Sokkal kisebb kockázat egy olyan autóval elindulni 3000 kilométeres túrára, amelyben már van tíz-húszezer, majdnem problémamentes kilométer, mint egy olyannal, amit ezer kilométerrel ezelőtt szereltünk össze, ráadásul kevés gyári, széria alkatrésszel. A cél a Spa Francorchamps F1-es pályán tartandó Bugshow, az európai léghűtéses VW találkozó. Az Oettinger replika Bogár mellett még jött egy vízhűtéses boxermotorosból léghűtésessé alakított Oxyboxer, egy vintage speed stílusban épített 1,6-os Cal-looker, és egy széria 1200-as, mind Sopronból. Az Oxyboxer szintúgy mindössze ezer kilométerrel a háta mögött, a fehér Cal-looker már jóval többel, a kék 1200-as pedig a maga széria, halálos megbízhatóságával, azonban csak 34 lóerővel követte a csapatot. Vagyis nem követte, mert ő ment elöl, diktálva a tempót.
Nem rejtem véka alá, mindenre felkészültem. Vittem szelepet, szeleprugót, drótot, széles ragasztószalagot, komplett osztófejet, olajcsövet, pillanatszorítót, benzincsövet, meg még ami csak eszembe jutott. Ki tudja, mi lesz. Anyagi helyzetemet figyelembe véve inkább az út mellett megjavítom, mint hogy trélert hívjak elszállítani. Ismerem az autót, minden csavarját, ha valaki segít visszatenni, akkor már ki tudom venni egyedül is a motort, ha meg már kint van, szétnyitom akár két órán belül. Be akartam tenni egy másik differenciálművet is, meg két oldalfedelet hozzá, de ott már éreztem, hogy egyik túlzásból a másikba sodródom, ez azért már kicsit sok lesz. Váltótartó bakot azért bekészítettem.
Soproni barátom, Schlosser Zoli, az Oxyboxer építője és tulajdonosa sem esik kétségbe, ha összeolajozza a kezét, arra gondoltam, ketten bármit meg tudunk csinálni. Azért az indulás előtt nem nagyon tudtam aludni, néztem a plafont, és azon gondolkodtam, mi történhet. Szétrepül az osztófej. Van másik. Ötperces meló, stroboszkóp is akad. Beszakad egy szelep. Motor ki, hengerfej le, remélhetőleg a henger nem sérül, szelepcsere, becsiszol –csiszolópor van? Reggel még beteszek. Még mielőtt kiagyaltam volna, hogyan fogom az árokparton hónolni a karcolt hengert, megszólalt az ébresztő. Irány Belgium!
Bécs után találkoztunk a soproni különítménnyel, addig toltuk a 130-at. A kilenc liter alatti, a vártnál kisebb fogyasztáson meglepődtem. A meglepődésem már-már kételkedésbe csapott, amikor a 100-110-es utazónál 100 kilométerre alig több mint hét litert fogyasztott a motor. De ezt aztán 3000 kilométeren át bizonyította, végül elhittem.
Persze hazafelé már azon agyaltam, hogy nagyon kevés ez a benzin, eggyel nagyobb főfúvóka hozhat egy kis lóerőt…
Útközben az 1200-ason cseréltünk egy bogaras tuningműhelyből ingyen kapott hátsó fékdobot, mert a tengelycsavar lelazulása miatt megette belőle a bordázatot, de ennyi. Semmi több, olajos horror sztori nuku, elmaradt az ötletelés, a dróttal kötözés.
Este megérkeztünk, elfoglaltuk a kempinghelyet, nem kellett altató.
Másnap hajnalban az ötszáz méterre lévő zuhanyzóba háromnegyed óra alatt értem be. Törülközővel a hónom alatt, fogkefével a kezemben, WC-papírral a zsebemben belebonyolódtam egy turbós bogárba, megnéztem egy egyedi befecskendezőt, láttam egy kerámia Porsche-fékes 1303-ast, és máris teljesen más irányba mentem.
