A Kawa lángokban! De elfújtam

2008.08.13. 16:32
107 hozzászólás


Szegény öreg Kawasakim, elég csúnya baleset érte a dolomiti túra után. Azt követően, hogy lenyomta a fél tucat alpesi hágót, majd elvitt bennünket a Garda-tó partjára, már elég sok sebből vérzett, mire gumijai újra a magyar földön taposhattak. Hiába volt über-rendben a szezon elején, mostanra belement bő négyezer kilométer. A lánc megnyúlt, a hátsó fékbetétek vasig koptak, a sebmérőspirál elszakadt, a műszerizzók kiégtek, most meg még ez is. Hogy mi?

A baj ott kezdődött, hogy már nem lehet pontosan olyan akkut kapni, amilyennel ezeket az első szériás, még kéthengeres Z750-es Kawákat tervezték, mint amilyen az enyém is. Csak kicsit kisebb alapterületűt, hangyányit magasabbat. E kisebb alapterület miatt pedig az akku lötyög az ülés alatti dobozban. Eddig is kitámasztottam félbehajtott Viledával, hogy ne rezegjen túlságosan, de egy olyan hosszú túra előtt, mint a dolomitos volt, úgy éreztem, további csillapítást kell bevetnem. A jól beszorított akksit alul is viledaágyra fektettem.

Nos, ezzel adódott némi probléma. Az akku pozitív pólusától ugyanis egy gyári vezeték indul valahová be a kábelkötegbe, aminek a gyári, tokozott toldása éppen az akku tetején fekszik ferdén keresztben. Nincs baj ezzel, így volt harminckét évig, jó lesz a másik harminckettőre is – filozofáltam. Most, hogy bekövetkezett a baj, utólag persze már könnyű okosnak lenni, de higgyék el, amikor ott álltam a sok elektron fölött, teljesen rendben lévőnek tűnt a dolog. Minden gyári, az akku meg tééényleg, de tééééééényleg csak leheletnyivel magasabb a réginél, mi baj lehet?

Pörgessünk előre a távirányítóval. Már hazajöttünk a motorral Dolomitokból, és már tudtam azt is, hogy rövidesen nagyszervizre lesz szüksége az öregnek. A Honda CB350 Fourt már meghirdettem a hasznaltauto.hu-n, a Suzuki GSX-R 50 "GAG"-et is, azokat tehát nem akartam használni, mert az ilyen öreg vasak mindig az utolsó pillanatban produkálnak valamit, még ha addig jók voltak is. A nemrég darabokban hozzám került Yamaha Town Mate még várja, hogy legalább felmérjem, mi meló lenne rajta, az egy híján ötvenéves Motom 48 GG csak prüszköl, amikor betekerem, de menni nem lehet vele, mert megáll, a BSA-m továbbra is (négy és fél éve) az elektromos gurunál, a Honda SS50 gyújtásának életre lehelésébe beletört a bicskám. Maradt a Kawasaki bejárni.

Az a lánc kibír még néhány hetet, gondoltam, aztán letámasztom, ősszel rendbehozom. Kétszer el is jutottam vele a dolgozóba a Dolomitok után. Nem nagy szó, hiszen a Kawa abszolút megbízható. Harmadszorra már nem jött össze. Kihajtottam a garázsából, végigrobajlottam a Rákospatak utcán, majdnem kiértem az M3-ashoz. A Kawa megállt. Ilyet nem szokott – morfondíroztam – négy éve és majdnem tizennégyezer kilométer óta nyüstölöm, de egy rossz köhintése nem volt. Mi lehet a baj?

Egy ilyen hűséges öreg jószágra nem haragszik az ember. Ha kicsit zihál, megpaskolja az oldalát, és segíteni próbál. Kitoltam az út szélére, már készültem leszállni a nyeregből, amikor kigyulladtak a lámpák. Működik!

Tova Újpest irányába, várt a billentyűzet a Totalcarban. Kicsit mentünk, a Kawa ismét megállt. Körülnéztem, vajon hányan látják, hogy lerohadtam vele, és ekkor észrevettem a füstöt. Vastagon, fehéren-feketésen dőlt ki az ülés alól, kívülállónak olybá tűnhetett, mintha jelzőrakétát reggeliztem volna, és most ért volna le az emésztőtraktus végéig. Üvöltve leszálltam, először hangosan, aztán már csak alibiből, suttogva, segítség után kiabáltam. Majd fölhajtottam a sisak plexijét és fújni kezdtem. Öt hatalmas, vitálkapacitást próbára tevő szippantás és kifújás – büszke lett volna rám a középiskolai Cooper-teszt – és a tűz kialudt. A sokktól és a zokszigénhiánytól hirtelen fenékre estem. Erre nem fellobbant megint a láng?

