Ha a Tesla lennék, most megijednék

Bemutató: Jaguar I-Pace - 2018.

2018.06.18. 07:08 Módosítva: 2018.06.18. 08:01

Az I-Pace orra már a patakot nézi. Ha most ugrana ki a bokorból egy jaguaros hosztesz azzal, hogy bevetted, fordulj vissza az aszfaltútra, venném a poént, nem haragudnék meg. De nem ugrott senki, mi pedig mentünk patakon, domboldalon át, 22-es, karbonbetétes felnikkel egy SUV-séget alulról néző villany-Jaguarral az éles sziklákon. És akkor a pályázástól még órákra voltunk.

Most, hogy sikerült írni egy leadet a Tesla említése nélkül, akár beszélhetünk a lényegről: az I-Pace egy Model X-konkurens. Bevallottan az. Saját szemmel láttam a kivetítőn, ahol az amerikai újságírókat igazgatták, hogy a sportcsomagos Porsche SUV-k és a BMW X4 M mellett naná, hogy a Teslával szemezgető vásárlókkal is számolnak a britek. Oké, a Tesla hazai cucc, de mi száz éve gyártunk autót, ezt tessék megértetni az olvasókkal. Valójában most sarkítok: ezt leszámítva a Jaguar dicséretesen nem vette nagypapásra első villanyautója bemutatóját, inkább csak jól odatették a programokat, hadd verjen félre egyet Elon Musk szíve, ha szembejön vele, mit írnak erről az amerikaiak.

Kapcsolódó
Tesla. Szárnnyal. Nem repül

Tesla. Szárnnyal. Nem repül

Nem az az érdekes ebben, hogy villannyal megy, heten férnek bele, lenyomja a Porschét és szárnyas az ajtaja. De mi az a 10 ezer dolláros gomb benne?

Hülye egy helyzet ez a Teslával. Nincs nekem bajom vele, se Muskkal (sőt), csak fura referenciaként beszélni egy gyártóról, ami - miközben egy lesajnált, undorral félretolt autóipari irányzatot tett menővé a semmiből - épp az autógyártáshoz ért a legkevésbé. Imádom a villanyautózást, de olyan érzésem van a közhangulattól, mintha Mick Jaggernek kéne beadnom, hogy tegyük félre a csipőriszát, meg az I Can't Get No-t, nézzünk meg egy Justin Bieber-klipet és gyúrjunk rá mi is a frizkóra, a bő pólóra meg a nyálzásra, aztán meglesz megint a Billboard UK Top 10. És tökmindegy, hogy az autógyártás nem népszerűségre, hanem eladásra megy, a márkaegónak akkor is fáj, ha olyan gyártó mutatja az utat a nagyfiúknak, aminél van öregebb szobanövényem. És aminek termelőkapacitása a KTM-ének nagyjából a fele.

Érdekes, de nem meglepő, hogy a Jaguar megy első európai prémiumként a Tesla után a villany-SUV-zásba. A Tata érkezése óta eltűnt a márkából minden, ami nagytatás. Lám, már nem csak a városi terepjárózás nem büdös, a brit konzervatív imidzsbe belefér egy elektromos városi terepjáró is, rögtön ezzel a formavilággal. Hiába a nagy rács az orrán, az I-Pace rendesen kilóg a márka kínálatából, ami mondjuk az egyes Leafnél még érthető szándék volt, hiszen ott a villanyautóság nagyobb szó volt a nissanságnál, de itt a jaguarság kéne legyen a mindennél erősebb selling point. Aztán látod: a Jaguar szerint mégsem.

Ian Callum veterán dizájner munkája ez is. Az öreg most kiélhette magát a sok évtizednyi britebbnél britebb autó után, bár a munka java már a tanulmányon el lett végezve. Jók lehettek a visszajelzések, mert onnantól csak egy picike méretszűkítés jött, végeredményben pedig összeállt ez: 468 centi hosszú, 201 centi széles, egy centi híján háromméteres tengelytávval. Akkorra kerékjárat ívekkel, hogy a 22-es felni se tűnik otrombának benne. Légellenállásban nem álltak le meccselni a Model X-szel, a Tesla óriása 0,24-es együtthatóját távolról nézik ezzel a 0,29-es értékkel, de itt nem áldoztak fel mindent a botoxolt orrért, a rács mindenhol rácsmintás, és gondoltak a hűtésre.