Mint amikor a parasztgyerek felkerül a Vidámparkba. Elgondolkodtató, hogy egyesek mennyi pénzt és munkát tesznek egy bogárba, gondolom, ők valóban szeretik a kis dudukocsit.
Két napig csak nézelődtünk, mentünk a pályán, gyorsulási versenyt bámultunk, autókat elemezgettünk, miért ilyen, miért olyan, milyen ez a gázrudazat, miért oda tette az olajhűtőt, hova vezette a kipufogót. Aki nem éli ezt a témát, másfél óra után kiütést kapott volna az unalomtól, egy nap múlva meg belehal. De ezek nem mi vagyunk. Repültek az órák, gyűltek az élmények, és tervezgettük, hogy mit fogunk majd télen csinálni.
A stílusok kavalkádja volt. Akadtak pályára épített, becsövezett, sok Porsche-alkatrésszel fűszerezett German-style modellek, klasszikus Cal-lookerek, a kaliforniai stílusban sportosan átalakított, orra buktatott utcai drag-modellek, valamint patkányok is. Utóbbi egy érdekes vonulat. Kívülről rozsdamarta, idő ette, matt és fakó, de a fenéklemez hibátlan, a motor erős, a felni csillogó és méregdrága. Műszakilag ötös, de a külcsín egy bontószökevényt idéz. Ne gondolja senki, hogy egy ilyen autó olcsó. Fényezni ugyan nem kell, de minden egyebet kijavítanak rajta. Meg persze kell hozzá érzék, hogy mivel kell ellenpontozni a patkány kinézetet. Általában felnikkel és drága kiegészítőkkel.
Vasárnap indultunk haza, nagyjából 10 órakor, és hajnali kettőkör estem be az ágyamba - pontosabban hasast ugrottam bele. 1280 kilométert nyomtunk le egyben, egy darabig 110-zel, majd a csapat szétvált, és mi ráálltunk a 130-as utazóra. Ekkor már le mertem venni a szememet az olajnyomásmérőről, és amikor zenét hallgattunk, nem rezzentem össze minden dobütésre, mert végre nem hittem, hogy most köszönt el valami a motorban.
Lassan megjött a bizalom. Németországban néha eltoltam 160-ig, az óra mutatója ilyenkor kiment a számozásból, csodálkozva néztek át másik autókból. A motor hangja ilyenkor megváltozik, a szelephang elmúlik, fordulaton előjön a mély, jellegzetes boxerhang. Ez nagyon szép, de tíz órán át bizony fárasztó.
A bejáratás hivatalosan is befejeződött, a motor több mint 4000 kilométert ment eddig összesen. Úgy tette meg ezt a túrát, hogy csak a lelkem megnyugtatása miatt kellett a motorteret felnyitni, és egyszer töltöttem rá körülbelül fél liter olajat. De csak a biztonság kedvéért. Odafelé kicsit lement a szint háromnegyedről fél alá, visszafelé már nem változott. A soproni csapat is hazaért, hiba nélkül.
Úton lenni boldogság, megérkezni a halál – mondja valahogy így a szólás, de ez itt nem így volt. Csoda volt az út az öreg Bogarakkal, nagyon jó volt ott lenni, de azért vártam a hazautat is.
A találkozó megint erőt adott a téli estékre, amikor ismét valamit alakítani kell az autón, kicsit jobbá, gyorsabbá és erősebbé tenni. Egyébként egy elég fura találkozó ez. Sokan vannak, de többünknek feltűnt, hogy a restaurált vagy megőrzött, teljesen gyári modellek nem látogatják ezt a közel 1500 autót számláló találkozót. A belga BugShow nem a veteránosok találkozója, hanem a hülyéké.
És a hülyék jól érzik ott magukat, nekem elhihetitek.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
