Totalcar Vakbarát Hírportál

Olcsó a tuningbox, de hatásos?

Erőmérő: Alfa Romeo 159 Ti JTDm - 2012.

2021. július 30., péntek 15:33

Ugyan már, egy Alfa benzinmotorral az igazi, mondhatják sokan. Érzelmekkel nem vitatkozunk, de azért feltűnően sok 159-es készült négy- vagy öthengeres dízellel, és ma, évtizeddel a gyártás után is sokat imádnak gazdáik.

Pratola Serra egy város Nápoly közelében, de a Fiat csoport egyik motorcsaládjának neve is. Moduláris motor: készült négy- és öthengeres kivitelben, benzinesként vagy dízelként, alu- vagy szürkeöntvény blokkal. 1,4 litertől 2,4 literig széles a választék, ráadásul a Fiat állandó partnerkeresése nyomán más gyártók típusaiban is feltűnnek a változatai.

A mérésre egy Alfa Romeo 159-es érkezett a 2.0 JTDm motorral, ennél 170 lóerő a gyári ígéret. De most ne csak a márka kedvelői figyeljenek, hiszen ezt a motort megtaláljuk a Fiat Bravo, Sedici (Suzuki SX4), Freemont, Doblo, Ducato típusaiban, a Lancia Deltában, az Alfa Brera, Spider, Giulietta orrában, de ott van a Jeep Cherokee-ben és Renegade-ben, az Opel Astrában és Insigniában, meg persze Vauxhall-megfelelőikben is. Szép kis lista ugye?

A 159-est 2005-től 2011 végéig gyártották, Dávid autója 2012-ben állt forgalomba, vagyis az egyik legfiatalabb példány. Imádja, mint a legtöbb Népítélet-író is, a 8-as átlag a 7,2-es Alfa érték fölött van. A fenntartási költségek pontszáma a legalacsonyabb valamilyen okból, de még az is 7,1; a kényelem viszont 8,8-al a legmagasabb. Új korában rengeteg hívet szerzett a 159 kombi szépsége, ezt a formát még Stump Bandi is bekezdéseken keresztül magasztalta. És mindezt 10 éve, ugyan mi maradt ebből mára? Majd megkérdezem, ha találkozunk, esetleg az augusztus 8-i Parkoló Parádén, hátha ott lesz! Én megyek.

Mai tulajdonosa úgy vette nemrég ezt az Alfát, hogy tudta: az előző gazda beépíttetett egy tuningboxot, ami ugye arra való, hogy alacsony költséggel találjunk néhány lóerőt a motorban. Jellemzően a motorvezérlőbe futó adatokat hamisítja meg, hogy több üzemanyagot, nagyobb turbónyomást és nagyobb teljesítményt érjen el, tehát lényegében átveri az amúgy érintetlen motorvezérlőt. Előnye az olcsóság és a könnyű be- illetve kikapcsolhatóság, de az eredmény kérdéses: ha ennyi elég lenne, miből élnének a komoly teljesítménynövelő műhelyek? Megmértük, és aztán azt is, mit tud a motor, ha valós adatokat kap, csalás nélkül!

Te mit tippelsz mennyit hozott ez a kis varázsdoboz? És hogy teljesített a dízel nélküle, viszont már 215 ezer kilométer után? Írd meg kommentben, persze mielőtt megnézed a videót!

Nyomjatok egy lájkot ha tetszett, jelentkezzetek autótokkal a jelentkezési űrlap kitöltésével, lájkoljátok a Totalcar.hu-t a Facebookon, kövessétek be Youtube-csatornánkat!

Korábbi epizódok:

Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.

Rovatok