Hírek

tegnap, 18:14 Módosítva: 2024.04.23 18:21
Az ADAC-osok három teljesen különböző villanyautóval mentek fel egy hegyre. Majd lejöttek onnan.

Emelkedőn minden autót többet fogyaszt, lejtőn pedig kevesebbet vagy semmit. A villanyautóknál kicsit más a képlet. Hegymenetben ijesztően felmehet a fogyasztás, ugyanakkor visszafelé a lejtőn a rendszer visszatáplál energiát. 

A lejtmenetben történő plusz az úgynevezett rekuperációnak, azaz a rekuperatív fékezésnek köszönhető. Szerencsére egy elektromos autó nemcsak lejtmenetben rekuperál, hanem minden alkalommal, amikor az autó lassít, kereszteződések, lámpák vagy táblák előtt is. Az elektromotor itt is generátorként működik, amit a forgó kerekek hajtanak, akárcsak a kerékpár lámpáinak áramát fejlesztő dinamó esetében.

A német autóklub, az ADAC megnézte, hogy milyen körülmények között mennyi fékenergia nyerhető vissza, mely típusok különösen jók vagy rosszak ezen a területen, és ebben milyen szerepet játszik az autók tömege. A teszt legfontosabb része a Green NCAP által végzett WLTP-mérések kiértékelése volt, de az ADAC mérnökei saját méréseket is végeztek hegymenetben, méghozzá meglepő eredményekkel.

A német autóklub a Kochel-tó és a Walchen-tó közötti Kessel hegyet választotta a méréshez.

 Az útvonalat és az emelkedő, illetve a lejtő szögét az ADAC tesztpadján rögzítették, és szimulálták, mivel a tesztpadon az időjárás és a forgalom minden zavaró hatása kizárható, így a mérési pontosság nagyobb, mint valós körülmények között.

Az 5,5 kilométeres útvonalon felfelé, majd ismét lefelé haladtak, akár 10 százalékos emelkedő, illetve lejtő szakaszokkal. A tesztben három, szándékosan eltérő teljesítményű és tömegű elektromos autó, egy 1,18 tonnás Dacia Springet, egy majdnem 2,2 tonnás Tesla Model Y, valamint egy 2,8 tonnás BMW i7 szerepelt. 

   Dacia Spring  Tesla Model Y BMW i7
Fogyasztás hegymenetben  26,35 kWh/100 km 48,74 kWh / 100 km 59,34 kWh / 100 km
"Fogyasztás" lejtőn -7,05 kWh/100km -17,6 kWh / 100 km -26,27 kWh / 100 km
Visszatöltési arány (százalék) 35% 40% 50%

Forrás: ADAC

A völgybe érve a Dacia Spring az emelkedőn felhasznált energia 35, a Tesla 40, a BMW 50 százalékát nyerte vissza. Hogy miért a Dacia rekuperálja a legkevesebbet, arra a tömege és a motor-generátor teljesítménye ad magyarázatot. A könnyű Spring a kis motorjával lejtmenetben maximum 15,9 kW-tal tölti az akkumulátorát. A jóval nehezebb Tesla Model Y két motorjával és összkerékhajtással 52,7 kW-os csúcsteljesítményt ér el, a szintén összkerékhajtású BMW i7 55,1 kW-ot, ezt az értéket a Dacia még töltőoszlopon sem tudja. A nehéz BMW igényli a legtöbb energiát a hegyre felfelé, a könnyű Dacia messze a legkevesebbet.

A döntő tényező a felhasznált és a visszanyert energia "mérlege".

  • A Dacia átlagosan 9,65 kWh/100 km-t fogyasztott a szóban forgó emelkedős, lejtős útszakaszon. 
  • A Teslánál ugyanez 15,57 kWh 100 kilométerre vetítve.
  • A BMW esetében pedig 16,54 kWh-s eredmény született.

Hegytetőn nem érdemes teletölteni!

Az áramfogyasztásban fordított a helyzet, a legalacsonyabb rekuperáció ellenére összességében a Dacia a leghatékonyabb hegymenetben. A nehéz villanyautók problémáját relativizálja ez a tényező, mert az energiát visszanyerni nem képes belső égésű motorral rendelkező autók esetében a fékezési energia minden formája elvész. 

Fontos, hogy hideg akkumulátorral csökken a visszatáplálás mértéke. A rekuperáció akkor is érezhetően csökken, ha az akkumulátor teljesen fel van töltve. Ha egy villanyautót egy hegy tetején töltünk, nem szabad teljesen feltölteni, a lejtmenet során érdemes helyet hagyni a fékezési energiának.

Rekuperációs mutatók városban, azon kívül és a sztrádákon

Az ADAC-összefoglalóból a "hegyes" teszt eredményei ismerteti számos villanyautó -visszatöltési mutatóját városi, országúti szakaszokon, valamint sztrádázás esetében. 

