az egész koncepciót. Igaz, csak 125 lóerős, de ez 1965-ben nagy szó volt egy sorhatos kétliteresből. Három Weber-karburátor kellett hozzá, ami enyhén szólva pikáns elem egy japán autóban. De ez engem nem érdekel, akkor is őt vinném haza. Csúcsos kis dísztárcsáival, négy fényszórójával, és a közel ötven éve született dupla kerek hátsó lámpával minden GT-R-nél aranyosabb.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
