Sipos barátunk lényegében két lábon járó játéklexikon, egy RC/modell/makett kiborg. Mint olyan, lényegében az összes – szakmai berkekben fontos – eseményen ott van. Ezúttal a Nürnbergi Spielwarenmesséről küldött egy alapos beszámolót és egy masszív, ámde egyáltalán nem unalmas képgalériát Zakspeed Caprikkal, IMSA Audikkal.
Fogadják szeretettel.
Akik ismernek, tudják, távirányítású modellekkel (is) foglalkozom, ezért kvázi szakmai kötelességem minden évben a nürnbergi játékvásárra Miki barátommal kiautózni, és ott első kézből informálódni újdonságokról, érdekességekről. Az idei nekem a harmadik volt, de a szervezők ünnepeltek: nekik ez volt a hatvanadik kiállításuk. Igen nagy utat jártak be, a háború utáni Németország romjain megrendezett kicsi kis kiállítás a világ egyik, ha nem legjelentősebb vásárává nőtt. Persze azért volt az örömben nem kevés üröm is: a gazdasági válság hatásai itt is éreztették magukat, például a kezdetektől fogva kiállító Märklin nem sokkal az idei Messe előtt jelezte csődjét…
Ami miatt úgy éreztem, a Totalcar olvasóit is érdekelheti egy ilyen kiállítás (persze azon túl, hogy mindegyikünkben ott van a gyerek), a neves kiállítók standjain megtalálható gyönyörű, részletes, vagy éppen élethűen működő autómodellek, valamint egyes helyeken a csillogó vitrinek között süppedő szőnyegre állított igazi ritkaságok. Mikor 2007-ben elvesztettem „Nürnberg-szüzességemet”, csak kapkodtam a levegőt, meg a fejemet jobbra-balra. A gigantikus területen szétszórt, tematikus pavilonokba rendezett kiállítók közül igyekeztünk a számunkra legfontosabbakra koncentrálni, és a lényegre figyelni –de ez nem megy ha az egyik standon egy teljes harci díszbe öltöztetett Zakspeed Capri terpeszkedik. Ez a látvány egyébként is megállítja egy benzinvérű pulzusát, hát még, ha az ember maga is Capri tulaj!
A legnagyobb gyártók egymást igyekeznek túllicitálni, olyan ritkaságokat és újdonságokat állítanak a saját területük leghangsúlyosabb pontjára, amik egy kisebb (de akár nagyobb) autókiállításon is kiemelt figyelmet kapnának. Ilyen volt két éve a Lamborghini…, a Capri, tavaly az Opel Commodore, meg ami még volt. Idén úgy készültem, hogy a korábbiaknál kicsit jobban fókuszálok ezekre a különlegességekre (persze azért időt szakítunk arra is, amiért tulajdonképpen mentünk), az öregecske, mindig kezem ügyében lévő kompakt gép helyett egy kicsivel jobb fényképezőgépet vittem magammal. Nem kell semmi extrára gondolni, az én kezeim közül a legjobb házra felszerelt, legtutibb objektívval se kerülne ki semmi olyan, amit magára valamit is adó hobbi-fotós ne törölne azonnal – de dokumentálásra jó volt.
Zakspeed Capri Turbo és más csodás gépek egy korabeli dokumentumfilmben. - omm
Megérzéseim nem csaltak, igen sok, kifejezetten autóőrült témájú dolog volt. Tavaly az egyik gyártó a Top Gear titokzatos, versenyoverallba és bukósisakba öntött kultfiguráját, a Stiget tette meg egy különleges széria szereplőjévé, és az általa a tesztpályán megkergetett gépeket adta ki díszdobozban. Idén az első sokkot a Dickie csoport standja szolgáltatta: aki látott már a Discovery-n késő este egy sorozatot, amiben a négy, kissé(?) debil német testvér a családi roncstelepen él át különféle kalandokat, tudja mire gondolok, amikor azt mondom: Die Ludolfs.
Nos, ez a négy, igen furcsa alak, és a frenetikusan pörgősnek nem mondható, de valahogy az ember fenekét is ökölbeszorítóan idegesítő sorozatuk a merchandising áldozatává vált: Uwe, Manni meg a többiek, valamint jobb sorsra érdemes négykerekű áldozataik játékokként kerülhetnek a német gyermekek szobájába. Ennél még az NCIS helyszínelő készlet is jobb mókának tűnik –körberajzolod a betonon fekvő szomszéd Tibikét, a helyszínt elkeríted a dobozban található kordonnal, a gyanúsítottaktól ujjlenyomatot veszel…
Több működő modellt gyártó cég standján lehetett a kiállított autó, például egy Morgan- kicsinyített másával néhány hegyes próbakört menni, de volt ahol csak egyszerűen a cég kínálatában levő egyik modell eredetijét tették ki az értő közönség elé. Ilyen volt a gyönyörű Renault teherautó, a Fiat 500 Abarth versenyautó. De voltak igazi egzotikumok is: Ferrari F1 versenyautó, vitrinekben hivatalos tanúsítvánnyal, magyarázó plakettal ellátott, hasznát F1 motorból származó dugattyú és hajtókar a Hot Wheels standon (ha jól tudom, ők a Ferrari egyedüli hivatalosan is elismert „lemodellezői”, licensz tekintetében velük kell bizniszelnie másoknak is), Audi R8 V12 TDI egy másik placcon, meg egy fergeteges látványt nyújtó, matt-gyöngyházfehér fényezésű Lamborghini megint máshol.