Az év eddigi legjópofább autóipari trollja magasan a Jaguar. Az még csak egy kis trollkodás, hogy igazából nem is SUV-t csináltak, mégis mindenki a legmenőbb városi terepjárókat sorolja, ha konkurenst kell mondani hozzá. Villanyautót eleve nem érdemes magas hassal építeni, de ez a 14 centi aztán tényleg semmi – azt mondják, nem akartak olyan formát csinálni, amitől a vevők fejében alkalmatlannak tűnne városi használatra. Én mondjuk sok aszfaltfóbiás X6-tulajról még nem hallottam. Az 50:50-es súlyelosztás viszont jó dolog, de ez a szabadon pakolható nehéz akksik miatt egy villanyautónál kábé akkora érdem, mint egyméteres lábakkal nem leesni a játszis libikókáról.

A légrugó választható opció. A bemutatós flottában persze van, a finom murva után kérik is, hogy emeljük fel szépen, mert kelleni fog a hely az autó alatt. E-Pace, F-Pace, most meg ez – talán csak a land roveres kötődés teszi, de a Jaguar erősen gyúrja a terepjárós imidzsét. Feljebb is kerül minden, alattunk a padlóba épített kábé hatszáz kilónyi 432 darab lítiumion cella is, de hiába, ha így is küszöbig ér majd a víz. Rövid instrukció, mielőtt a 90 kWh-s, most kábé még kétharmad töltöttségű akksicsomaggal együtt belehajtunk a patakba: ha fennakadunk egy éles kövön, defektünk lesz, vagy bármi, dudáljunk egyfolytában, míg oda nem ér a segítség. Pá, good luck! Brit humor in operation.

Ha az volt a cél, hogy meggyőzzenek, árvízben sem csapna agyon, vettem, de hogy is volt az a nem akarjuk, hogy ne városi autóként gondoljanak az I-Pace-re szöveg? Azért csak beraktak egy dombot is a patak után, mediterrán napsütésben edzett kövekkel. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul integral link a felfüggesztés az I-Pace-en. Nem mondom, hogy ez előre elvenné a kedvem a terepezéstől, de ezekért a darabja kábé egymillió forintos karbonbetétes felnikért még így is fáj a szívem, hogy nem én fizettem. Legalább a gumiból engedhettünk volna. 

Az I-Pace váltója egy fokozatban dolgozik, a nyomatékelosztás viszont teszi a dolgát. Talán kétszer pörög el a kerék felfelé, de akkor se annyira, hogy köpjük a köveket hátrafelé, inkább csak csoszog egy szolidat, pedig ez ugye villanyautó: ott van az egész teljesítmény egyből, ha úgy van. Néhol 500 kWh-s pillanatnyi fogyasztást írt a rendszer, de mindent megmászunk; az egész konvoj, pedig megnéztem volna, hogy ment itt a bekészített csörlős Discovery. A városi terepjáró buziság, max padkát mászni jó? Ezt mondják meg az I-Pace-nek is.    

Amiért viszont troll különdíjas lett az út, az csak ezután jött: versenypályázás az Autódromo Internacional do Algarvén. Hogy is állunk erővel? A Jaguar rögtön dual motorral száll be a műfajba, hiszen meg is mondta a nagyfőnök: az egymotoros villanyautó béna. Az első és a hátsó tengelyt külön hajtja egy-egy 200 lóerős mágneses szinkron villanymotor, azaz van 400 lóerőnk, és ehhez 696 Nm nyomaték. Alaphelyzetben 50-50 százalékban veszi ki a részét a hajtásból a két motor, de nem feltétlen kell murvás kaptató, hogy ezt épp másként ossza el a diffi. Ez idáig rohadt jó ajánló pályára, de még nem mondtam, milyen dögnehéz az I-Pace.

