Ezt sohasem hittem volna!

2013.02.06. 17:26
192 hozzászólás

Mostanában egyre jobban kezdem megérteni, hogy az élvezetes örömautózáshoz nem kell 200 lóerő. Mindenkinek kellene egy 127-es Fiat, hogy helyre zökkenjen a világnézete.

DSC 1863

Nem, nem találtam fel a meleg vizet, volt már erről írás a Totalcaron. Csikós is nagyon szerette 
és egy újabb modellt is teszteltünk már és mindenkinek nagyon tetszett. De amikor az ember megveszi a sajátját, akkor a saját bőrén tapasztalja meg, az mégis más.

Kezdődött rögtön a kötelező átnézéssel, olajcserével, szelepállítással. Váltórudazat-felújítás, pár porvédő cseréje. Mindenhol egyszerű, könnyen szerelhető és nagyon jó anyagból épített autó ez. A teljes váltórudazat gyárilag sárgára horganyzott, így tökéletesen rozsdamentes, a váltórudazat műanyag perselyei okosan kialakított kis peremmel rendelkeznek, ami a koszt távol tartja, mindenhol okos a szerkezet. Egy alap szerszámkészlettel és egy kis lelkesedéssel könnyedén szerelhető.

A szelephézag-állítás is pillanatok alatt megy, a kis Weber-karbi beállítása egy mozdulat, minden egyszerű, mint a farzseb.

DSC 1693

Ahogy kész az átnézés, felhívom a barátaimat, akik megmutatták, hogy van élet a Bogárhátún túl is.
A sárga OT rendszámos autó Torjay Lacié, aki ott volt a Velodromban legutóbb megcsodálhatta az újjá restaurált autót. A kék autó Miczkó Jánosé, amely nem restaurát, de műszakilag tökéletes autó. Akárcsak az én pirosom, nem hibátlan, de megbízható és jó műszaki állapotú. Együtt megyünk el egyet autózni, ordító motorokkal száguldunk az M0-áson, pontosan száztízzel. Mindenki megelőz és minket néz.

Minden primitívsége ellenére, ez az autó olyat tud, amit nagyon kevés autó: pillanatok alatt dönt le évtizedes dogmákat. Olyan dogmákat, amelyek helytelenségét néha, egy-egy őszintébb pillanatunkban sejtjük, de most megkapjuk, nagy nyomtatott betűkkel írva egy fehér kartonlapra. Például azt, hogy az örömautózáshoz nem kell gyorsan menni és nem kell sok lóerő.

DSC 1672

Ez az autó egy egyszerű népautó. Már amikor kiadták is egyszerűnek számított. Senki nem gondolt arra, hogy majd valaki örömautózni akar egy ilyen kis hétszáz kilós gyösszel, azonban itt volt az olasz tervezők zsenialitása. Úgy csinálták meg, hogy bevásárolni is jó vele, meg zingetni is egy hegyi szerpentinen. Pedig ez utóbbi semmilyen műszaki dologgal nem magyarázható, sőt. Van egy őskövület 47 lóerős OHV motorja, egy keresztben laprugós hátsó futóműve, 135-ös gumijai és egy szánalmasan rövid váltója. A fiatal fotelfizikus le is teszi a katalógust vagy az autós újságot, nem érdemes tovább olvasni, ez egy unalmas autó, amelyből pontosan 12 egy tucat. Ráadásul az egyes Golf GTi 110 lóerős volt és csak 850 kiló, ezeket reggelire eszi. Aztán a 323-as BMW a selymes hathengeressel, az már beleszalad a kétszázba és tízen belül van százon. Ez meg? Szánalmas.

DSC 1716

Azért ezt a két autót említettem, mert mindkettő volt nekem. És egyik sem volt ennél élvezetesebb.
Az biztos, hogy gyorsabbak voltak, de ez nem nagy szó. A 127-es nem gyors autó, bármelyik mai családi 1.4-es gyorsabb, azonban a vezetés élménye teljesen más, mint azokban.

Ez az autó a rövid áttételű váltójával, gyenge motorjával hamar adja a padlógáz élményét és még legális sebességeken belül vagyunk. Még a harmadikat is üvegelhetjük, simán elmennek mellettünk a megpakolt családi autók, nagyival a hátsó ülésen. Görbe háttal ülünk a kormány mögött, markoljuk a furcsa szögben álló kormányt, lefelé nyomjuk a furán álló pedálokat és az arcunkon pontosan az a vigyor ül, mint amikor vadul szlalomoztunk a már kitört első lámpás pedálos Moszkviccsal az udvaron. A 135-ös gumik nagyon hamar elvesztik a tapadást még száraz úton is, körforgalomban alattomosan megindul, de a tempó kicsi, van időnk korrigálni.

DSC 1727

Elhisszük, hogy mi vagyunk Walter Röhrl a Fiat 131-esben. Visszaszúrjuk a kettest, ami nagyon hamar leforog, az utolsó fordulatokat is kisajtoljuk a motorból, görnyedünk a kormány felett, szúrjuk a hármast, élvezzünk a hangját, és már majdnem elértük a kilencvenet. Daewoo Nexia kiteszi az indexet, megelőz, furán átnéz a szemüveges sofőr, mit vigyorog ez a hülye ebben az izében, nem érti. A kanyarba kicsit durvábban húzzuk be a kormányt, visszalassulunk nyolcvanra, de érezzük, hogy kezd megúszni a segge motorféknél. Padlógázzal húzzuk ki a kanyarból, a motor hörgő, szörcsögő hangot ad, a kipufogó fojtottan, de recésen ordít.
Ha ugyanezt csinálnánk az említett BMW-vel, akkor dupla sebességgel kellene beesni a körforgalomba, durvábban kellene elrúgni, mert a pontos futóműve jó tapadást ad. Ha elindul, nehezebb megfogni, mert kevesebb idő van a padkáig. Ha elforgatom üvegig a hármast, akkor átlépem az autópályatempót, közeledik a következő kereszteződés.

DSC 1732

Gyorsabb lenne? Naná, ez nyilvánvaló. Élvezetesebb? Talán az elején igen, de hozzászoknánk a gyorsuláshoz és a sebességhez is, ahogy már hozzá is szoktunk. Egyre tovább kellene feszíteni a húrt, ami aztán elpattanna egyszer, és valakit csúnyán pofán verne. Ma már egy tíz másodperc körül százon lévő autót senki sem hív gyorsnak. Megszoktuk, ezt tudják a nagy behemót családi limuzinok is. Itt nincs nagy tempó, nincs nagy gyorsulás, itt az örömöt az adja, hogy az autó képességei átlagos kézben, átlagos úton kihasználhatók és a kihasználás és a padlógáz öröme az, amit élvezünk. Sokszor, sokáig és szinte bárhol.

DSC 1918

Szívesen raknék rá egy szép, korabeli könnyűfém felnit, de arra már a 155-ös gumit kellene tennem, amivel stabilabb lenne az autó és azt nem akarom. Akkor belekerülök abba az ördögvasútba, amiből nincs kiszállás és nem visz sehová. Ebből az autóból soha nem lesz gyors autó, de mindig élvezetes marad, ezt meg kell becsülni.
Talán két Cobra Classic ülés befigyel majd, de nem lesz tuning. Kérem öljenek meg, ha mégis.

Az oldalról ajánljuk

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

27 perce
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12