Valamikor május környékén kaptam az első e-mailt, melyben meghívtak az augusztusi Nemzetközi Škoda-találkozóra a Pécs melletti Orfűre. Májusban! Válaszoltam is a kedves levélírónak, hogy a nagy nyári pörgésben abban sem vagyok biztos, elérek-e a vécéig, vagy szimplán csak befosok, nem hogy mi lesz augusztusban. Persze megígértem neki, hogy ott leszek.
Hiba volt, mert így egész nyáron az motoszkált a fejemben, sikerül-e, hogyan jutok le, kivel, és egyáltalán: mit fogok ott csinálni?
Igen, pontosan. A találkozók jók és mókásak, gigabuli - a résztvevőknek. A bámészkodó általában bámészkodik, téblábol, talán meg is szólít egy pár tulajt, letol egy sört, virslit, aztán elmegy haza. Hacsak… hacsak nem volt valaha Škodája. Márpedig kevés olyan húsz éve feletti ember él jelenleg Magyarországon, akinek ne lett volna valaha köze az 1895-ben, akkor még Laurin&Klement néven alapított céghez.
Persze a két lánglelkű alapító eldobná a szakállát, ha látná, mivé lett mára az egykori kis manufaktúra. Rögös volt az út a Volkswagen csoportig, megjárta a márka a poklot, szívtak a csehek annyit, mint a hobbitok Mordorban. A kommunizmus legsötétebb éveiben született modellek megosztották a tulajdonosokat. Valaki hűséges maradt és esküdött a zászlóra, mások megvetően elfordultak, és elterjesztették a szárnyas fallosz hulladék mítoszát.
Pedig a škodások tudják, hogy a legendás faros vízforralás simán elkerülhető, ha kizárólag desztvizet és fagyállót használunk, rendszeresen cseréljük a termosztátot, és elöl visszanyomjuk a hőgomba lecsúszott csatlakozóját.
Ja, el is felejtettem egy alapdolgot: a škodások nagy csoportja két alfajra osztható, a farosok és az orrosok, vagy ha úgy tetszik: a J-Lo és a Steffi Graf brigád. Érdekes módon egész jól megférnek egymás mellett, pedig kevés jobban eltérő koncepció létezik autóépítés terén, mint farmotor hosszában és orrmotor keresztben.
Pénteken reggel Polóba pattantunk Tomival, az operatőrrel, és zúztunk Orfűre. A korai indulás üdvös, egyrészt nem ég annyira a paraszt zsírja reggel a melegben, másrészt a programok délután kezdődnek, így nem szélednek szét az autók, harmadrészt valószínű, hogy legalább minimális mértékben egyben lesz még a brigád az előző napi italozás után.
Tán az ettől való félsz vezetett azonnal a kicsiny, de annál hangosabb cseh különítményhez, ráadásul sátraik tövében amorf alakzatok álltak, mint pl. a Rapid Cabriolet. Fura egy szerzet, teteje, mint a Baur autóié, az ablakkeretek megmaradtak, ellenben eltűnt a C-oszlop, és jött a viniltető. A hiedelmekkel ellentétben nem a Škoda gyári tuningcége, az MTX gyártotta, hanem a brit importőr alakíttatta át az LDD-vel (Ludgate Design & Development) a Rapidot (a szedán Estelle néven futott), és így kínálta eladásra. Ez a fajta tetőelrendezés a Lux verziókra volt jellemző, a Standard volt a vérbeli kabrió, annál hiányoztak az ablakkeretek is.
A Sport fantázianevű változat 1289 köbcentis klasszikus OHV motorját Weber-karburátor etette, így 75 lóerős volt, végsebessége 160 km/óra. Ezek nem rossz értékek ugyan, de a tulajdonos elmondása szerint erős istenkísértés, mert hiába van kimerevítve a karosszéria a hátsó doblemezekben rézsút futó csövekkel, az egész autó csűrik-csavarodik. Ezek után nem nehéz elképzelni a teljesen tető nélküli változat szétrágott Orbithoz hasonló merevségét. A 130-as Rapidért 3950 fontot kértek, a Standard plusz 1306, míg a Lux 1869 fontba került. Angol papírokkal került Csehországba, jóformán egy marék konfettiért jutott hozzá a tulaj, majd visszaalakította balkormányosra és levizsgáztatta okosba'. Angol mivoltáról csupán az ablaktörlők árulkodnak. Ami vicces, hogy még ennyi év után is gyártanak hozzá a britek komplett tetőt, potom 160 fontért. 1989-től a cseh MTX is gyártott kabriót, típusmegjelölése Škoda Rapid MTX Cabrio.
Ritka egy darab, és persze nagy királyság.