Kapcsolódó
TCTVS11EP02: Teslával a Magyar Time Attack bajnokságon

TCTVS11EP02: Teslával a Magyar Time Attack bajnokságon

Szegény, szegény Tesla. Annyira eszementen gyorsak a kétmotoros, összkerekes Model S-ek, hogy már senki fel se néz, ha éppen lenyomják a világ összes szupersportautóját.

Vehették volna szimplán odamondogatósra is a dolgot, és szólhatott volna az út arról, hogy a Jaguarnál is szaladnak felfelé az eladások, mégsincsenek sokéves várólisták. Vagy arról, hogy a Tata pénzével meg a JLR hátszelével csinálhatnának ötféle villanyautót, és bírnák gyártással. Sokféleképpen szúrhatott volna oda a Jag a Teslának és Musknak, aki nemrég képes volt Twitter-üzenetben elverni a BMW M3-at az autóval, amit akkor még nem is gyártottak, de a britek elegánsabbak ennél. Mit nem tud hírhedten a Tesla? Pályázni. Se akksihűtéssel, se fékkel nem bírják, nemhogy a Model X, de még a Model S se. Pedig az I-Pace se könnyű: 2,2 tonna, plusz én, plusz az instruktőr, mégis akkorát verettünk vele, hogy Colin Chapman megsiratta volna. És nem egy körön.

Nem mondom, hogy I-Pace-t vennék pályázni, de nem vetem meg, aki ilyet tesz vele. Két szolid körrel kezdünk az F-Type-pal. Hogy legyen összehasonlítás alapunk, mondja Stew, az instruktőr, de szerintem csak belénk akarták verni a pályát legalább annyira, hogy ne lángoló akkumulátorokon megsütött újságírók fotóival kezdje meg a menetelését a sajtóban az I-Pace. Az alumínium kaszni merev, állítólag a legmerevebb, amit valaha gyártott a Jaguar, és ezt a pályázás után el is hiszem neki. Kicsit szimulátoros a hangulat, annyira kevés jön át a kormányon, annyira nem akar sehol lemászni az útról, és annyira néma az egész, mintha a pad alatt nyomnám a Real Racing 3-at a suliban. Motorhang csak az a vicces blugyblugy, amit generál nekünk, a sisak meg letompítja azt a keveset is, amit a gumik meg a menetszél összehoznak.

Jó buli volt az F-Type is, de az I-Pace-es körök mégha sterilek is, sokkal fickósabbak lettek. Nem a 4,8 másodperces 0-100 a nagy szó, hanem ez az azonnaliság, hogy bárhol lépsz oda neki, ott van az erő. Három amibelefér és egy szolid kört kaptunk az I-Pace-szel a 4,6 kilométeren. A trollkodás csúcsa egyértelműen ez volt. Legurultunk, power off és ez a nagy Jaguar húsz széthajtós kilométer után nem liheg, nem csattog az ilyen-olyan hőleadástól, nem zajongnak benne ventilátorok, csak áll csendben a helyén, mintha nem most játszott volna vele egy amatőr pályázó padlógázas-padlófékest a forró aszfalton.

Valamiért erősen hangoztatott cél volt, hogy bírja a szélsőséges körülményeket, így az akksik hűtése is be van biztosítva extrém határokig. Elöl aktív beömlők nyílnak, ha szükség volna rájuk, emellett az akksik folyadékhűtést kaptak, ráadásul a klíma is temperál. Azt mondják, a Formula-E-ben megtanulták, hogyan kell ezt csinálni, ezért fér bele akár a versenypályázás.

Odabent amúgy nemhogy pályán, de se hegyen, se városban nem sok külső inger jön be, ami egy villanyautóban nem szokatlan. Leszámítva persze a vizuálisat, abból előre nincs hiány, jó nagy ez a szélvédő, az ötödik ajtón viszont nem kellett volna annyi kilátást beáldozni a dizájn oltárán. Oké, hogy egy szinte nullkilométeres autón bent még nincs nyikorgás, nyöszörgés, de vagy az aktív zajszűrő vagy a vastag üvegek miatt kábé semmi se jön be kintről sem; mindegy, hogy a 19 vagy a 22 colos felniszett van alattunk, az a kevés futászaj a minden. Ha ezt tudja majd a széria I-Pace úgy, ahogy ez a bemutatós tesztautó, akkor gratula, bár egy sajtós flottán mindig gyanús, hogy belecsalják a hangszigetelést. 

