Főmunkatársunk, Balázs Viktor azt mondta, lélekben feladtam én már ezt a Mazdát. És igaza volt: egyszerűen nem érdekel már a kabriózás. Utálom, ha tűz rám a nap, egyébként is motorral megyek, amikor jó idő van, ráadásul már akkor is szívesebben használtam a Nivát , amikor még megvolt.
Annyira jó autó, hogy igen nehéz volt megválni tőle. Többször nekirugaszkodtam, aztán többször hagytam a fenébe, és belelkesedtem, hogy mégis megtartom. Utolsó ilyen felbuzdulásomban csináltattam egy olajcserét, meg cseréltem akksit.
Az eladása előtti utolsó közös aktusunk, hogy mivel a héten lejár a forgalmi-zöldkártya, elvittem Mazda Mesterhez egy utolsó vizsgáztatásra. Átvételkor hirtelen eszembe jutott, hogy itt elég precízen mennek a dolgok, hátha megvannak még a munkalapok. Meg hát, de csak a fénymásolatokat kapom meg, ami nem hülyeség, hátha a következő tulaj is ide hordja majd.
Részemről persze az az érdekes, hogy megtudjam, mennyibe is került a problémamentes autóm bő hat év alatt. A fényezést (200 ezer), a szürke ponyvatetőt (190 ezer), a klímát (340 ezer), a riasztót (tán úgy 30-40 ezer körül), az ajtóbélelést meg a többi hifista praktikát (emlékszik a rosseb) nem számolom, hiszen ezek nem kényszerköltések voltak. A régi tető még bírta a gépi mosót is, csak nem tetszett a fekete vinil, a fényezés nem volt vészes, csak már nagyon matt.
Meghibásodásra nem emlékszem – az utólagos klíma ékszíjtárcsája szállt el kétszer, de ezt nem írhatjuk a Mazda rovására.
Nézzük tehát a munkalapokat.
2003. február 24. (Mazda Mester még puszta kézzel, indigóval munkalapoz.)
Kilométeróra-állás: 104 399
Olajcsere + szűrő (hozott olaj, már akkor is egy buzi voltam), ablakmosó tartály törött (az is maradt mindmáig), légszűrő (sport, hozott − végül akkori webszerkesztőnk, Égő Ákos barkácsolta rá, jó is lett), rendszámvilágítás, olajat is beleszámítva 38 450 Ft.
2003.06.25. km: 110 328
Négy hónap alatt hatezer kilométer, nem rossz! Akkor még klozetra is csak MX-5-tel.
Kuplungcsere (anyag+munkadíj): 84 400
2003. 09.18. km: 116 322
olajszűrő+olajcsere: 11 650 Ft
szerviz m.d. (fogalmam sincs, mi lehet, tán munkadíj?): 3000 Ft
fényszóróállítás: 1500 Ft
két ablak szorul: 2000 Ft
Összesen: 18 150 Ft
2004.03.01. km: 124 313
vezérműszíjcsere+tömítés munkadíj: 13 000 Ft
lakatos, fényezés (tán a lökhárítót csináltathattam meg): 25 000 Ft
vezérműszíj: 10 800 Ft
vezérműszimering (2x3850): 7700 Ft
ékszíj: 2300 Ft
szelepfedél-tömítés: 10 950 Ft
olajcsere+szűrő: 10 850 Ft
motortisztító: 2000 Ft
Összesen: 80 600 Ft
2004.09.08 km: 135 955
olajpótlás: 2800 Ft
kipufogó-hegesztés (nincs mellette összeg, tán ajándék)
Összesen: 2800 Ft
2004.11.04 km: 140 569
ékszíjfeszítés
olajszűrő+csere munkadíj: 3000 Ft
4 gumi átszerelése
hűtőfolyadék-csere (olvastam valahol, milyen jó, ha lecseréljük a fagyállót, mert az is elöregszik)
olaj+szűrő, anyag (3,5 l 10W-40): 10 900 Ft
hűtőfolyadék: 3200 Ft
Összesen: 17 100 Ft
2005.04.22. km: ?
