Idén februárban 20 éves lett a YouTube, de a legnépszerűbb videomegosztót számos titok övezi, amit a Google nem akar elárulni. Azt például közzétették, hogy naponta összesen egymilliárd órányi tartalmat fogyasztanak az emberek az okostévéjükön, de a platform egészét bemutató számok homályban maradtak.
Ezeket a YouTube-adatokat titkolja a Google
Becslések alapján azt felételezik, hogy havonta körülbelül 2,5 milliárd felhasználója van a YouTube-nak, és egy átlagos user 29 órányi videót néz a mobilalkalmazásban havi szinten.

Ha ezt minden eszközre érvényesnek tekintjük, akkor némi számolás után egészen szédítő eredmény jön ki:
az emberiség havonta 8,3 millió évnyi videót fogyaszt a YouTube-on, ami 12 hónapra vetítve csaknem 100 millió évet tesz ki.
Az viszont továbbra is rejtély marad, hogy pontosan hány videó érhető el a platformon, milyen a nézettségük, milyen jellegű és minőségű tartalmak dominálnak. Miközben a Google szolgáltatása – a többi közösségi médiavállalattal együtt – nemcsak kommunikációs szempontból játszik egyre nagyobb szerepet, de a mindennapi életre is komoly hatást gyakorol.
1,87 milliárd próbálkozás után találtak egy YouTube-videót
Annak érdekében, hogy betekinthessük a YouTube kulisszái mögé, Ethan Zuckerman, az amerikai Massachusetts Amhersti Egyetem kutatója pár éve egy különleges kísérletbe kezdett a csapatával: nekiálltak random videókat letölteni a YouTube-ról, hogy teljesebb képet kapjanak a működéséről. Persze nem manuálisan, hanem írtak egy programot, ami elvégezte az emberfeletti munkát. Ehhez jól jött, hogy a platformon néhány kivételtől eltekintve a videók URL-je a „youtube.com/watch?v=” címmel kezdődik, majd egy 11 karakteres egyedi azonosítóból áll. A program véletlenszerű karaktersorozatokat generált, majd megnézte, hogy az adott linken van-e videó, és ha sikerrel járt, akkor letöltötte a felvételt.
Az egészet úgy kell elképzelni, mint amikor egy telefonbetyárkodó véletlenszerű számokat üt be a telefonján, aztán várja, hogy valaki felveszi-e
– magyarázta a BBC-nek a folyamatot Zuckerman. Ám hiába volt a kutatásban egy számítógépes program a „telefonbetyár”, még így is felfoghatatlanul sok próbálkozásra volt szükség, hogy a random YouTube-címeken videóra bukkanjon, mivel a videomegosztón 18,6 kvintillió potenciális cím van (kiírva harminc nulla áll a szám mögött.)

Az első tanulmányhoz több mint 10 ezer videót gyűjtöttek össze, amihez a programnak 18 trillió lehetséges webcímet kellett ellenőriznie. Minden egyes megtalált, létező videóra csaknem 1,87 milliárd rossz tipp jutott. Összehasonlításképpen: ha ezt valaki manuálisan szeretné végrehajtani, és minden próbálkozás három másodpercig tartana, akkor átlagosan 178 év alatt találna egyetlen videót.
A véletlenszerű módszerre egyébként azért volt szükség, mert ha valamilyen vezérlő elv vagy az algoritmus ajánlásai alapján választanak ki videókat, az nem ad elfogulatlan, kutatási célokra alkalmas válogatást, és éppen ez volt a cél.
Profi tartalmak helyett minimális megtekintésű amatőr videók
Lássuk, hogy a videók elemzése alapján a kutatók mit tártak fel a YouTube-ról.
- Több mint 9 milliárd videót tároltak 2022-ben a YouTube-on, 2024 közepére ez a szám 14,8 milliárdra nőtt, ami 60 százalékos növekedést jelent.
- A videók medián megtekintésszáma mindössze 41.
- A tartalmak 4 százalékát soha senki nem nézte meg.
- Egy YouTube-videó medián hossza 64 másodperc, a tartalmak több mint egyharmada 33 másodpercnél rövidebb.
- A videók csupán 0,21 százaléka tartalmazott bármilyen bevételi forrást – szponzorációt, reklámot – a készítő számára.
- Kevesebb mint 4 százalékban volt a videókban bármilyen ösztönzés, hogy lájkold, kommenteld a videót, vagy iratkozz fel a csatornára.
- Díszlet vagy megtervezett háttér csak a tartalmak 14 százalékában volt látható, a videók 38 százalékát szerkesztették valamilyen formában. A vizsgált felvételek több mint felénél észrevehetően remegett a kamera.
- A videók több mint 40 százalékában csak zene szólt, nem volt semmilyen beszéd, 16 százalék pedig többnyire fényképekből állt.
- 74 százalékban a videóknak nincs kommentje, 89 százaléknál nincs egyetlen lájk sem.
Az adatok arra utalnak, hogy teljesen hamis az a kép a YouTube-ról, miszerint a videómegosztó híres influenszerek és profi tartalomkészítők terepe, ahol busás összegeket keresnek a videókkal. Pontosabban ez csak a tartalmak egy elenyésző hányadára igaz, ami nem más, mint a csillogó felszín, de a legtöbben csak ezzel találkozunk.
Húszéves története alatt a YouTube működése nagyot változott. A platform egyre kevésbé szól arról, hogy mindenkinek hangot (és képet) adjon – bár technikai értelemben ez a lehetőség megmaradt. A gyakorlatban viszont egy olyan szolgáltatás lett, ahol a felhasználók túlnyomó többsége a profi tartalomkészítők anyagait nézi. Azt pedig a Google sem rejti véka alá, hogy a youtuberek tevékenysége inkább egy hollywoodi startupra emlékeztet, és a YouTube lett az új tévé.
Nézegess alig látott YouTube-videókat
Ha szeretnél képet kapni arról, hogy túlnyomó többségében milyen videókat töltenek fel a YouTube-ra, akkor mutatunk néhány érdekes weboldalt.
Az Astronaut.io olyan videókat mutat egymás után, amelyeket az elmúlt egy hétben töltöttek fel a YouTube-ra, gyakran olyan címekkel mint DSC 1234 és IMG 4321, majdnem nulla megtekintésük van, és nem szerkesztették őket. Szinte láthatatlanok. „Kinézel az ablakon, és ezt látod. Az embereket figyeled. Ezek múló pillanatok” – olvasható az oldal bemutatkozó szövegében. Ezt a videót például mi is ezen az oldalon fedeztük fel, akkor még csupán egyszer látta valaki.
A másik hasonló oldal a Petit Tube. Itt régebbi felvételeket találsz, és az oldal frissítésével változik az aktuális videó. Nincsenek nulla megtekintésű tartalmak, de több évvel a közzétételük után is legfeljebb 50-100 lejátszásig jutottak. Vigyázat, erősen addiktív!
Ha meguntad a minimális megtekintésű tartalmakat, nézd meg, mi a 10 legnépszerűbb zenés videó a YouTube-on.
A YouTube csaknem húszéves fennállása alatt számos videónak adott már otthont, ám van tíz, amit 5,2 milliárdnál is többen láttak.
Tovább olvasom
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés