- Tesztek
- Bemutató
- Év Autója
- fiat
- 124
- 124 spider
- spider
- mazda
- mx-5
- tannis
- tannistest
- car of the year
- év autója
- coty
Itt a Fiata!
Menetpróba: Fiat 124 Spider – 2016.
Remélem, mindenki tudja, hogy ez itt nem is igazán Fiat. Hanem egy Alfa, csak aztán gyorsan átcímkézték - mondjuk, azért eléggé Fiat lett így is. Így megy ez a mai világban, ráadásul az összeesküvés legrejtettebb szálai Hirosimába vezetnek.
Függő vagyok, nem tagadom
Könnyen lehet, hogy veszek egy ilyet, amit új autóknál ritkán szoktam érezni. Ezzel együtt tartok tőle, hogy az új Panda elpusztul a magyar ugaron.
Az 500. óra, blablabla...
Nehezen érthető, hogy kerül Fiat 500 a golyóstoll, C-vitamin, gyufa és Rubik-kocka társaságába, de olaszként kétségkívül hasonlóan jelentős találmány.
Hosszú tetszhalál után éledezni látszik a Fiat-konszern, bár a fekete kendős nénék még várjanak a kézmorzsolgatással, a "megmontamhogyfeléledadrágabeteg"-ekkel, mert történhet itt még bármi. Sokáig úgy tűnt, két vékony szálon himbálózik az egész cégóriás – a Pandán és a vele műszakilag azonos 500-ason. A Lancia kábé annyira áll a lábán, mint szegény Michael Schumacher, Alfából kevesebbet gyártanak, mint Bentley-ből, különben meg... Szóval kívülről nem tűnt rózsásnak a helyzet, hiába jöttek a híradások a kiválóan működő Fiat-Chrysler kooperációról.
Nem egy Dacia
Három és fél millió forintért a Fiat igazi autót ad. Konkurense csak egy van.
Fel! Támadás!
Ha minden igaz, ez a megváltás autója az Alfa Romeónak. Kinézet, hátsókerék-hajtás, erős motorok, szoborbelső mind megvan az áttöréshez, de maradjunk a földön – csípat-e rendesen?
De most, most valami változni kezdett. Megjelent például a Fiat Tipo, amely pontosan az, ami a Zsiguli alapját adó 124-es Fiat volt ötven évvel ezelőtt: tisztességesen kivitelezett, butaságoktól, bizonyítási kényszertől és öncélú újításoktól mentes, korrekt, vonzó termék. Valamilyen szög itt a fején ütődött, az biztos, mert miközben alig árusítják még pár hónapja a típust, máris elég sokat látni már belőle az utcán Európában. Jött egy durva adu is, a Giulia, amely visszahelyezte az Alfa Romeót az igényes, rettenetes vágyakat keltő, vagány, hátsókerékhajtású autókat gyártó márkák közé. A Giuliában pedig az a jó, hogy nemcsak istenien néz ki, de minél közelebb megy az ember a technikájához, annál tisztességesebben megépített autót lát. Úgy tűnik, annál se nagyoltak el semmit. Harmadik koronaékszernek pedig itt van ez – a Fiat 124 Spider.
Jobb-e a Fiat-eredeti, mint a Lada?
Aki azt hiszi, a képen két Ladát lát, nagyot téved, mert csak egyet. Amikor a bal oldali készült, a Zsiguli még pajzán gondolat sem volt.

Zsiguli kabrió
Fókuszban egy Fiat 124, mellesleg Spider. Magyar olvasatban: kabrió Zsiguli.
Hiába emlékszik mindenki könnyes szemmel a „Diploma előtt” Alfa Spiderére, Dustin Hoffmannal a volánja mögött, aminél jobban kevésbé sikerült mennybe meneszteni autót a filmtörténet során, Alfáék Spiderével egy időben azért a Fiat is bemutatott egy saját Spidert, a 124-est, 1966-ban. És akkor is, ma is sokat úgy tartották és tartják, hogy a 124-es volt talán a kevésbé emlékezetes hangú, viszont sokkal jobb autó. Több is fogyott belőle. Kétszer.

