Megismertük az összes újdonságot. Ott voltunk a nemzetközi szakvásárokon Kölnben és Milánóban, postánkba naponta érkeznek sajtóanyagok. Az egyik tíz százalékkal könnyebb, a másik hússzal erősebb. Könnyűfém szorul a karbonhoz, mérnöki szorgalom csiholja évről évre jobbá a motorokat. Minél több benne a tökély, annál kevesebb a lélek, hisz az emberé csak az lehet, ami tökéletlenségében válik szerethetővé.
A Kawasaki versenyfestéséről Eddie Lawson jut eszembe
Nemcsak gépet akarok, hanem társat, valamit, ami hozzám hasonló, gyengeségeket és erényeket párhuzamba állító teremtményt; olyat, amit ember tervezett embernek. Ne az Enter lenyomása után futó algoritmus és egyenletsor dobjon ki eredményt, hanem a zsenialitásba beleroppanó mérnökök álmatlan éjszakája végén legyen ott az angyali simogatás – a megoldás, a motor maga.
Napokon át bámultam standokat, a hoszteszek eget és földet összekötő combjai mögé rejtett újdonságokat. Mégis csak visszafelé tudok pislogni, a múlt atomjait serkenteném magfúzióra, hogy robbanva ismételje önmagát a történelem. Több mint ezer kép, cikk és hírek a Totalbike-on: a végén maradt ez a néhány fotó, a többi gyorsan elkopó újdonságot lelkiismeretfurdalás nélkül töröltem a gépről, nyoma sem maradt a *.JPG és *.NEF képfájloknak. Ennyi maradt a merevlemezen, ennyi maradt másfél hónap után a saját memóriámban – kit érdekelnek a 2009-es motorok, ha itt vannak ezek?
Terepezni nem egyszerű, hát még oldalkocsival
Az oldalkocsis endurónak átépített Steenbock BMW a német bajnokság egyik legjobbja volt a hatvanas évek elején. Ha a dombok közötti sárdagasztást férfiasnak tartjuk, akkor a dögnehéz, 64 lóerős géppel fogatban billegés maga a maszkulin céltalanság, durrogó gépipari recska.
A BMW-k nem hoznak lázba, de ez a garázsom dísze lenne
Az országúti R90 sem kevésbé elvetemült. Igaz, a BMW-k szériaállapotukban sosem voltak túl izgalmasak, de egy kis fejidom és versenycsík minden öreg szörnnyel varázslatot tesz. Emlékszem, mikor megláttam Kölnben: azt hittem, sima Earles-villa. Amint a prospektusokkal és hiénaajándékokkal feldíszített sajtósok odébbtappogtak, megláttam, mi ez: hagyományos teleszkóppár, mögötte csuklós merevítő és felette a kilencvenes évek ajándéka, kormányra szerelt rezgéscsillapító.
Ki merne ilyet építeni Magyarországon?
Na és az épített motorok? Érdekel még valakit a sok csicsa custom meg Orange Country Kókler giccse? Már rég az európaiak viszik a prímet - nyers döbbenet és kihagyó szívdobbanás egy-egy gép után. Bugyikék vázú, nyújtott lengővillás sportmotor virágmintával? Beteg, nem kicsit, mégis gyönyörű, mint egy délutáni LSD-vízió.
Egyoldalas, egy tömbből mart első felfüggesztés
A „púpos tankos” GSX-R a streetfighterek kedvence, ez azonban valami más. Csendben összeborult a traktor szépsége a gőzmozdony finomságával, abból lett ez a matt szürke, félvilági motor. Génjeiben ott az örök élet és a steampunk skizója; nem tudtam róla levenni a szemem.
A hajtást a túloldalra tették át
Japán youngtimerek? Ezeket nálunk nem is olyan rég majd' mindenki flexszel igazította csopperré, pedig mennyivel szebbek felhergelve. A prehisztorikus, levegős blokkok mellbeverő kontrasztként álltak a modern sportmotorok között, csővázukban ott bolyongott a lélek, mázsáik helyzeti energiája behorpasztotta a motorgyártás idősíkját.
A 24 órás versenyeken ismertük meg az idomra kívölről szerelt lámpákat
Yoshimura, Lawson, Kerker – sorban ugrálnak be a márkák és a mögöttük álló zseniális mérnökök, versenyzők. A hetvenes évek végi kultikus gépek csillogó misztikummá váltak. A szőnyegen sorakozó Honda CB-k, Z1000R-esek és GS Suzukik mellett ott tipródtak a szakállas, középkorú bikerek. Ott volt arcukon, hogy mai motorjaik hibátlanságának ára van – a benzinszagú száguldás szentsége helyett már csak a gondtalan, unalmas eszközhasználat maradt.
GS 1000 Yoshimura bűvöletben
Egli Vincent? Imolában Csikóssal majdnem megkönnyeztük, az Intermoton még inkább gyomorba rúgott a svájci-angol szimbiózis. British Racing Green: már a színtől azonnal megmoccan a zsigerek között a birtoklás vágya, a vibráció egyre lejjebb csúszik – feláll a farok és megremeg a térd.
A Vincent archaikus futóművének nagyon kellett Egli mester tudása
Ami szép, az szép, hiába az istenített Nyugat. Az 500-as Jawa azokból az évekből származik, amikor a versenysportban még jelen voltak a szocialista országok gépei. A hetvenes évekre a magyar motorgyártás lecsengett, ekkor élte fénykorát a cseheké. A CZ és a Jawa utcai, terep- és salakmotorjai a legjobbak, vagy a legjobbak között voltak.
Jawa, CZ, Eso,Ogar és Böhmerland - a csehszlovák márkákat mindenhol ismerik a veteránosok
Legyen a végére még egy BMW, kell ez még, annyira atipikus és annyi érthetetlen szépség szorult bele, hogy percekig bambán álltam előtte. Kevesen fékeztek le, a sok bevilágított plasztik között nem figyeltek a csupa acél ívhalmazra. Nincs az euklidészi geometriának olyan tétele, amivel ezeket a vonalakat meg lehetne határozni. Abszintkúrát kaptak a bajorok, vagy lizergénsav gőze fölé hajoltak? Mi ez? Nem tudom, nem ismerem, és nem találom ennek a víziónak a nevét. Aki felismeri, ne habozzon. Az első helyes megfejtést beküldő óriási, majdnem félméteres könyvet kap ajándékba az új 7-es BMW-ről. Tényleg.
Kedves olvasóink, felismerik?

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