A vizsgált autók városon belül átlagban 33 százalékot értek el, a leggyengébb modell 15, a legjobb viszont 40 százalékkal zárta a mérés. Városon kívül 21 százalék lett az átlag, ebben az összevetésben 9 és 29 százalék között szóródtak az eredmények. Autópályán - ahol kevés "alkalom van a fékezésre, így a visszatöltésre - mindössze 12 százalékos átlagos produkáltak az autók, a legrosszabb mutató 4, a legkedvezőbb pedig 20 százalékos volt. 

Megjegyzés: A visszatöltési mutatókról szóló eredmények az Audi Q4 e-tron 50, a BMW i4 eDrive35, a BYD Atto 3, a Cupra Born 58 kWh, a Dacia Spring, a Hyundai Ioniq 5 58 kWh és a Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh, az MG 4 Comfort és az MG 5 Maximum Range, a Nio ET7 100 kWh, a Nissan Ariya 87 kWh 2WD, az Ora Funky Cat, a Renault Kangoo E-Tech és a Renault Mégane E-Tech EV60, a Smart #3, a Tesla Model 3 és Model S, a VW ID.5 és az XPeng G9 Long Range teszteredményeiből adódtak. 

tegnap, 17:10 Módosítva: 2024.04.23 17:15

A német kormány nem kíván általános sebességkorlátozást bevezetni az autópályákon Volker Wissing közlekedési miniszter szerint – írja a Közlekedéstudományi Intézethez (KTI) tartozó szakportál.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 16:43 Módosítva: 2024.04.23 16:48

Új tervezetet mutatott be a kormány, amellyel átalakítaná a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának szabályait – írja a portfilo.hu. A társadalmi egyeztetésre küldött előterjesztés egyszerűsítené a C és CE kategóriás vezetői engedélyek megszerzését azok számára, akik már rendelkeznek B-s jogosítvánnyal.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 15:51 Módosítva: 2024.04.23 15:56

A gyártók gyakran állnak elő látványos koncepcióautókkal és ezekhez olyan számokat képzelnek el, melyeken a tömeg csak tátja a száját. Az mindegy, hogy sosem valósul meg, később elővehetik vagy a részleteit vagy az egész autót, és felhasználhatják valami olyanhoz, amit tényleg piacra dobnak. Hogy mi lesz az újonnan bemutatott MG EXE181 sorsa, azt egyelőre nem tudni, de mindenesetre impozáns eleme a Pekingi Autószalonnak.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 14:08 Módosítva: 2024.04.23 14:11

Májusban Zuglóban bővítik a fizetős parkolózónákat. Kezdetben még csak próbaüzemben, viszont a hónap vége felé végleges lesz a változás.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 13:45 Módosítva: 2024.04.23 13:56

Vannak olyan közlekedők, akikkel egyszerűen nem lehet mit kezdeni, képtelenek normálisan viselkedni az úton. Itt van például ez az öreg, lerúgott Mercedes A osztály, aminek a sofőrje egy igazi idióta.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 13:42 Módosítva: 2024.04.23 15:10

Kedden kora délután történt a baleset. 

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 12:31 Módosítva: 2024.04.23 12:47

Azt írja az EconomX portál, hogy a Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárást indított a City Taxival szemben, mert a vállalkozás valószínűsíthetően megtévesztette a fogyasztókat kereskedelmi kommunikációjával, mert a City Taxi 2024. január 10-től olyan állításokkal népszerűsíti a vállalkozását, amelyek:

  • „a magyar” jelző – többlettartalom nélküli használatával – valószínűsíthetően megtévesztik a fogyasztókat a vállalkozás lényeges jellemzője kapcsán,
  • valószínűsíthetően azt a benyomást keltik a fogyasztókban, hogy a vállalkozás által alkalmazott „árgarancia” egyedülálló és azt önkéntes alapon nyújtja, holott azt jogszabályi előírás alapján kell biztosítania.
    1
    Fotó: City taxi / City taxi

A versenyfelügyeleti eljárás megindítását indokolja, hogy a fenti kereskedelmi gyakorlatokat a vállalkozás többek között országos rádióadón keresztül valósította meg. 

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 12:08 Módosítva: 2024.04.23 12:30

A beavatkozást fogom javasolni holnap a kormánynak – így válaszolt az Index kérdésére Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter arra, hogy szerdán dönt a kormány az üzemanyagárak esetleges szabályozásáról. A tárcavezető nem fél attól, hogy az intézkedés ellátási problémákat okozhat. Szerinte, ha a profittartalom csökken, akkor az nem jelenti azt, hogy ne lehetne nyereségesen értékesíteni az üzemanyagokat.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 10:50 Módosítva: 2024.04.23 11:11

Felemásan változhatnak az üzemanyagárak szerdától.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 06:04 Módosítva: 2024.04.23 13:47

Magyarországra látogatott a Bolt társalapítója, Martin Villig, aki az Indexnek adott interjújában a cég fejlesztéseiről, a magyar taxispiacról, az autók minőségéről, valamint a mobilitási szolgáltatásokról is beszélt.

