Totalcar Vakbarát Hírportál

Modernebb akkura cserélnék az i3-ban

2024.04.07. 18:15

Kedves VillanyPásztor!

Van egy 94Ah BMW i3-as autónk, ami 6 éves és mindenki javasolja a 12V akku cseréjét. Olvastam azon válaszát egy hasonló problémával találkozó villanyautósnak, miszerint megoldás lehetne LiFePO4 akku az ólomsavas helyett. Találtam is kínából olyan árban mint amennyiért a szerviz cserélné a régi akkut újra, és elgondolkodtam, hogy akkor már inkább olyat rakatnék bele.

A szervizben azt mondták azzal nem biztos hogy hibamentes lesz az autó, és az sem biztos hogy össze lehet programozni az autóval, amit minden akkucserénél meg kell tenni ennél a tipusnál. Szeretném a véleményét és segítségét kérni, hogy valójában megoldható e a csere problémamentesen egy ilyen akkura, és ha igen, akkor melyik a legmegfelelőbb erre a célra.

Válaszát előre is köszönöm, Tisztelettel: Péter

Kedves Péter,

A korábbi írásomban inkább azt írtam, hogy bár technikailag megoldható lenne, de nem ajánlom - úgy látszik, ott nem voltam eléggé egyértelmű. Most egyértelműbb leszek: BMW i3 esetén _SEMMIKÉPPEN_ sem ajánlom, hogy ilyenen gondolkodjon BMW i3 esetén. Egy Nissan Leaf, egy Renault Kangoo ZE vagy más, "buta" elektronikás régi elektromos autó esetén még megoldás lehet az LFP kisakku, de egy ilyen modern autónál ez ellenjavallt.

Ahogy Ön is írta, a BMW i3 azon kevés autótípus közé tartozik, ahol akkucsere során kötelező lépés a programozás - a BMW ugyanis "avultatja" az akkut, azaz az öregedés függvényében egyre kisebb árammal tölti, hogy kompenzálja az akku öregedését, ezért új savas ólomakkumulátor beépítése után tudatni kell vele, hogy ismét 100%-ban kihasználhatja a 12V-os akkut. Erről az "avultatásról" tudtommal nem lehet lebeszélni, így egy LFP akku esetén várhatóan problémák lépnének fel, pl. időszakonként újra kellene programozni.

Másrészt a BMW I3-ban a DC/DC konverter a motorvezérlő (EME) része, ami a hajtómotorra fixen rá van szerelve; javításkor a teljes hátsó hidat le kell bontani a kerekekkel együtt, ami extra drágává tesz minden motorvezérlővel kapcsolatos apró javítást. Ráadásul a DC/DC konvertere sajnos nem a legjobban sikerült példány, vannak vele szórványos meghibásodások. Én biztos nem kísérteném az ördögöt azzal, hogy NoName kínai LFP-s 12V-os akkukkal kísérletezzek, amik esetleg hiba esetén magukkal rántják a DC/DC konvertert is, jelenleg kb. 3,8 MFt-os márkaszervizes szerviz-számlát eredményezve.

A BMW-nek ugyan vannak gyári lítiumos (LFP) akkujai, de azokat a nagyobb, prémium modellekbe árulják - de azok meg helyből 650-800 eFt áron vannak, így sosem térül meg az árkülönbözet. És a BMW i3-ba elvileg nem is lehet őket berakni, mert hiányzik az a kommunikációs szál, amivel ezekkel az intelligens akkukkal kommunikálni tudna az autó. Úgyhogy nem tudok ajánlható megoldásról a BMW i3 esetén.

Üdvözlettel: VillanyPásztor



Rovatok