Megint asztalon a motor

2012.10.06. 08:02
43 hozzászólás

Már egész összeállt a tuning motor a Bogárban, erősnek is éreztem, mentem is vele néhány ezer kilométert, amikor az egyik olajcserénél az olajleeresztő mágnesén fura fém darabokat találtam.

Három szeleptőkén már elindult a kopás

Elég jól ismerem a motort belülről, ha a mágnes megfog valamit, tehát valami vas kerül oda, akkor arra figyelni kell. Az egész alumínium ötvözet, alig van benne vas, azonban azok olyan helyen vannak, hogy nem jó, ha eldarabolódnak. Nem kaptam sokkot, akkor sem kaptam, amikor leszakadt a lendkerék, azonban nem voltam boldog. Ez a tuningolósdi mindig együtt jár azzal, hogy valami beadja a kulcsot. Mindenki ismeri a mondást, hogy a tuningnál az erős, tartós és olcsó jelzőkből kettőt lehet választani, hármat sohasem. A másik probléma, hogy a növelt teljesítményhez már nem jó a gyári alkatrészek nagyrésze, hanem helyettesíteni kell erősebb alkatrésszel, amely minőségét csak reméli az ember, illetve külföldi tapasztalatok alapján sejti. A kisszériás tuning cucc minőségi szórása nagy lehet, kifoghat az ember egy rosszul edzett vagy méretében pontatlan alkatrészt is. Amikor az ember elkezdi reszelni az ősöreg, léghűtéses blokkot, akkor ezek tudatában kell nekifogni. Akinek ez nem megy, a negyedmérföldes gyorsuláson az első motorhibánál a motorral együtt omlik össze, annak más sportot kell választani. Én nem ez vagyok. Egyrészt természetesen ez a kemény futóműves, szomjas, de apró állat nem a napi használatú autóm, nem baj, ha szét van szórva akár fél évet is. Illetve baj, mert három havonta hullámokban tör rám a mehetnék és mindenkit irigyelek, akinek működőképes hasonló autója van. Másrészről pedig nem csak a közlekedés, hanem a szerelése is örömöt okoz, pláne amikor a motort kell túrni pár plusz lóerő reményében. Ugye nem kell mondanom, hogy ha bármi miatt a motort ketté kellett húznom, akkor soha nem tettem vissza az összes alkatrészt ugyanúgy, inkább valamit tökéletesítettem, módosítottam rajta. Ez része a szertartásnak.

Most is várakozással nyitottam meg a blokkot, vajon honnan jött a pár fémdarab. Nem volt nagy meglepetés, hogy a szeleptőkék felületéből pattogott ki a fém, úgynevezett pittinges kopása lett. Ez a kopás jellemzően akkor jelentkezik, amikor a felület felső rétege túlzottan kemény az alsóbb rétegekhez képest és az anyag minimális rugalmasságakor a felület lepattog. Megvizsgáltam mindenhol a blokkot, sehol nem tett kárt, nem húzta meg a hengerfalakat, nem látszott sehol a fém spén karcolása. Mondhatjuk, hogy megúsztam, hiszen a vezérműtengelyen sem látszott semmi, mindössze a tőkéket kell cserélni.

A főtengely már komplett

Utána olvasva a dolognak mások is tapasztalták ezt a problémát egy bizonyos tőkénél, pedig a szelepemelő tőke és a vezérműtengely gyártója megegyezik, ezt ajánlják ehhez a tengelyhez.

Kivettem a tengelyt is, kapott egy másik, hasonló geometriájú, azonban 10 évvel újabb modell Engle FK8-as vezérműtengelyt és egy sokak által ajánlott vadi új BugPack Racing szeleptőke garnitúrát. Ezek darabja 78 gramm, a benne lévő 84 gramm volt, tehát még spóroltam is tömeget, ami fordulaton nagy nyeremény.

A vezérműtengely cserére azért éreztem nagy szükséget, mert a legutóbbi teljesítmény mérésnél úgy éreztem, hogy ötezer felett valami elkezd korlátozni és ellaposodik a teljesítménygörbe. Ezek a hengerfejek az enyémhez nagyon hasonló motoron, egy kicsit nagyobb karburátorral tudnak 174 lóerőt a főtengelyen, nekem meg volt 144, nem hiszem, hogy mindez a két milliméterrel kisebb karburátor venturik miatt. Azt hiszem inkább az volt az oka, hogy a szelepemelésem kisebb volt, mint szükséges lenne, hogy a szívócsatorna jó áramlását ki tudjam használni. A hengerfej készítője meg is erősített ebben, nagyobb emelés kell. A hengerfej erősen meg van túrva, nagyon a szelepek is és a szívócsatorna is meg van dolgozva. Ebben láttam a lehetőséget. Amerikából rendeltem az FK-8-as Engle tengelyt, ott fél áron van, postaköltséggel is olcsóbb, mint Európában akárhol. Ehhez párosítottam egy nagyobb áttételű, nagyobb emelésű himbasort és a kívánt szelepemelés már meg is volt.

