Ezért olyan népszerűek a hobbiterepjárók
Az SUV-k és crossoverek elképesztő népszerűségnek örvendenek. Az Egyesült Államokban az összes eladott új autó több mint fele valamilyen hobbiterepjáró modell, és Európa sincs sokkal lemaradva: 2021 szeptemberében az újonnan forgalomba helyezett autók 46,5 százaléka származott a szegmensből, az előrejelzések szerint pedig ez a szám csak nőni fog. Nem kellenek azonban statisztikák ahhoz, hogy lássuk a trendeket. Elég, ha megfigyeljük, milyen autókat látunk Magyarország útjain nap mint nap – az eredmény látványos lesz.
Mindezek tükrében felmerül a kérdés: mégis mi teszi ezt a szegmenst ennyire népszerűvé és közkedveltté? Mit nyújtanak ezek az autók, amit a többi nem? Megkérdeztük hát olvasóinkat a közösségi oldalunkon, ők miért döntöttek hobbiterepjáró mellett. Több mint ezer válasz érkezett, ezekből gyűjtöttük össze a leggyakoribb érveket.
A méret igenis számít!
Hajlamosak vagyunk a nagyobb dolgokat masszívabbnak, ellenállóbbnak és erősebbnek tekinteni, így az SUV-k vagy crossoverek robusztus megjelenésük miatt biztonságérzetet adhatnak a tulajdonosuknak. Olvasóink válaszai megerősítik mindezt, hiszen az egyik leggyakoribb érv a szabadidőautók mellett pont a biztonság volt. Elvégre megnyugtató érzés, mikor az embert több tonna fém veszi körül a legmodernebb biztonságtechnikai megoldásokkal karöltve. Egy ilyen masszív járműben a baleset gondolata jó eséllyel sokkal kevésbé ijesztő a benne utazók számára, mint egy alacsony, kicsi és könnyű városi autóban lenne.
A biztonságérzet különösen sokat nyomhat a latba akkor, ha gyerekes családokról van szó. A szülők minden bizonnyal szeretnék csemetéiket biztonságban tudni út közben, meggyőződve arról, hogy karambol esetén is az autó képes lesz megvédeni őket.

Emellett szintén fontos szempont lehet az utastér és a csomagtartó mérete is. Az SUV-k általában ebben a kérdésben is jobban teljesítenek hagyományos társaiknál, hiszen formájukból és magasságukból adódóan belterük tágas hatást nyújt. Ami pedig a pakolhatóságot illeti: kollégánk alapos kutatás után arra jutott, hogy a szegmens modelljeinek csomagtere általában 16 százalékkal nagyobb, mint egy szokványos autóé. Mindez a tágas utastér nagyobb tárgyak, bútorok szállításakor különösen jól jöhet – ez az érv is sokszor előkerült olvasóink válaszaiban.
A nagy hasmagasság áldásos hatásai
Szintén az SUV-k és crossoverek jellegzetessége a megszokottnál nagyobb hasmagasság. Egy Nissan Qashqai például már ránézésre is magasabban siklik az út felett, mint egy hagyományos kombi. Ennek városban és városon kívül is számos gyakorlati haszna van, melyeket olvasóink többsége is kiemelt. Az SUV-k probléma nélkül veszik a fekvőrendőröket, de egy padkás parkolásnál sem kell azon aggódnunk, hogy leér az autó alja, vagy megütődik a lökhárító (természetesen csak ott, ahol a KRESZ-szabályai megengedik). Ugyanezen okokból rosszabb minőségű, kátyús- vagy földutakon is magabiztosan közlekedhetünk, hiszen nem valószínű, hogy járművünk megsérülne, felakadna.

