Teszt: BMW 525 TDS E39 (5-ös sorozat 1999)
Háromszázezer kilométeresen szinte új
Használtteszt: BMW 525 TDS E39 (5-ös sorozat ) - 1999.
Mindenki ezt hozza be kintről, mert már annyiért megkapni, mint egy Swiftet.
Kedvenc importautóink
A regadócsökkentés óta fellendült használtautó-import toplistáját dolgozzuk fel használtteszt-sorozatunkban. A legnagyobb darabszámban behozott típusok közül a leggyakoribb évjáratokat, motortípusokat nézzük meg közelebbről, érdemes-e válogatni közülük. Eddig megjelent:

Pozitívan csalódtam. Ez nem egy agyonhasznált, négyszer biztosítózott, recsegő futóművű, lógó kipufogójú trágyadomb, amilyen a legtöbb ma hirdetett E39. Tudják, a most már kettővel ezelőtti ötös BMW, amit a kilencvenes évek közepétől gyártottak a kétezres évek elejéig, az úgynevezett plecsni, vagy gyurma ötös. Ez a példány nem csillaggarázsban állt, nem került rá 255-ös gumi, nem vágta a kalaptartóját sniccer a hifisnél, és nem fröcskölt vér az utasterében a törött orrból, vagy a csomagterében a disznótorból. Nem.
Mit kell nézni rajta?
Becsületesneppertől felkészítve érkeztem, hogy mire figyeljek, mik a tipikus bajok az E39-nél: rozsdásodhat a géptető belső oldala a visszaperemezésnél, a csomagtérnél és az üzemanyag-betöltőnél. A lakk hajlamos repedezni a napon állt kocsiknál, a krómok gyakorta kopottasak. Az ülések és a beltér általában kibírja, ezek a legtartósabb BMW-belek a tesztrovatunk vezetője, Papp Tibor szerint. Figyelnem kellett a futóműzajokra, a kuplungra, a kettőstömegű lendkerék rántására leállításkor.
De ez csak később derült ki. Először a szép simán járó hathengeres hangja tűnt fel, ahogy a veszprémi Weltautónál beszálltam, hogy megtegyek pár kilométert. Amolyan ötméteres autó. Nem a hosszát illetően, hanem annyiról néz ki teljesen jónak, de mit várjon az ember egy 1999-es, háromszázezret futott presztízsautótól?

Közelebb lépve a fekete fényezés itt-ott kicsit narancsos, az autó tetejénél kopott a lakk, és alatta lepattogott a festék. Ez jellemző a kilencvenes évek közepének sötét színű autóira, nem egyedi a BMW-nél. Ahol a levegővel és az abban repülő vagy lebegő objektumokkal találkozik, nagyobb kopások, leverődések is voltak: a motortető elején, a szélvédő feletti részen, sőt, itt a kédergumi is repedezett már. Karcos a lökhárító, és beázik az összes lámpa. Elöl is párás mindkettő, hátul is a két felső osztat, mindkét oldalon. Szerencsére a fényszóró nem drága, mindössze 25 ezer, de van csak üveg is, tízért, a hátsó lámpa is megáll egy húszasból.

A kerék alapméret, de a gumi új rajta, Debica, nyári, ez nekem mindenképp a jól karbantartottságra utal. A Becsületesnepper említette helyeken rozsdának nyomát se látom. A BMW-jelek mintha újak lennének elöl is, hátul is, de ez attól lehet, hogy se a só, se az UV nem érte különösebben, és ezt a két sejtést a tulajdonos is megerősíti később, akit elcsípek egy rövid telefonra.

László 2002-ben vette külföldről az akkor három éves, és ennek megfelelően büszke ötös BMW-t, száztízezer kilométerrel. László és családja tíz évig, tizenhárom éves koráig használta. Leginkább hosszú utakon, néha előfordult, hogy helyben is járatták, a fodrászig, boltig, de nem ez volt a jellemző. Jelenleg 310 ezer van benne, ezért eladó. Nagyon szerette az 525 Tds-t, de asszonyi nyomásra egy kisebbre, egy hármasra váltották le, de máris hiányzik neki az ötös. A nagyobb modellt azért vágyja vissza, mert komfortban a hármas meg sem közelíti ezt az előző szériás ötöst.

Az E39 különösebben sohasem veszélyeztette Lászlóék kosztpénzét. Egyszer sem kellett párizsit venni a sonka helyett egy váratlanul beesett javítás miatt. Minimális költségek jelentkeztek: fékbetétek cseréje, amikor kellett, olajcsere tízezrenként (tehát a gyári periódusnál valamivel gyakrabban), meg egy vízpumpát kellett cserélni, pont az eladás előtt. A kuplung még az eredeti (hatvanezer a csere), talán ezért mondtam fel a diktafonra a vezetés közben, hogy bent fog, és bizonytalanul. László külön kiemelte, hogy semmivel sem volt drágább, vagy macerásabb a fenntartása, mint egy korabeli japán vagy bármilyen autónak, pedig volt már neki jópár.
László tette fel a kormányvédőt is, mert korábban már megtapasztalta, hogy az UV-fény és a gyűrű nem a kormánykerék barátja. Nepperesen szólva az autó meg volt vigyázva, ugyanis télen egy Caddy ment László alatt.

A motorháztetőt felnyitva se gondolom még másképp, a motortér porszáraz. Minden burkolat, hangszigetelés, takaró a helyén, forralások, olajfolyások nyoma nem látszik sehol. Sem feszegetések helye a burkolatokon, de szerszámnyomok sincsenek a csavarokon, sem szigetelőszalag. Olyan, mint újonnan, csak épp 310 van benne. Ha nem ez a motor lenne benne, most viszketne a tenyerem.
A túloldalon kiderül, mennyiből tartható életben egy ilyen BMW. Lapozzon, az árgyélusát!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
