Ma még a robogó India autója
Míg e sorok felett mélázol, és a képeket böngészgeted, megint meghal valaki közúti balesetben Indiában. A statisztika szerint a szomorú, de a közlekedési viszonyok ismeretében elkerülhetetlen esemény átlag tízpercenként következik be, ami egy óra alatt hat, egy nap alatt 144, egy év alatt 52 560 halottat jelent.
Az adat ismeretében egy semmi kis robogóval közlekedni az indiai káoszban istenkísértésnek tűnhet, még a Lonely Planet is megjegyzi, hogy „rossz útviszonyok mellett a robogóval való közlekedés gyakorlatilag halálos”.
A valóságban azonban a robogó nagyon is praktikus és jól használható eszköz. Több előnyös tulajdonsága is van, ami kellemessé és hatékonnyá teszi – persze, ha Indiáról beszélünk, mindent viszonylagosan kell érteni. A legfontosabb, hogy nem kenyérgőz hajtja, hanem benzin, és ezzel máris fényévekre van a rangsorban a biciklik előtt. Némi presztízst ad, ha az ember alatt motor pöfög, még ha csak kupicányi űrméretű is – de ennél fontosabb, hogy kényelmesen, a forgalom ritmusát tartva lehet vele közlekedni, könnyű vele megtalálni a réseket, a menekülő útvonalakat, egyszerű a parkolás.
Ugyanakkor a többi motoros szerkezethez képest olcsón beszerezhető, így viszonylag sok ember engedheti meg magának. Nem véletlen, hogy a hatvanas-nyolcvanas években akkora volt a kereslet a robogók iránt, hogy akár 10-20 évet is várni kellett egy új darabra. (Sokan emlékszünk még a Merkur-szisztémára.). A piac liberalizálása, a külföldi tőke beengedése után gyorsan bővült a termelés volumene, és ma már kínálati piac van. Jelenleg Indiában pöfög-töfög a világon a legtöbb kétkerekű, szám szerint mintegy 42 millió, igaz, ebben a számban nemcsak a robogók, de a következő részben tárgyalandó nagyobb motorkerékpárok is benne foglaltatnak.
A kétkerekű-négykerekű arány 70-30 százalék. Ebből is látszik, hogy per pillanat még a robogó az indiai ember családi autója, négyen-öten simán elutaznak rajta, és bár a vietnámi scooteresek kreativitását és akrobatikus ügyességét az indiaiak nem érik el, azért ott vannak ők is a szeren. Szállítanak mindent, amit elbír: zöldséget, gyümölcsöt, kígyót-békát, tücsköt-bogarat, ruhát, cipőt, tévét, rádiót, számítógépet, szent szobrot, ajtót, ablakot, tükröt, építőanyagot. Gyakorlatilag a lexikonban található összes tárgyat felsorolhatnánk, ami alatt egy robogó még nem szakad össze.
Hero Honda Pleasure hirdetés
A robogó a női emancipációnak is eszköze: meglepően sok, a kormányt keményen markoló hölgyet láthatunk. A folyamatot meglovagolva a Hero Honda tavaly piacra dobta a Pleasure, azaz Gyönyör névre hallgató scootert, amit a marketingszöveg szerint direkt a gyengébbik nem kényelmére fejlesztettek: szélesebb az ülés, nagyobb a lábtér, a kerekek jobban bírják a kátyúkat, a váltó pedig fokozatmentes automata.
Bajaj hirdetés 1989-ből
Ha már a gyártóknál tartunk, a piac – és egyben a világ – legnagyobbja épp a Hero Honda, egy indiai családi vállalkozás és a japán Honda vegyes vállalata, amely értelemszerűen a Honda típusain alapuló modellekkel bombázza a piacot. Három gyárának éves összkapacitása megközelíti a négymillió darabot. A cég nagyságát jelzi, hogy a Hero a Forbes Magazin 200-as nemzetközi listáján 2006-ban a 108. volt. Minden második eladott motorkerékpár Hero Honda gyártmány, vagyis a cégé a hatalmas piac ötven százaléka. A másik ötven százalékon többen osztoznak, a második a Bajaj Auto, amely valójában nagyobb a Hero Hondánál, mert három- és négykerekű járművekkel is üzletel. De jelen van a piacon a Suzuki, saját cégével még egyszer a Honda, és a TVS Motor Company is.
Ami a szervizhátteret illeti: a Honda Herónak több mint háromezer kereskedelmi képviselete van az országban, de robogót szinte minden sarkon javítanak. Sok forgalmas közút akár úgy is tekinthető, mint egy gyakran több száz kilométer hosszú, mindössze kétteleknyi szélességű település főutcája. A kétoldalt felépített házak lakói részben a közlekedők végtelen sorából próbálnak megélni: ételt-italt, szállást, üzemanyagot kínálnak, és vállalkoznak bármilyen jármű, így a robogók megjavítására is.
Robogóval Lucknow városában (Uttar Pradesh)
A színes-szagos vidámpark és egy borzongató horrorfilm élményét egyszerre kínáló indiai forgalomba a legegyszerűbben és a legolcsóbban egy robogó hátán kóstolhatunk bele. Nagyon sok helyen gond nélkül bérelhetők. Ha elfelejtünk alkudni, egy napra akár hat-nyolc dollárt is fizethetünk, de ha határozottak vagyunk, négy dollárért a miénk lehet egy-egy elfogadható műszaki és esztétikai állapotú, kétütemű póniló. A legfontosabb biztonsági eszköz, a kürt működéséről mindenképpen győződjünk meg!

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