Távolról sincs vége, olvasson még
tegnap, 06:04 Módosítva: 2024.04.23 06:31

Az ausztrál töltőgyártó cég, vagyis a Tritium a közelmúltban fizetésképtelenné vált. Az irányítást egy olyan csapat vette át, akiket a hitelezők delegáltak. Egyelőre olyan partnert keresnek, aki megvenné a céget.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 22., 18:01 Módosítva: 2024.04.23 08:58

Különös zajra kelhetett fel az a brocktoni család Massachusetts államban, akiknek autóikra rázuhant egy pickup. Az eset a hajnali órákban történt és szerencsére senki sem sérült meg, de az autók azért kaptak.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 22., 15:37 Módosítva: 2024.04.23 16:45

Bár a sprintidőmérővel és sprintfutammal izgalmasan indult a Forma–1-es Kínai Nagydíj hétvégéje, a vasárnapi főversenyen ismét nem volt kérdés a győztes személye. Ennek ellenére is érdekesen alakult a futam: Max Verstappen mögött komoly csata zajlott a pontokért, a futam közepén pedig egy biztonsági autós fázis okozott káoszt a mezőnyben. Rengeteg pilótát megbüntettek, a futam után ádáz szócsata zajlott, de a pontrendszer megváltoztatása is szóba került.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 22., 14:52 Módosítva: 2024.04.22 14:55

Megvan az oka annak, hogy az autók felnijeire gumiabroncsot teszünk. Az sem véletlen, hogy a futóműben spirálrugót használunk. Erre jönnek az őrült oroszok, és nekiállnak kombinálni.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 22., 14:03 Módosítva: 2024.04.23 11:01

Aggasztó információk kerültek napvilágra a Volkswagenekkel kapcsolatban: a német autók informatikai rendszeréből hosszú éveken át loptak adatokat kínai hekkerek – derül ki a ZDF és a Spiegel közös oknyomozó projektjéből, szúrta ki a Telex.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 22., 12:54 Módosítva: 2024.04.23 11:01

A tervekhez képest nagyon kevés villanykamion állt eddig munkába. 

Távolról sincs vége, olvasson még
április 22., 11:33 Módosítva: 2024.04.23 12:14

Kisteherautóval bővíti a kínálatot a kínai márka. 

Távolról sincs vége, olvasson még
április 22., 10:00 Módosítva: 2024.04.23 06:31

Akármennyire is rajong az ember egy nagy és erős belső égésű motorért, tagadhatatlan előnyei vannak az elektromos hajtásnak. A kettőt kombinálva pedig egészen pusztító autók születhetnek, ilyen az új Mercedes AMG GT 63 S E Performance is.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 22., 09:05 Módosítva: 2024.04.23 06:31

A hildesheimi Identytec vállalat pert indított a Volkswagen ellen, ugyanis „megsértették az »ID« védjegyüket”.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 22., 06:12 Módosítva: 2024.04.23 18:18

A Tesla normál esetben nem teszi közzé eladási számait modellekre lebontva, de a nemrég történt visszahívás miatt kiderültek a Cybertruckra vonatkozó adatok: az elektromos pickupok között annak ellenére is jó helyen áll, hogy kategóriatársai közül a legkésőbb mutatkozott be.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 22., 05:57 Módosítva: 2024.04.22 06:07

Április első két hete történelmi fordulatot hozott Kína újautó-piacán: most először haladta meg a NEV, azaz új energiával hajtott járművek aránya a hagyományos autókét. A NEV a tisztán elektromos, plug-in és üzemanyagcellás hajtású típusok gyűjtőfogalma.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 22., 05:57 Módosítva: 2024.04.23 15:55

Annak ellenére, hogy az utakat egyre több és több elektromos autó járja, néhány gyártónak más elképzelései vannak a közúti közlekedés jövőjéről. A leghangosabb ezek közül a Toyota, melynek vezetői többször felszólaltak már a hidrogéntechnológia mellett. Ennek ellenére az üzemanyagcellás autók továbbra sem terjedtek el, akinek pedig van, átverve érzi magát.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 21., 16:14 Módosítva: 2024.04.23 18:18

Egy teljesen új koncepciót tervez bemutatni a Volkswagen az idei Pekingi Autószalonon. Az autóról egyelőre egy sziluettet tett közzé a márka, a képek alapján az eddigi Volkswagenektől, azon belül az ID sorozattól gyökeresen eltérő formatervre lehet számítani.

Távolról sincs vége, olvasson még
április 21., 16:10 Módosítva: 2024.04.22 16:28

Rogyásig vannak az utak idiótákkal, ez nem újdonság. Ám ahogy egyre több az autó, és egyre több a fedélzeti- és/vagy biztonsági kamera, egyre jobban látszik, milyen mélyen van az a léc.

Távolról sincs vége, olvasson még