Ez a háromméteres tengelytáv kábé mindenre elég, az akksiknak sem kellett helyet csalni az utastérből, mondhatjuk rá nyugodt szívvel, hogy ötszemélyes. A csomagtér 656 liter, ülésdöntéssel 1453, plusz van elöl egy komikus, 27 literes lyuk. Ha valahol, utastérben azért bőven elveri a Model X, és egy kis geekség elég, hogy meglegyen a másik gyenge pontja.

A Tesla nagyon érzi, hogyan édesgesse magához a kütyübuzikat, érdemes lenne eltanulnia tőle mindenkinek a módszert, aki drága villanyautót árulna. Még jó, hogy egy autóba kerültem az Apple-fenegyerekből lett villanyvloggerrel, Andrással, aki addig mondogatta, hogy lassú ez a menü az I-Pace-ben, hogy a végére már én is átkozni tudtam. Pillanat töredéknyi ütemzavarok ezek, ami addig nem zavar, amíg eszedbe nem jut, milyen, amikor ennyi sincs a rendszerben. Mondjuk mint bármelyik Tesla nagy álló kijelzőjén vagy bármely random telefonban a középkategóriától felfelé. Olyan ügyesen szálltak be a meccsbe, pont egy processzorbeszerzésen véreznek el...

Ez a 90 kWh-s akksi ekkorra teljesítménnyel és tömeggel WLTP mérési szabvány szerint 480 kilométerre elég. A WLTP az új globális szabvány, azt mondják, sokkal közelebb áll a valósághoz, mint az eddigiek, és az I-Pace-nél tényleg nem lőtt mellé. Hülyegyerek módban, azaz szerpentinen veretve, gyorsulást tesztelgetve az első nap nem nagyon vittük 30 kWh/100 kilométer alá az átlagot, aztán másnapra, mikor már elmúlt a veretési kedv és átmentünk átlag autósba, simán levittük 17 kWh-ra. Ezen az autópályás 110-120-azás segített a legtöbbet, a pályára még 20-as fogyasztás fölött értünk. Ez a 480 tarthatónak tűnik, de tuti, hogy nagyobb kompromisszumok nélkül elmegy bármikor 400 kilométert. Mi például néha klímáztunk is. A regeneratív fék amúgy két fokozatban állítható, az erősebb szinte már egypedálos mód, annyira megfogja.

A Jaguarnak is elkéne egy Supercharger-féle töltőhálózat, mert tök jó ez a nagy hatótáv, csak bírni kell töltővel. Hiába tud az I-Pace 100 kW-os töltést, Magyarországon olyat nem nagyon találni, azaz a negyven perces gyorstöltés egyelőre felejtős. Az 50 kW-ossal másfél órán belül megvan az akksikímélő nyolcvan százalék, a sima otthoni 7 kWh-s töltőnek pedig szűk tizenhárom óra a teljes töltöttség. 

Nagyon fura egy piac a Jaguar I-Pace-é. Bár az is lehet, hogy épp tök egyszerű, csak még nem ismerjük eléggé. Kicsit SUV-nak kinéző, terepjárni és pályázni is képes középnagy prémium autó. Lassú menüvel, erős villanyhajtással, jól megcsinálva, relatív nagy hatótávval. Nekem ez így nem hangzik rosszul, kérdés, hogy a Jaguar konzervatívabb ügyfélköre, a német prémium SUV-sek vagy a Tesla-geekek kapják majd fel rá a fejüket. Az ára mindenesetre nem tűnik horrornak: húszon vége millió forintról indul majd nálunk, azaz az alapára egy hasonló tudású Model X-é alatt lesz.  

Az oldalról ajánljuk

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

3 órája
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Neked ajánlott