
Tudta, hogy már több mint 100 éve járunk a benzinkútra?
Vegyes bolt a benzinkúton? Ma már szinte elképzelhetetlen, hogy az autónk megtankolását követően ne vásárolhatnánk szinte bármit még ott helyben, a shopban. Legyen az újság, gyógyszer, mosópor, virág, pakli kártya, mobiltelefon, az utóbbihoz pedig feltöltőkártya, vagy akár szelfibot is. A legnagyobb eltérés azonban a múlthoz képest, hogy a fóliás, műanyag ízű téliszalámis, párizsis zsemlék helyett ma már ízletes szendvicseket is lehet kapni a kutakon.
A 19. század végén még pont fordított volt a helyzet, vagyis kvázi a benzinkút volt a vegyes boltban. Azt követően, hogy a világon elsőként, 1888-ban az autót közlekedésre használó Bertha Benz egy patikában tankolt petróleumot, a legelső gépkocsi-tulajdonosok még a vegyes boltokban árusított benzint töltötték be három-, illetve négykerekű járműveikbe. Méghozzá korántsem a maihoz hasonló körülmények közepette, amikor például kérhetjük, hogy a kutas tankoljon meg nekünk, vagy ha nem igénylünk segítséget, akkor sem kell feltétlenül összepiszkolni magunkat, hála a kút mellett elhelyezett vékony, átlátszó kesztyűknek. Nem úgy, mint a hőskorban, amikor a vegyes boltban egy bádogkannába mérték ki a megvásárolt mennyiséget, és abból kellett azt az autósnak egy szűk nyíláson keresztül betöltenie a kocsija üzemanyagtartályába.

Kétségtelenül lendített a kényelmi viszonyokon a benzinkutak megjelenése. Az első Amerikában, 1907-ben a Standard olajtársaság gondozásában jött létre, majd az I. világháború idején már Európában is egyre több nyílt. Az első hazai töltőállomást az 1921-ben alapított Magyar-Amerikai Petróleum Rt. (a Standard Oil Company of New Jersey leányvállalata) adta át a nagyközönségnek. Ezt követően Magyarország belelendült: míg 1929-ben 792 benzinkútnak adott helyet, addig 1936-ban már 1118-nak.
Ez utóbbiak aránya a gépjárműállományhoz viszonyítva már magasabb volt, mint például az Egyesült Államokban, Nagy Britanniában, Franciaországban, Németországban, Csehszlovákiában, Jugoszláviában. Csak érzékeltetésül: a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) jelenleg 1082 töltőállomást tart nyilván.
Az utolsó maszek benzinkutas
Egy apró diósdi benzinkút. Átvészelte a történelem viharait, a világháborút, az államosítást, '56-ot. És végig azé maradt, akié az 1936-os kezdetektől volt.
A benzinkutak a múlt század első felében – kevés kivételtől eltekintve – finomító vállalatok tulajdonában álltak, ugyanakkor volt az országban több száz kisebb-nagyobb kereskedő is, akik a saját nevükben forgalmaztak ásványolajtermékeket. Közülük a legrégebbivel rengetegen találkozhattak, akik a régi Balatoni (ma 7-es) úton hagyták el a fővárost. A budafoki Háros utcára vezető kereszteződést elhagyva állt jobb oldalon állt több mint 80 éven át az a kút, amely éppen tavaly novemberben zárt be, miután az alapító 88 éves fia már nem volt képes azt irányítani és nem akadt, aki e feladatot átvegye tőle.
Értelemszerűen az autók terjedésével arányosan nőtt az üzemanyag-fogyasztás. Míg 1940-ban még csak 38 742 személygépkocsit (vagy ahogy akkor hívták: automobilt) tartottak nyilván Magyarországon, addig 2017 végén már 3,5 milliót. A MÁSZ adatai szerint a magyar piacon nem kevesebb, mint 3 milliárd 469 millió liter üzemanyag fogyott tavaly, ebből 1 milliárd 351 millió liter volt benzin és 2 milliárd 117 millió liter gázolaj.