Réges-rég történt már velem ilyen egy elhagyatott, Budakeszi út melletti utcácskában a Simson S50B-mmel (ne tévessze meg önöket az S51N matrica, akkoriban csak olyat lehetett kapni az Ecserin). A korábban a Bartók Béla út macskakövén széthullott benzincsapomat kötöztem össze spárgával, ami ki is tartott egy balatoni túra erejéig. Azalatt meg is feledkeztem róla. A Szinyót a földről összekapart aszfalt- és betontörmelékkel beszórtam, valahogy eloltottam. Most viszont a Kawasakinál valami elektromos zűr kezdett kibontakozni.

Sisakot, kesztyűt üvöltve vágtam földhöz, lelki szemeim előtt megjelentek a neten keringő, mindenféle ártatlan leállásokkal, műszerfal alól előtörő füsttel, majd hatalmas lángnyelvekkel folytatódó, autók porig égését dokumentáló videók. Jaj, nehogy a Kawa elégjen!

Benyúltam a tűz mellett a benzincsaphoz, elzártam. Aztán letéptem az oldaldeknit, mert az műanyagból van, és könnyen megkapja a tűz. Lerántottam a tanktáskát, zihálva kutattam a svejcibicska után (Józsi barátom szerint férfiembernél mindig kell, hogy legyen bicsak), aztán kirántottam a kulcsot a gyújtáskapcsolóból, és felnyitottam az ülést.

Felcsaptak a lángok, a fekete füst gyárkéménynyi lett. Az akku fölött átívelő vezeték csatlakozása ebben a pillanatban olvasztotta ki az akku tetejét is, egy pukkanással ezért hirtelen akkusav-gőz is feltört. Én meg elég nagy pánikban, de immár sisaktalanul, egy leendő, leégett motorcsontváz képével a szemem előtt a bicskával kicsavartam a pozitív sarut, majd fújtam, mint állat. Csoda folytán elaludt a tűz, bár kis híja volt, hogy nem sikerült eloltanom.

Aztán ájultan hevertem a földön, mint valami protektoros űrgúnyába öltözött hajléktalan. Amikor magamhoz tértem, rögtön megpróbáltam felmérni a kárt. Oldaldekni: megúszta. Ülés: dettó. Akku: kuka. A kábelköteg központi, vastag hurkákban szerteágazó része: hulladék. Lehet az egész motort újravezetékelni, kell egy új akku, az elektronika még nem tudom, hogy megúszta-e. A rossebbe.

Az igazi baj ott volt, hogy az akku teteje a nemszabványosság miatt feljebb került a tervezettnél, az ülés pedig lejjebb, hiszen kettőnk súlyát hordozta, ráadásul az oldaltáskák teljes tömege is lefelé húzta. A kis csatlakozás pedig olyat művelt, amire korábbi életében nem gondolt volna: az akkutető és az ülésalj között lassan őrlődni kezdett.

Ezen a rövid vezetékszakaszon természetesen semmiféle biztosítékot nem találni. Mivel a nagy, otthagyós zár nem volt nálam, ezért úgy döntöttem – hazatolom a motort. Az a hárompercnyi motorozás teljesen máshogy néz ki gyalog, miközben egy alapból jól guruló, ám 196 kilós motorhulla kóstolgatja a gravitáció ízét. Zugló elvileg sima, hiszen Pest egy síkság, utcatorkolattól utcatorkolatig azonban emelkedik és lejt a járda. Ez a harmincadik alkalom után már halálos küzdelemnek bizonyult. Rájöttem, van rosszabb annál, mint egy öreg motorral a szakadó jégesőben Cortina d’Ampezzóban korzózni.

Háromnegyed óra alatt jutottam haza, muszáj volt lezuhanyoznom. A Pandával hajtottam munkába, aztán éjjel azon meg szétesett a hátsó fék. De az egy másik blogposzt, ennyi most egyelőre elég.

Az oldalról ajánljuk

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

6 perce
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Neked ajánlott