Fejjel lefelé, jobbkormányosan
Dél-Afrika a BMW hagyományosan jelentős piaca. Van is a témában egy ősi sowetói zulu vicc. Minek a rövidítése a BMW? Break My Window, azaz törd be az ablakom.
A BMW két okból helyezte az új 6 Cabrio világbemutatóját Dél-Afrikába: a déli féltekén ilyenkor van nyár, ami egy kabriónál nem feltétlenül hátrány. Mini kabriót persze mutattak már be télen az Alpokban, de az poén volt. A 6-oshoz már komolykodni illik, hiába vannak ugyanazok az újságírók, itt a felszabadult ökörködés helyett próbálunk úgy csinálni, mintha személyünkben szerencsés módon egyesülne vagyon és kultúra. Szóval amilyen vevőkre a BMW vágyik, hiszen nekik se öröm, ha az autóik jelentős részét sültparaszt bűnöző vezetik, a másik része meg olyan, mintha robotpilóta vinné az X5-öst, pedig csak a kínai butikosné nem éri fel a szélvédőt.
Tehát rendesen viselkedtünk, a teszt holnap jön, de azért én szaladtam egy gyors kört Fokvárosban is. Vérfagyasztó autós érdekességek nincsenek, csak olyasmik, mint hogy a 6. generációs Corollát itt Tazz-nak hívják, van lépcsős hátú Polo VW Vivo néven és persze rengeteg 1-es Golf.
Cape Town nem az a mindennapos mészárlás, mint Johannesburg, itt soha nem voltak komoly zavargások és borzalmas bűnözés. Mondjuk az apartheid bukásával itt is divatba jöttek a külön fegyveres őrséggel védett lakóparkok, amelyeken nagy ARMED RESPONSE táblák hirdetik, hogy máshová kell menni betörni. Fokváros tehát békés és nem utolsó sorban lassú. Ha bármit bárhol akarunk, veszünk, rendelünk, bérelünk, senki nem nyomaszt majd mindet a borzalmas kapkodásával. Nyugi van. Utaztam egyszer egy repülőn egy dél-afrikai sráccal. Mondtam neki, mennyire szerettem Fokvárost, amin őszintén megdöbbent: azt a csigatempót nem lehet elviselni. Ha valakiben van egy morzsányi ambíció, az inkább Johannesburgba megy. Veszélyes, persze, ha kiszállsz az autóból, de ott rendesen pörög az üzlet.
A levegő mindent visz. Általában van egy kis szél, úgyhogy szinte mindig tiszta, de errefelé sose volt komolyan szennyező volumenű ipar. Ráadásul, állítják, az óceán jódtartalma magas, így a belélegzett, óceán-párás levegőben nagyon jókat lehet horpasztani – Fokváros az alvászavarosok Mekkája lehetne. De a mekkai funkció egyelőre leginkább a városnézésekre, a vitorlázásokra meg a szörfözésre szorítkozik, itt a Jóreménység-foka körül időnként olyan szelek támadnak, hogy épp a félősebb hajósok megnyugtatására nevezték el így.
A város fő nevezetessége talán a Table-mountain, amit magyarok mindig Tábla-hegynek fordítanak, és sajnos az én szám sem áll rá az Asztalra. Lanovka visz fel, és kokettálhatunk a hatalmas metszőfogú szirti borzokkal, akik az elefántok közeli rokonai. Ha már egyszer szafarik errefelé nincsenek, hiszen a nemzeti parkok bő 500 kilométerrel északabbra kezdődnek. Van még aztán a közeli Robben-sziget, ahol Nelson Mandela 25 évig raboskodott, hajó viszi a turistákat, de szerintem Mandela-műfajban sokkal jobb a Mandela sowetói házában berendezett múzeum. Fokváros fő exportcikke ma alighanem a Die Antwoord, a zseniális retró-techno trió, az egyetlen elektronikus zene, ami nem idegesít. Ninja, Yolandi Visser és DJ Hi-Tech azt találták fel, hogy olyan, 90-es évek-stíluselemekből összerakott zenét vettek fel, amiről bárkit bárki bárhol a világon azonnal lebeszélne. Te, hát ez olyan, mint a 2 Unlimited, he, ez fáradt, felejtsd már el! Az első lemezüket ingyenes letölthetőséggel tették fel a netre, több millió példányt el is kapkodtak.