vizsgára felkészítés: 4500 Ft
vizsga: 15 800 Ft
4 gumi átszerelése: 4000 Ft
olaj+szűrőcsere: 3000 Ft
sportlégszűrő-tisztítás: 2500 Ft
olaj (a szokásos): 10 900 Ft
Összesen: 100 700 Ft
2005.06.09. km: 143 365
kapcsoló+beszerelés: 10 000 Ft
2005.11.22. km: 145 459
4 gumi átszerelése: 6000 Ft
Világítás-visszajelző: 2000 Ft
ablaktörlő lapát: 4600/pár
Összesen: 12 600 Ft
2006.06.14. km: 149 510
első féktárcsák: 21 000 Ft
első fékbetét: 6800 Ft
szelepfedél-tömítés: 10 200 Ft
O-gyűrű: 1200 Ft
jobb ablaktörlő: 1980 Ft
olaj: 10 900 Ft
zöld Protec motortisztító: 2500 Ft
gömbfej: 18 600 Ft
Összesen: 73 180 Ft
2006.11.14.
téligumi-átszerelés: 5000 Ft
2007.01.12. km: 153 641
difiolaj csere: 3000 Ft
váltóolaj csere: 3000 Ft
ékszíj csere: 3200 Ft
három vízszintes vonal, pont, k, pont: 8000 Ft
olaj+szűrő+csere: 15 200Ft
főtengelyszimering: 9800 Ft
Összesen: 42 200 Ft
2007.04.11.
főtengely hátsó szimeringjének cseréje: 22 000 Ft
4 gumi átszerelése: 4000 Ft
motormosás: 2700 Ft
hátsó szimering: 9800 Ft
Összesen: 38 500 Ft
2007.04.25.
fékmérés vizsgára: 5000 Ft
vizsga: 17 000 Ft
adatlap: 1200 Ft
Összesen: 23 200 Ft
2008.01.30.
bal hátsó kézifék ragad
hővédő lemez zörög: 2000 Ft
zöldkártya: 8000 Ft
Összesen: 10 000 Ft
2010.02.11.(Mazda Mester félrenyomhatta a stemplit) km: 157 842
olaj+szűrők: 3000 Ft
4 gyertya cseréje 2000 Ft
átvizsgálás
olajszűrő: 1450 Ft
gyertya: 4800 Ft
(az olajat újra én vittem, ugyebár)
Összesen: 11 250 Ft
2009.04.21 (most kedden)
fékmérés vizsgára: 5000 Ft
vizsga: 17 000 Ft
zöldkártya: 8000 Ft
adatlap: 1200 Ft
összesen: 31 200 Ft
Mielőtt összeadtam volna, kiírtam egy kis tippversenyt a szerkesztőségben, ki mennyire saccolja a végösszeget. Papp Tibi (gépész) tippje 300 ezer alatt. Nyegleo adatbázis-kezelő és ártudor szerint szintén 300 ezer. Omm Belsőség-szerkesztő, hasonló korú Mazda tulajdonosa: 430 körül. Én, aki már nézegettem a munkalapokat: 500 ezer körül. Angéla Papp Tibivel van egy platformon.
És összeadtam: 724 480 forint, TMK-jellegű költségekre. Tény, hogy ritkán fájt, és az is tény, hogy mindent azonnal megcsináltattam a Mazdán, meg nem spóroltam semmin. Tevan kolléga az Indexnél, akinek hasonló MX-5-öse volt, nagyjából ezt az összeget nem költötte rá. Úgy is nézett ki az autója. Tavaly adta el, 350 ezerért. Ha hozzáadnánk az én bő 700-amat, majdnem elértük az 1,2 milliót, amennyivel Mustang Sanyi beszámította a Cougarba az enyémet.
Tehát akkor:
Tartsuk autónkat ridegen? Közlekedjünk az összeomlás határán? Kicsire ne adjunk? És a kötelező egyszerűsítés kedvéért ne kalkuláljunk azzal, hogy Tevan kolléga szerint az ő Mazdája is sokat volt szervizben, mert ez sem kívül nem látszott rajta, sem a beltartalom terén nem volt érezhető.
Az első nagytakarítás Balázs Viktor udvarán – 2003 tavasz
Én mindenesetre maradnék az eddigi hozzáállásnál. Tudom, hogy gazdaságilag értelmetlen autóra költeni, de gazdaságilag kutyára költeni is értelmetlen, hiszen csak annyit tud, hogy viszontszeret. Azt pedig az autó is tudja. De így, hogy látom, mennyit költöttem rá, egyértelmű, hogy nagyjából egálban vagyunk: én jól tartottam, ő meghálálta.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