Az igazi nép-Ferrari
Nem is olyan régen tömegcikk volt, ma már alig látni belőle. Ugye, hogy most már kéne?
Ma már mindegy, melyik volt a jobb, Alfa vagy Fiat, mert 1986 óta mindkét cég ugyanahhoz az anyavállalathoz tartozik, a harmadik legenda, a Lancia pedig még tizennyolc évvel korábban olvadt bele az egészbe. Egy ilyen óriáscégen belül a márkaneveket hűtőmágnesként pakolgatják egyik termékről ide, másikra oda, hiszen tudjuk, hogy a Fiat X1/9 után lett volna egy X1/20-as is, amiből aztán Lancia Beta Montecarlo lett, a Lancia Stratosról is egy ideig úgy gondolták, hogy lehetne akár Ferrari is, az pedig, hogy egy Fiat Tipo-alapú 155 mitől Alfa, egy Fiat Ritmo-alapú Delta mitől Lancia, egy Fiat Croma-alapú (vagy Saab 9000?) 164 mitől Alfa és a Thema mitől Lancia, tényleg csak azok a rég kiszáradt golyóstollak tudják már, amelyekkel aláírták a belső levelezéseket.

Valahogy így indult Alfa Romeónak ez a Spider is, amit most Fiat 124 Spiderként mutattak be. Alapvetően mindegy is, mert a sztorihoz az alapot a Mazda adta a Miatával, azaz az MX-5-össel, ugyanis a Fiatnak nem lett volna pénze kifejleszteni egy, a modellkínálatába sehogyan sem illő, ám abba nagyon is szükséges, orrmotor-hátsókerekes architektúrát. A Mazdához folyamodtak segítségért – akár mindenféle jogdíjak fejében, de a saját motorukkal szeretnének egy ilyen autót készre kapni Hirosimából. A Mazda belement – sokak szerint ez a fiatos kooperáció mentette meg a rendkívül költségesen kifejlesztett ND-szériás MX-5-öst az azonnali anyagi bukástól – s együtt fejlesztgetett a Fiattal. Aztán menet közben változtak az olasz érdekek, Sergio Marchionne, a Fiat capo dei tutti capija kijelentette: az Alfa Romeo nemzeti ügy, ilyen márkával csak Olaszországban készülhet autó, ezért lett a már célegyenesre forduló projektből végül Fiat.
Miért Spider? És „szpájder” vagy „szpíder”?
Kétféle magyarázat létezik és egyik se visz bennünket közelebb a megoldáshoz. A régebbi, hogy a tízes években, amikor vászontetőket kezdtek húzni az utasok fölé, azokat a sátorok ponyvafeszítő köteleihez hasonlóan szerteágazó zsinórokkal kötözték a karosszériához, s mivel ezek úgy néztek ki, mint a pók hálója, ezért később, pejoratíve a lemeztetős kocsik tulajdonosai így szóltak fitymálva a régi, elavult technikákról: spider, azaz pók. Akkor meg „szpájder” az ejtés.
A másik magyarázat, hogy az olaszok a gyors kocsikat, a speedereket egyszerűen átírták fonetikusan, ahogy ejtették, tehát spidernek. Ez esetben „szpider” az ejtés. Csináltak ilyet a csehek is, az ő Skoda Tudorjuk nem az uralkodóházról kapta a nevét, hanem a „two-door” megjelölésről...
Sőt, az is lehet, hogy a húszas években még leszpájderezték a régi autókat, de mire az ötvenes években, erős kihagyás után újra felbukkant a fogalom, már szpidernek mondták. Harminc év nagy idő, annyi alatt teljes generációk süllyednek a demenciába...
Nem mintha baj lenne, mert ez az autó otthonosan érzi magát a Mazda-bőrben. A Fiatnál ügyesen alakították át az MX-5 vonalait, rá se lehet ismerni a japán eredetire – amíg az utastérbe nem pillantunk, mert ott a kürtgombot leszámítva nagyjából minden echt Mazda maradt - kicsit mások az ajtópanelek, kerek a váltógomb, egy másik betét van a műszerfalban, de tényleg egymás mellett kell állnia a két kocsinak, hogy ez észrevehető legyen.
Kint viszont tobzódunk a régi 124-es jegyeiben, amiket itt valahogy sokkal hitelesebben, kevésbé szájbarágósan, finomabban sikerült előhívni, mint a Beetle-nél a Bogár-rokonságot, vagy a Mininél az Austin 7 őst. Annyira visszafogott az egész retro-stílus, hogy aki nem ismeri a régi 124 Spidert, talán észre se veszi, hogy egy ötvenéves formajegyekkel felruházott autót lát – totál vadonatújnak hiszi. Aki meg ismeri, annak sincs az arcába tolva a dolog. Ez így van rendjén.
Ott a két púp a motorházfedélen, ami alatt az eredeti 124 Spider két vezértműtengely-háza lakott. A befelé elhúzott fényszóró-mélyedések. A lefelé szélesedő, lapos trapézmaszk. A csomagtérfedél, ami a régi autón kicsi szebb volt, mert középen laposan indult, s a két szélén felkunkorodott, de a kunkor itt is megvan, nagyon is felismerhetően, csak a középső rész domború, mert így adta ki a Mazda-alapváz. Ettől még meggyőző. De a hátsó lámpába se nehéz belelátni az 1966-os eredeti szögletes buráját, s a karosszéria oldalán, a kilincs pontjától hátrafelé ugyanúgy megvan az izomként kidomborodó sárvédő-felsőél is. Kikacsint a formából Pininfarina, de nem erőszakosan, csak pajkosan.