Mondjuk a Wat pomp is elég jó:
De igazából az szóljon, aki tud ennél prolibbat!
Marketingként pedig olyan gyönyörű műtahó imidzset raktak a produkció köré, hogy amikor elkészült az első legendás klip, a nézőtömegek miatt új webszolgáltató után kellett nézniük. Ninja például direkt elmosódott, szar börtöntetkókat varratott magára.
De legalább megnéztem a focivébére rendbe hozott parti részt, az Albert and Victoria Waterfrontot, aztán besétáltam az egyik leghangulatosabb régi utcán, a Long Streeten. Útba ejtettem a zsibvásárt a régi parlament épülete előtt, aztán végigsétáltam a Company Gardenen: a botanikus kertet még a Holland Kelet-Indiai Társaság alapította, tele van olyan növényekkel melyek közül sokat soha nem látunk, és szinte félelmetesen szelídek a mókusok. A Nemzeti Galériába nem mentem be, a Holocaust Centert is kihagytam – a dél-afrikaiakat érthetően érdekli a rasszizmus, és néhány holokauszt-túlélő Fokvárosban telepedett le. A planetárium végképp nem hozott lázba, viszont most végre megnézhettem a Jóreménység Erődöt, amit szintén a Holland Kelet-Indiai Társaság építtetett. Most ha nem is a közepén, de a város belsejében helyezkedik el. Egykor vízparti vár volt, de az öböl 300 év alatt ennyit töltődött felfelé.
Klasszikus csillagvár, XIV. Lajos hadmérnöke tervezte, vizesárok, minden, bár hogy a Napkirály bármely alkalmazottja minek haknizott itt a világ végén, elképzelni nem tudom. Akkoriban persze a gyarmatosítás még nem volt egy befejezett sztori. A Jóreménység erődje annyira fontos dél-afrikai szimbólum, hogy a légierő zászlajában is benne van. Az erőd teljesen ép és korhű, bár sokáig börtönként is szolgált, illusztris foglyokkal. Például itt raboskodott annak a Lord Kitchenernek a gyilkosa, aki az angol-búr háborúban feltalálta a koncentrációs tábort. Igen, ez brit vívmány. A búrok pedig a kommandós hadviselést találták fel, amint ezt a múzeumban egy faragott kép szépen ki is fejezi „hány búr harcost látsz?” - felirattal. A búr kommandós hadviselés ellen a britek a búr farmok felégetésével reagáltak, a földönfutóvá vált nőket-gyerekeket pedig koncentrációs táborokba zárták, amik úgy is néztek ki, és elég sokan bele is haltak. Duquesne búr kapitány tehát brit fogságba esett, és a Jóreménység erőd egyik cellájába került. A falak valami elképesztően vastagok, de Duquesne kanállal kikaparta a cementet a kövek közül, és meg is szökött volna, ha kúszás közben rá nem zuhan egy be nem tervezett terméskő. Az a szökése tehát nem sikerült, de így is csak 78 évnyi kalandos élet után halt meg Amerikában, 1956-ban, mint az ember, aki elsüllyesztette a hajót, amin Lord Kitchener utazott.
A város másik oldalán van az 55 ezres Fokváros Stadion, ami így a futballvébé elmúltával nyilván a büdös életben nem telik meg többé. De ez már legyen a fokvárosiak szörnyű problémája. A foci egyébként hagyományosan a feketék sportja. A rögbi, amiben Dél-Afrika hagyományosan ott van a szeren, a búroké, a brit lakosság inkább krikettezik. Fokvárosban viszont a golf a népsport. Sok pálya ingyenes, és a legtöbb nem kerül annyiba, hogy ne engedhetné meg magának az átlagpolgár.
Fokváros további nevezetességei a vébére összerakott Albert&Victoria Waterfront nevű kikötői rész, ami nekem már nagyon durván amerikai, tip-top steril komplexum, viszont innen indulnak kirándulóhajók a Robben-szigetre. Ha valaki nem szörfözik vagy golfozik, Fokvárosra pont elég két nap, de kihagyni nem lenne érdemes.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