A gyári ékszíjtárcsa szimmeringesre alakítva SKF speedi sleeve-vel

Az csak egy kis plusz, hogy az ékszíjtárcsa olajvisszavezető labirintjét átalakítottam egy SKF Speedi Sleeve-vel szimmeringesre, mert a labirint 5000 felett nem tudta az olajat visszavinni és összemocskolta a motort.

Aztán elkezdődött a szokásos ceremónia. Az első lépés, hogy kisöpröm a műhelyt, ne legyen nagy por meg kosz. Rendet rakok az asztalon, megszüntetem a magától kialakuló őskáoszt, mesterségesen csökkentem az entrópiát. Elmosom az alkatrészeket, csavarokat, a blokk feleket és amik először kellenek azokat az asztalra teszem, a többit, a későbbi alkatrészeket rongyba csomagolva elteszem. A tiszta alkatrészeket megvizsgálom, kiváltképpen a blokkot, nehogy repedés vagy bármi egyéb probléma, rendellenes kopás, beverődés legyen rajtuk.

Blokk elmosva, szeleptőkék benne

Ha nem ismerném ezt a motort, akkor ilyenkor jönne a méregetés, a kopások elemzése, de ezeknek az alkatrészeknek a méretét, a csapok átmérőjét szinte századra tudom, annyiszor mértem és ellenőriztem már. Meg ezzel nem is volt baj, nem volt csapágyhangja vagy alacsony olajnyomás, minden okés volt.

Vezérmű bütyök felpolírozva és bekenve

Amikor időm van, elkezdem az összerakást. Ha nincs összefüggően két órám, akkor nem állok neki semminek, el kell mélyülni, kutyafuttában nem lehet motort összerakni. Nem is szeretem, ha valaki ilyenkor mellettem van, mert megosztja a figyelmemet. Annak ellenére így van ez, hogy a Bogár motort bekötött szemmel is össze tudnám rakni, annyira ismerem, de nem lehet hibázni. Kívülállónak nevetséges lenne nézni, hogy mennyire lassan haladok, ha ebből kellene megélnem, akkor éhen pusztulnánk, mert ezt az időt senki nem fizetné ki. Féktisztítóval, vagy nitrós ronggyal törlöm meg az összes felületet, ahová tömítő paszta kerül, aztán azt már nem érintheti senki, nehogy zsíros legyen. Én is tudom, hogy baromság, hiszen ezeket a korszerű pasztákat olajos felületre is fel lehet kenni és térhálósodás után nem fog ereszteni, de én így szeretem, ez nyugtat meg. Ráadásul az összes tömítő felület annyira pontos, hogy szárazon összerakva is lehet, hogy tömítene. Egyébként a 70-es években a blokk feleket egy lakk-szerű tömítőanyaggal kenték be, valami hasonlóval, mint nálunk a Hermosan vagy Hermetik volt a 80-as években.

Annyira nagy arcom van, hogy a motorindító állványt már nem is használom, egyenesen berakom a motort az autóba, nem tudok hibázni, nem kell járatgatni állványon.

Motor mindjárt a helyén

Így volt most is, beraktam, indítás, ahogy beindul azonnal állandó 2500-as fordulaton tartom nagyjából 20 percig, utána olajcsere. Ez az emelt fordulatú járatás pontosan arra van, hogy a vezérműtengely és a szeleptőkék egymáshoz kopjanak, másrészt pedig alapjárat még nem is nagyon van, mert a karbik csak nagyjából vannak összelőve. Ezen a fordulaton magas az olajnyomás és intenzív a szóró olajozás is, ez kell neki. Az olajcsere pedig azért kell, hogy az esetleges koszt vagy tömítőpaszta maradványt kimossam. Utána még alámászok, megnézem, hogy minden száraz, nem fúj ki a kipufogó és hagyom visszahűlni. Aztán ellenőrzöm a szelephézagokat, majd hidegindítás, hidegen is meghallgatom a hangját, ekkor már karbi szinkront és pontos gyújtást állítok, majd kimegyek vele egy 20 km-es kört. Általában ilyenkor nem nyomom, változó terheléssel haladok, nem padlózom. Visszajövök, megint alánézek, esetleg csavarokat ellenőrzök és ezután kezdődik az igazi járatás, folyamatosan növelve a terhelést.

Ha eddig nincs baj, szép a hangja, nem kopog, nem füstöl, akkor rendben lesz, de garancia semmire nincs. A második Totalcar Pályanapon úgyis elválik az ocsú a búzától.

Az oldalról ajánljuk

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

49 perce
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14