A 124 Spider e sok módosítással hosszabb is lett a Mazda-eredetinél, emiatt bizonyos szögekből, a retro-hatást jól meglovagolva szívdöglesztően néz ki – például háromnegyedben elölről –, máshonnan viszont olyan – és oldalnézetben a feneke tájára gondolok -, mint amikor egy pici autóra vödörként rátesznek egy nagyot. Kilóg a lóláb. A vödör alól.

Alapvetően letojom, hiszen az eredeti Alfa Spidernek is voltak szerencsétlen, leginkább a nagyi elhasznált szappanjához hasonló szögei, a régi Fiat 124 Spider meg a panellakás-szerű belső terével nem tudott nagyot villantani, hiába a sok Lada 1500-műszer (itt poénjelző kigyullad a humortalanoknak). És ez az új 124-es 95 százalékban viszont rettentő csinos. Nem vagyok benne biztos, hogy a gyilkosan cuki és hidegfejűen halálizgalmas MX-5 nem jobb nála, de az biztos, hogy egy vonzó és egyedi karakterű autó született.

Vezetni nem pont olyan, mint az MX-5-öst. Egyrészt, mert valamivel nehezebb annál, s a kocsit megpördíteni próbáló erők hosszabb nyomatékkaron dolgoznak itt, ezért maga az autó, ha csak árnyalatnyit is, de nem annyira elektromosan ügyes cikázógép, mint a japán, még talán a kormánya is gondolatnyival pontatlanabb és utánlendülősebb, bár állítólag áthangolták az elektromos szervó mappingjét. De ennek igazi eldöntéséhez hirtelen át kellett volna ülnöm egy hasonló MX-5-ösbe, amire a dániai Tannisbyben nem volt lehetőség, mert itt mindig az adott esztendő újdonságai állnak a parkolóban, kipróbálásra várva. Az MX-5 2015-ben volt Év Autója-jelölt, ezért itt nincs olyan. A különbség azonban hangyányi.

Ami nagyon más torinói és hirosimai változatban, az a motor. A Mazda, ugye, csakis Skyactiv szívómotorokkal szereli az MX-5-ösöket – a kisebbik 1,5 literes és 131, a nagyobbik kétliteres és 160 lóerős. A Fiat viszont a saját MultiAir benzines turbómotorját szereli a 124-esbe, amely azonos súlycsoportban van a kisebbik Mazda-blokkal, viszont 140 lóerős, és a feltöltés miatt nagyon nyomatékos is. Amúgy sem egy múlt századi gőzgép: például a szelepeit elektromosan mozgatják, ezért azok mindig annyira, akkor és annyi ideig nyitnak, amennyi a tökéletes működéshez kell, ráadásul így ki lehet hagyni a szívótraktusból a fogyasztást részterhelésen erősen megnövelő pillangószelepet is. Ne becsüljük le csak azért, mert nem Mazda.