Szintén a nagyobb hasmagasságnak köszönhető, hogy egy hobbiterepjáróba általában könnyebb be- és kiszállni. Az alacsony építésű autóknál ez a mindennapi mozdulatsor különösen idősek, vagy ízületi problémákkal küzdők számára jelenthet problémát, ám egy hobbiterepjáró esetében jóval könnyebben megy. Ezek ülőlapja átlagosan 12,7 centivel magasabban kap helyet, így nem kell „bemászni” az utastérbe. Ennek megfelelően a csomagtér használata is könnyebb és kényelmesebb, mivel nem kell annyira lehajolni a nehéz csomagokért, mint egy hagyományos autó esetében.
Mindezek mellett a magasabb üléspozíciónak köszönhetően egy SUV-ből vagy crossoverből a forgalmat is könnyebb átlátni. Ez különösen nagyvárosok bonyolult, soksávos kereszteződéseiben jöhet jól, melyeknél fontos, hogy tisztán lássuk, ami körülöttünk zajlik.
Terepen sincs elveszve
Bár az SUV-k terepezési képessége általában elmarad egy keményvonalas terepjáróétól – hisz nincs bennük felező vagy zárható difi – számos modell – köztük a Nissan Qashqai vagy az X-Trail, azért így sem ijed meg, ha saras földutat lát. Sok olvasónk írta:
azért döntött a hobbiterepjáró mellett, mert horgászat vagy kirándulás alkalmával letér az aszfaltról.
Egy olyan autóra volt tehát szüksége, mely ilyen helyzetekben is megállja a helyét. Számos SUV rendelhető összkerékhajtással és különböző terep-üzemmódokkal, így egy ilyen modell a nehezebb körülményekkel is könnyedén megbirkózik.
Egy autó, ami egy kicsit mindenben jó
Egyik olvasónk frappáns megállapítása szerint egy hobbiterepjáró olyan, mint a négyévszakos gumi: mindenben jó egy kicsit, így semmilyen helyzetben sincs elveszve. Míg egy városi kisautó takarékos és olcsó, számos helyzetben túl kicsinek bizonyulhat. Míg egy kombiban bőven akad hely, az aszfaltról nem ajánlott letérni vele. Míg egy klasszikus terepjárónak egy kis terepezés meg sem kottyan, városban vagy országúton már közel sem mozog olyan otthonosan. Ezzel szemben egy SUV, mint a Nissan X-Trail vagy egy crossover, mint a Nissan Qashqai mindegyik területen boldogul, így tulajdonosa valószínűleg képes lesz megbirkózni az összes feladattal, melyekkel egy átlagember találkozhat.

Sokféle hobbiterepjáró, sokféle érv
Bár vannak alapvető tulajdonságok, melyek minden hobbiterepjáróra igazak, ebben a szegmensben is rengeteg különböző alvariáns alakult ki. Léteznek kisebb, elsősorban városi használatra kitalált típusok, de akadnak olyan nagyméretű modellek is, melyek akár közepes terepezési feladatokra is alkalmasak.
Ha elsősorban aszfaltos úton vezetünk, és nincs szükségünk hét ülésre, ám szeretnénk élvezni a nagy hasmagasság és a robusztus megjelenés előnyeit, jó választás lehet egy városi crossover, mint a Nissan Qashqai. Az ebbe a kategóriába tartozó SUV-k nagy előnye, hogy bár magukon hordozzák a szegmens áldásos tulajdonságainak többségét, nem túlzottan nagyok és nehezek, ez pedig kedvező hatással van a fogyasztásra és megkönnyíti a parkolást is.
Kalandvágyó nagycsaládosoknak viszont már jobb választás lehet egy akár hét ülésessel és összkerékhajtással is elérhető nagy SUV, mint a Nissan X-Trail. Egy ilyen modellel már egészen nyugodtan bevállalhatunk könnyebb terepezéseket, miközben bőven akad hely a csomagoknak is. Talán ebben a kompromisszummentes kategóriában valósul meg leginkább a hobbiterepjárók legkedveltebb tulajdonsága: az, hogy igazából nincs olyan feladat, amellyel ne tudnának megbirkózni.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