Az amerikai benzinkutakon már az első világháborút megelőzően kaphattak a tankoláson kívül egyéb szolgáltatást is a várakozó autósok, akik vásárlással üthették el azt a körülbelül nyolc perces időt, ami alatt az akkor szabványos, 20 literes tankot gépi meghajtással feltöltötték. Elsőként, 1913-tól a Gulf pittsburgh-i töltőállomásánál üzemanyagot vásárlóknak kedveskedtek azzal, hogy megmérték a keréknyomást, feltöltötték a hűtőt, a kút melletti téglaépületben pedig gumiabroncsot és tömlőt is lehetett vásárolni, amit a boltos fiúk kérésre rögtön fel is szereltek. Később elterjedt a szélvédő-mosás, az olajszint-mérés és a motor felkurblizása, amit ekkor már borravalóért végeztek el az autósnak.

A cégek nevét viselő ajándéktárgyak és tartozékok az I. világháború idején kezdtek elterjedni a kutakon, s aztán szép fokozatosan megjelentek az éttermek és a gyorsszervizek is.
A töltőállomások forgalmát még ma is dominálja az üzemanyagok eladása, bár egyre több egyéb fogyasztási cikk is elérhetővé vált azokon. Olyannyira, hogy például a Shell tervei szerint a kiskereskedelmi üzletágból befolyó jövedelmének a fele 2025-ben már nem üzemanyag-termékek értékesítéséből származik majd.

Miközben e társaság folyamatosan átépíti a shopjait, alapvetően az alapján, hogy az adott töltőállomás hol helyezkedik el, milyenek a helyi vásárlói szokások/igények.

Pedig már ma is rengeteg mindent lehet kapni egy benzinkút shopjában, jóformán már az a furcsa, ha valami hiányzik a palettáról. Persze sokak számára mégis csak az étel a legfontosabb, vagyis, hogy egy hosszú út során megéhezve menetközben is ízletes ennivalókat fogyaszthasson, ne kelljen ezért letérni az autópályáról, akár érzékeny időveszteséget elszenvedve ezzel. Szerencsére ma már az ételkínálat is kiemelkedő szerepet kap a kutakon, egyre több helyen a múlté a retro, műanyag fóliákba csomagolt téliszalámis, párizsis zsemle.
A deli by Shellnél megújult az ételkínálat, a „kagylós logójú” társaság a benzinkútjain elérhető ételeinek kínálatát a főzős tévéműsorok által országszerte ismertté vált Fördős Zé, a Street Kitchen házigazdájának a közreműködésével alkotta újra. A szendvicseket alaposan felturbózták, például Zé egyik kedvencébe, a pulled pork-ba lassan sütött, szálaira szétszedett, szósszal kevert sertéshús, savanyú uborka és egy szelet sajt került. De emellett vannak hét-nyolc összetevős kreatúrák is, amelyekbe rendhagyó ízként különböző pestók, illetve olyan sajtszószok találhatók, amelyekbe a nachost szoktuk egy-egy mozifilm alatt mártogatni. A kínálatban ezek mellett megtalálhatók a hagyományos ételek is, mint a hot dog, a pizza vagy a grill csirke.
Ami az árakat illeti, bármennyire is furcsa, de hosszú évek átlagában egyáltalán nem az autók üzemanyagainak a drágulása vitte a prímet . Sőt, a Központi Statisztikai Hivatal 1960. január 1-étől vezetett idősorai szerint a leghátul végeztek. Míg 2017 végéig a háztartási energia ára 10581,1 százalékkal emelkedett, a szolgáltatásoké 7588,3 százalékkal, az élelmiszereké pedig 6299,1 százalékkal addig az egyéb cikkeké és üzemanyagoké 5504,1 százalékkal – egyedüliként kevesebbel, mint az infláció, ami 5657,6-szorosára ment fel 58 év alatt.
Igaz, ha például a kenyérhez viszonyítunk, akkor már más a helyzet. Míg a forint 1946. augusztus 1-jei bevezetésekor a kenyér kilója 96 fillérbe került, az akkor még 74/76-os oktánszámú benzin literje 1,60 forintba, addig 1991-ben már csaknem két és félszer többet, 49 forintot kellett leszurkolni egy liter benzinért, mint egy kiló kenyérért. Mára azonban visszaállni látszik a 72 évvel ezelőtti állapot, a kenyér ára közelített a benzinéhez, olyannyira, hogy van olyan fajta, ami már többe is kerül az autókat hajtó üzemanyagnál.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