A régi 124 Spider Aurelio Lampredi, a korábban a Ferrarinak dolgozó, zseniális mérnök alkotta motorjában 1966-ban éppen az volt a csoda, hogy rettenetesen lehetett pörgetni, hiszen himba nélküli, lapkás hézagkiegyenlítésű, fogazottszíjas vezérlésű volt. Ha valami, hát az igazán megérdemelte a „cuore sportivo”, azaz sportos szív jelzőt, mert még jó tizenöt évvel később is rali-világbajnokságot lehetett vele nyerni a Lancia Delta HF Integrale orrában. Valódi, hamisítatlan, pörgős, üvöltős, erőn felül ütő olasz blokk volt.
Látják, valahol itt a baj a mostani 124 Spiderrel. Rettentő jól megy, szerintem jobban, mint az egyötös MX-5-ös, hiszen itt az ember 1900 fölött szinte bárhol rárúghat a gázra, és fürödni fog a tolóerőben. Ezt nem tudja az 1,5-ös Skyactiv, azzal gangolni kell, sírásba üvegelni a kis drágát, mert csak ott jön meg az ereje.

De a Fiat-féle motor valahol 5000 táján érezhetően kifogy a szuflából (egyébként pont ott van a teljesítmény-maximuma), s noha el lehet gyötörni 6600-ig, mert csak ott szabályoz le, az az utolsó, 1600/min-nyi tartomány inkább kínos, mint élvezetes - naná, hiszen turbófeltöltéses, az szinte mindig ilyen. A középen, a „némi turbólyukkal nagyot rúgok” kontra „egyenletesen, kiszámíthatóan egyre jobban húzok” karakterkülönbség miatt driftelni, gázadással befordulni sokkal jobban esik a Mazda-verzióval, bár kétségtelen – a 124 Spiderrel mindez ugyanúgy megy, csak némi gyakorlás kell hozzá.

És – leírni is szörnyű – a Fiat-motor csendesebb is. Értik: az olasz sportautó-motor a japánnál... Oké, tudjuk, a turbó mindig elfojtja a kipufogóhangokat, de ne becsüljük le a Skactiv-féle dögledelmet se: annak a motornak ugyanis annyira tiszták a gázlengései, hogy a tervezők kis híján elmegyógyintézetben landoltak, amikor valahogy zajt kellett kicsiholniuk, főleg az 1,5-ös Skyactiv-blokkból. De addig kerestek, amíg fel nem fedezték, hogy a kartergáz épp a kellő frekvenciával lüktet, onnantól pedig már csak egy membrán és valami akusztikai üreg kellett, hogy felsírjon a baba. A Fiatnál úgy látszik, senkit nem lehetett rávenni ilyen fárasztó kutakodásra. Ezért a 124 Spider végül jól szól ugyan, középen egészen testes is, de nincs libabőr. Az olaszautós csiklandozást sajnos csak a Mazdától kapja meg az ember.
Meg persze – mivel a sima 124 Spider az 1,5-ös MX-5 rokona – se feszes sportfutómű, se sperr. Ezért igazán tiszta keresztbemenéseket nem lehet bemutatni a 124 Spiderrel sem (bár én nem próbáltam, mert szakadt az eső, a kanyargós észak-dán utak körülbelül 83 centiméter szélesek, 124 Spider tesztautóból pedig csak egyetlen állt rendelkezésre), a kocsi pedig ugyanúgy, vagy talán még kicsit jobban is bólogat és billeg, mint a kis MX-5-ös, pedig ebben picivel keményebbek a rugók a japán verziónál. Annyira nem rossz érzés ez, az ember így még jobban együtt él a kocsival, de a sportautóságtól ezzel elég messze kerül.

Akinek ez nem elég, ott a 124 Abarth, amelyben 170 lóerős a MultiAir motor, s tesznek bele Hirosimában önzáró diffit és Bilstein-futóműszettet is, de az jóval drágább játékszer. Kicsit úgy érzem, egy kellemetlen virtuális összehasonlító teszt kerekedett ebből az önállónak szánt bemutatóból, amiből ráadásul mintha épp a bemutatott autó húzná a rövidebbet, miközben a virtuális másik a markába röhög. Pedig messze áll tőlem e szándék, mert őszintén és szívem mélyéről élveztem a 124 Spidert, hiszen ha egyes pontokon gyengébb is a Mazda MX-5 eredetinél, a különbség oly hangyányi, hogy a két kocsi közvetlen összevetése nélkül ezt nehezen veszi észre bárki. Az a motor meg... Lehet, hogy nem olyan sportos, de jobban viszi a bódét a Mazdáénál, s kicsit szerényebb zaja miatt – azért ez is eléggé üvöltős – például elviselhető benne a tartós 130-as tempó. Nem utolsó szempont annak, aki használni is akarja sokat, ugye?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