Több gyártó cuccainál elgondolkozik az ember, hogy mégis, mi az a részletesség, amivel egy autó kicsinyített mását el lehet készíteni –az új technológiák és anyagok felhasználásával egyre kínosabban részletes modellek születnek, amelyeknek nem elég, hogy bőrből van a kárpitja, és krómozott kilinccsel nyílnak az ajtói, de fűzött küllős kerekek, fémhuzatú olajcsövek és szabad szemmel szinte láthatatlan szegecsek teszik fényképen az eredetitől megkülönböztethetetlenné ezeket a mesterműveket. Na jó, van áruk is az ilyen modelleknek, azonban a látvány világossá teszi, hogy ez bizony már az a kategória, ahol ha meg kell kérdezned mennyibe kerül, biztosan nem engedheted meg magadnak.
Azért azt megjegyezném, hogy az olcsó távol keleti munkaerő, és az egyre szélesebb körben és ügyesen használt speciális gépek és technológiák már a megfizethető kategóriájú modelleknél is könnyfakasztóan részletes kidolgozást tesznek lehetővé.
Engem természetesen a rádiótávirányítású autók érdekeltek a legjobban, de nem tudtam nem észrevenni például a japán gyártók gyönyörűen kidolgozott, erősen belterjes kínálatát (fotóztam is Winklernek V-maxot, Karottának 240Z-t, meg Hachirokut, de nem tudtam nem Csikósra gondolni, amikor furcsa kis furgonokat, meg Honda Cubokat láttam meg a vitrinben. Amikor máshol verseny Fiat Pandát, meg verseny Steyr Puchot láttam közvetlenül egymás mellett, fülig ért a szám. Mondjuk a Crova Pege Aladárjának sem nehéz itt kedvére valót találnia: állólámpát legalább tíz standon láttam, a legkülönbözőbb méretarányban, taxiként, rendőrautóként, bárhogy. Baowah is tudott volna válogatni, csak Ommnak nem láttam Tatrát.)
A szívroham viszont a második napon akart elvinni. Már az első napon, érkezésünk után szinte azonnal kiszúrtam egy furcsa arányú autót a Minichamps standon. Ők azok, akik két éve a Caprit, tavaly meg a Commodore versenyautót állították ki. Nos, idén egy IMSA GT versenyautót, egy félelmetes kiállású „Vize-meister” (=majdnem-bajnok) Audit rángattak elő (mindennek örülni kell, mint amikor a németek nem nyerték meg a foci vébét. Akkor a nemzeti tizenegyük nem lúzerek gyülekezete volt odahaza, hanem Vize-weltmeisterek…).
Ez is egyike azon formáknak, amik egyszerűen az ember agyába égnek. Nem vagyok kimondottan Audi-fan, de a kocsi egyetlen részletének megpillantásakor is tudtam, mi áll előttem. Gyorsan csináltam is pár képet, olyanokat persze, amilyeneket egy elölről elkordonozott autóról csinálni lehet.
Második nap azonban a meglepetéstől csak kóvályogtam buta arccal jobbra-balra, mint Mr. Bean: akkor állt neki valaki az Audit fotózni, mégpedig az arról készült modellel együtt. Mikor a standhoz értünk, éppen ott tartottak, hogy a leemelt gépháztető alól előbukkanó motorra helyezgették a modelleket, én meg légszomjjal küszködtem, kapkodtam a fotóaparát után. Mint egy megveszekedett hülye, kezdtem el kattogtatni a gépet, minden pillanatban arra vártam, hogy egy cerberus rám szól, és udvarias, de határozott mozdulatokkal eltessékel. De semmi.
Elszemtelenedtem, a korábban kordon mögött levő részre osontam, ahol megláttam, a „csomagtér” is szabad préda! Az Audi gyár ügyeletese unott képpel nézte, amint az olajtartály kézzel gravírozott „Mötorentlüftung” és „Auffangbehälter” feliratú csatlakozásait igyekszem a legnagyobb műgonddal megörökíteni. Majd vissza a kocsi elejéhez, ahol az egyik szakember a fotós által az intercooler házába beejtett modellautó alkatrészt igyekezett állatorvosokat megszégyenítő technikával kiemelni. Farfekvéses volt, nem ment könnyen. Pár képet még elkattintottam a belsejéről – néhányat jobbról, párat balról -, aztán a diadaltól megrészegülve folytattam a nézelődést a többi standon.
Hans-Joachim Stuck (találkozunk még vele a későbbiekben) és a 720 lóerős Audi IMSA GTO. - omm
Sok fontos dolog történt ezen a Spielwarenmessén, tárgyaltam is pár partnerrel, de azt hiszem, ez a mozzanat marad a legemlékezetesebb az egész kiállításról – no meg a Horror-Teddy…
Szép munka Zoli! Köszönjük!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