Nézelődtünk volna még, de egy másik cseh páciens már invitált saját autójához, ami − ha lehet − még ritkább és betegebb: egy MTX Roadster. Hoppá, a műanyag csoda. A Favorit-alapokra építkező nyitott izé csupán kétszemélyes, és az ajtók mögötti szekció lényegében egy csővázra húzott műanyag (na jó, akad fém is) héj. Műanyagól vannak a doblemezek és a csomagtértető, nagyjából ez is alkotja az autó felét. Maga a csőváz az utasok feje feletti bukókeretben végződik.
Gazdája súlyos eset, van neki még egy ilyenje, ami fekete, az kiállítási darab, teljesen gyári. Ezen már megjelentek a kötelező Favorit-update-ek: a Felicia-műszerfal, más ülések és a sportkormány. Hirtelen ránézve az ember kileng, oda-vissza csapódik a rosszullét és az „ilyen nincs” érzet között, végül megállapodik. Félszerzetnek félszerzet, de olyan ritka (a források eltérnek, de 165 körüli a darabszám) és lehetetlen, hogy már szinte bájos a maga módján.
Szinte nincs is két egyforma, a Metalex (MTX) olyan konfigurációban szállította, amilyenben a vevő óhajtotta. Van karbis, injektoros, különbözőek voltak a felniméretek, az ülések és a műszerfal. Sőt, még manapság is vállalnak akár teljes felújítást, persze horribilis áron.
A cseh kompánia nem hazudtolta meg magát, előkerült a sör, gyorsan, míg a meleg be nem üt, mi körbenyálaztuk még a bordó – és nem mellesleg szép – 1000 MB De Luxe-ot, a finom fecskefarokkal és a korhű rádióval, na meg a sárga ködlámpás 120 GLS-t, és továbbálltunk. Ez volt a négynapos találkozó második napja, mintegy 70-80 autó volt a kempingben, de egyre jöttek az újabbak.
A jókedvű magyar oszlopos tagok aztán beavattak a telepi barkács minden rejtelmébe, és ismét bebizonyosodott, hogy találékonyságból nálunk MacGyver is simán kibukna már az első szemeszterben. Žuk karbi a síkolt szívósoron, hengerenkénti injektor, rajtelektronika, kifordított felni és az elmaradhatatlan keresztdob, a mindenkori Škoda versenyautók jellemzője.
Kicsit arrébb éppen akkor parkolt le egyik nagy-nagy kedvencem, a 130RS. Persze nem gyári, azokból nem készült több 36 darabnál, de a nyolc év alatt épített homológ versenyautó maximálisan pontos mása az eredetinek. 2912 nap, elképzelni is sok, gondoljanak csak bele a temérdek munkába, pénzbe. De kész lett, csodaszép, igazi retro-racer, azóta is falja a versenykilométereket. A két dupla torkú 45-ös Weber, a műszálas karosszériaelemek és a kb. 140-150 lóerő, amit a kicsi motorból kipréseltek. A súlya? Tán 800 kiló, a tulajdonos sem tudta pontosan, de borítékolható, hogy rettenet jót lehet vele autózni. Mindent megteszünk, hogy egyszer egy külön szeánszot is szenteljünk neki a jövőben.
A sokk azonban az, hogy nem volt egyedül. Kicsivel távolabb az esztergomi fuvarguru, Csaba autói álltak a mezőn, és ha eddig kételyeink voltak a társaság épelméjűségével kapcsolatban, ezen a ponton túl már biztos lett a diagnózis. Évek óta vágyott 130RS-ét még feldolgoztuk valahogy, de a General Lee-mintára fényezett, V6-os Ford motoros 105-ös már sok. Kitámasztókerék? Fékezőernyő? Szívből nevettem, óriási. És a Ford motor − Škoda váltó páros, a széria féltengelyekkel? De egyszerűen a tulajdonos olyan jó arc volt, az autó meg annyira döbbenetes, hogy kénytelen voltam földig hajolni ekkora elhivatottság láttán. Ráadásul működik! Persze ritkán használják mindkettőt, igazi hobbiautók, és ez így a jó. Jóérzésű rendőr főbe lőné magát az út szélén, mintsem felírjon minden rendellenességet.
De szerencsére itt nem volt rájuk szükség, orvos nem volt a környéken, így nyugodtan szórakozhattak a škodások egészen vasárnapig. Buherátorok, házi kókányolók és profi építők, eltökélt, öreg szakik, srácok és csajok. Egyazon dolgot szeretnek, még ha néha esetlen, idegesítő, öreg vagy vadonatúj, akkor is. Egy összetartó közösség, ilyenek a škodások kalap nélkül. Jó volt, köszönjük.
Hopp, a videót érdemes megnézni, hiszen az írás nem említ mindent. Hogy lehet egy hároméves kislány büszke tuning-Rapid tulajdonos, valamint LSD-ajtó és automata hátsó szárny? Nézze meg!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
