Péter, aki annak idején segítségünket ill. segítségüket kérte lassan, de biztosan halad doktori címe felé. Időközben kiderült, ki nyerte a pöpec kis traktort, valamint egy rövid szösszenet erejéig még egy kis biodízel-bioetanol-oktatást is kaptunk. Tanulni pedig sosem késő. Önöknek van tapasztalata bioüzemanyag terén?
Kedves Totalcar olvasóközönség!
Mindenekelőtt szeretném megköszönni aktivitásotokat a Szokásostól eltérő hiéna poszt kérdőívének kitöltésében. A posztot 6240-en olvastátok el, és 404-en (392 férfi és 12 nő, gondolom, nem meglepő az arány) töltöttétek ki a kérdőívet (6,5%), ebből 233 regisztrált felhasználó szállt versenybe a traktorért. A győztest véletlenszám generátor segítségével választottam ki, csobolade nyerte a modellt, akit ezúton is kérek, vegye fel velem a kapcsolatot, hogy postázhassam a nyereményt.
A kérdőív két részből állt, egy ismeretanyag felmérésére irányuló fejezetből, illetve egy attitűdvizsgálatból. Természetesen a tudásra csak azoknál kérdeztem rá, akik saját bevallásuk szerint legalább valamennyire ismerik a bioüzemanyagokat. 228-an válaszoltátok azt, hogy legalább valamennyi jártasságotok van a témában (56,4%). A kérdőívek részletes elemzése és az eredmények publikálása még várat magára, de ez nem is vágna szorosan a TC profiljába. Többen jeleztétek viszont, hogy kíváncsiak lennétek a helyes válaszokra, így ezeket most röviden közzéteszem.
Az ismeretanyagot felmérő kérdések első blokkjában a gyakorlati tapasztalatokra voltam kíváncsi. Az általatok (fentebb említett 228 fő) leginkább ismert biohajtóanyagok fej-fej mellett a bioetanol és a biodízel, ezeket követi a repceolaj és a biometán/bioCNG. Az elkötelezettebb bioüzemanyag rajongók megjelöltek még néhány második generációs biohajtóanyagot is (pl. alga-metilészter, TBK biodízel). 122-en próbáltátok már ki a bioetanolt, azonban csak a csapat fele volt megelégedve vele. Az egyéb bioüzemanyagokat – ahogyan arra hazánk megújuló hajtóanyag politikájából kifolyólag számítani is lehetett – nagyon kevesen használtátok, így rájuk most nem térnék ki. A bioetanol többletfogyasztása – szakirodalmi adatok és a TC-n is megjelent gyakorlati tapasztalatok alapján – 10-30% között van, míg a biodízel esetében a többletfogyasztás maximum 10% körül alakul.
A második blokkban inkább elméleti, a sajtóból, oktatásból megszerezhető ismeretekre kérdeztem rá. Az első kérdés az alapanyagokat firtatta. A válaszok – a teljesség igénye nélkül: bioetanolt cukor, illetve keményítőtartalmú anyagokból (pl. cukorrépa, cukornád, kukorica, búza, manióka) állíthatunk elő. 1 tonna kukoricából mintegy 3-400 liter etanol nyerhető a gyártási technológiától és a hibridtől függően. A biodízel alapanyagai az olajnövények (pl. repce, napraforgó, oljapálma, jatropha), 1 tonna repcemag biodízel-kihozatala mintegy 425 liter. A biometán (tisztított biogáz) bármilyen szerves anyagból előállítható, legjellemzőbben azonban trágyából, silókukoricából, vágóhídi hulladékokból nyerik. Az előállított gázmennyiség nagyban függ az alapanyagtól, ökölszabályként 4-500 m3/t kihozatallal számolhatunk. A második generációs bioüzemanyagok általában nem élelmiszercélú növényekből/ növényi részekből készülnek (pl. szalma, hulladékfa, vágástéri apadék, mikroalgák).
A bioetanollal és biometánnal általában a benzint helyettesítjük (bár Svédországban léteznek etanol üzemre átállított dízelmotoros buszok is), míg biodízellel a gázolajat. A közhiedelemmel ellentétben a biometán nem alkalmas az LPG kiváltására, egyrészt, mert az LPG-t is a benzin helyettesítésére használjuk, másrészt más tartály- és adagolórendszer szükséges hozzá.
2011-ben mintegy 90 Mrd. l bioetanolt állítottak elő a világon, a legtöbbet kukoricából. A világ legnagyobb bioetanol termelője az USA, őt követi Brazília – ez a két állam együtt a világtermelés mintegy 87%-át adja. Érdekes, hogy a köztudatban még mindig a brazil elsőség él, pedig 2007-óta az USA-é a vezető szerep, azonban az amerikai etanol lényegesen kisebb mennyiségben kerül ki a világpiacra, mint a brazil, mely 2010-ben az összes export 75%-át tette ki. A biodízel (átészterezett növényi olaj) előállítása lényegesen szerényebb mértékű, 2011-ben közel 21 Mrd. l volt a termelés, melynek felét az EU-27 tagállamaiban állították elő. Említésre méltó még Brazília, Argentína, illetve az USA biodízel termelése, melyek együtt a világtermelés 36%-át adják.
Remélem, hogy hasznos információkkal gazdagodtatok a fenti sorokat elolvasva és még egyszer köszönöm a segítségeteket!
Üdvözlettel
Jobbágy Péter
Ph.D. hallgató

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
