Totalcar Vakbarát Hírportál

Dr. Wéber elemez: Magyar diagnózis

2021. augusztus 3., kedd 11:22

Harminchatodszorra látogatott a Forma-1-es mezőny a Hungaroringre, Lewis Hamilton a századik futamgyőzelméért hajtott, Verstappent és a Red Bullt a visszavágás fűtötte a silverstone-i ütközés után, de végül egy igazi káoszfutam kerekedett belőle, aminek a végén új győztest avattunk Esteban Ocon személyében.

Státusz:

11. futam, Magyar Nagydíj, Hungaroring

Szokás szerint a nyár legmelegebb időszakában rendezik a Magyar Nagydíjat, és ez a legtöbbször extrém állapotokat teremt. Ezúttal mindegyik arcából mutatott egy kicsit a Hungaroring időjárása, mert a pénteki napon uralkodó hőség új aszfalthőmérsékleti rekordot hozott, 65,5°C-kal a hivatalos mérések szerint. Szombatra aztán jött a fülledt meleg, de már néhány fokkal hűvösebb idővel, míg vasárnapra esik-kisüt-esik-kisüt koreográfia jutott, közel 80%-os páratartartalommal és nedves pályával a verseny rajtja előtt. Az ország más részein taroló égszakadás épp elkerülte a pályát, de ezek a körülmények így is alapvetően befolyásolták a futam összképét.

A Honda mindkét pénteki szabadedzésen árgus szemekkel figyelte Verstappen motorját, mert az 51G-s silverstone-i becsapódást követően még mindig tartottak tőle, hogy nem élte túl sérülés nélkül a kalandot. A teljes ellenőrzésre Japánba visszaküldött V6-os aztán a pénteki adatok alapján megkapta a zöld jelzést, de hiába, az időmérő után mégiscsak problémát fedeztek fel: az egyik felfogatási pontjánál megrepedt a motorblokk. Az utascellához és a váltókazettához 6-6 db M12-es csavarral rögzülő erőforrás teherviselő elem is egyben, így a balesetnél keletkezett minimális szerkezeti sérülés a szabadedzéseken fellépő erők hatására végigrepedt, így csak a kényszerű motorcsere jöhetett szóba, ami Verstappen esetében már az idei harmadik V6-osa, vagyis az utolsó, amit még büntetlenül használhatnak a szabályok szerint. A megrepedt motorblokk ráadásul Verstappen autójának egyensúlyát is befolyásolta, ami részben magyarázhatta a Red Bull túlzott alulkormányzottságát és változó vezethetőségét egyik gumiszettről a másikra.

A nedves pályán, szemerkélő esőben elrajtoló futam villámgyorsan vált káoszversennyé, amikor a rajtját elrontó Valtteri Bottas a célegyenes végi féktávot is elmérte, és Norrist felöklelve egyszerre tarolta le a két Red Bullt. Amatőr, de ilyen helyzetben előforduló hibát vétett a finn, mert teljesen bezárult előtte az ajtó, amikor Perez és Norris megkerülték, ilyenkor pedig nincs mit tenni, az elöl haladókkal együtt kell fékezni. Bottas pont a döntő egy másodpercben bambult el – vagy inkább fagyott le –, és a körülötte lévőknél 10-15 méterrel később lépett a fékre, teljesen átrendezve ezzel az élmezőnyt.

Perez még abban a körben, Norris a piros zászlós megszakítás alatt kiszállt a versenyből, Verstappen autóján pedig olyan mértékű sérülések keletkeztek, amit nem lehetett helyben kijavítani, csak foltozgatni. Két helyen sérült meg a padlólemez, leszakadt a teljes jobb oldali bargeboard elemsor, kilyukadt az oldalszekrény borítás és elgörbült néhány hidraulika- és hűtőcső. A sérülések javításához teljes padlólemez-cserére lett volna szükség, amire nem volt idő az újraindítás előtt, így tetemes, legalább 15-20%-os leszorítóerő-veszteséggel, és egy nehezen vezethető, alul- és túlkormányzottság között ide-oda váltakozó autóval vágott neki a maradék 66 körnek, gyakorlatilag esélytelenül.

A versenymegszakítást követő újrarajtnál aztán F1-történelmi pillanat következett, Hamilton egyedül állt fel a rajtrácsra átmeneti esőgumikon, mindenki más a boxba vágtatott slickekre váltani a rohamtempóban száradó pályán. Elsőként sosem egyszerű kockázatos döntést hozni, de ez egy újabb stratégiai baklövés volt a Mercedes részéről. Hiába hozták ki egy körrel később, már csak a mezőny mögé jött vissza slickekre váltva. És még innen is nyerhető lett volna a futam, ha nincs Alonso...

A csütörtökön 40. születésnapját ünneplő kétszeres világbajnok óriási formában vezet futamok óta, a Hamiltonnal szemben kivédekezett tíz kör pedig a szezon egyik emlékezetes pillanata lesz. Tankönyvbe illő módon zárta ki Hamilton minden próbálkozását körökön keresztül, végig azon a határon autózva, ameddig az ember elöl haladóként még elmehet. A végén pedig éppen ez a tíz kör hiányzott Hamiltonnak, aki enélkül már a 60. körre Vettelék nyakán loholt volna. Alonso megérdemelten lett a nap versenyzője.

Az élen zajló Ocon-Vettel csata szoros volt ugyan, de kevés igazi próbálkozást élt meg, a legnagyobb lehetőséget meg Vettel a boxkiállásánál bukta, amikor is igyekezetében kissé túlcsúszott a boxhelyén, és a rossz szögben térdelő szerelőnek elsőre nem jött le az egyik hátsó kereke. A boxkiállása így 3,3 másodpercig tartott, pedig a bő egy másodperces időveszteség nélkül óriási esélye lett volna Ocon elé kerülni, majd elhúzni a későbbi győztestől, hiszen az Aston valamivel gyorsabbnak tűnt az Alpine-nál. A sors fintora, hogy az idei tíz leggyorsabb kerékcseréből kilencet a Red Bull jegyez – ezen a hétvégén 1,88 mp alatt szervizelve Verstappent, – rajtuk kívül az egyetlen csapat, aki felfért még a tízes listára, épp az Aston Martin volt.

Esteban Ocon sokféleképpen eldobhatta volna ezt a győzelmet, de egyszerűen nem hibázott, és pont ez kellett a sikerhez tegnap, amivel a Forma–1 történetének 111. futamgyőztese lett, egyúttal a 14. francia versenyző, aki győzni tudott a királykategóriában. Ő az ötödik olyan pilóta, aki a Hungaroringen szerezte meg pályafutása első győzelmét, és minő véletlen, ezek egyike épp Fernando Alonso, aki még 2003-ban nyert itt a Renault-val és most oroszlánrésze volt Ocon sikerében. Elsőzött az Alpine is, az évtizedek után az autóipar vérkeringésébe visszatérő sportautómárka a 38. futamgyőztes konstruktőr az elmúlt 71 évben, az Alpine magyarországi bemutatkozását pedig nem is időzíthették volna jobban a versenyhét csütörtökénél. Win on Sunday, sell on Monday. Vajon még mindig így van?

A befutó utánra is maradt izgalom, mert Sebastian Vettel autójában nem maradt elég benzin a hivatalos üzemanyag-mintavételhez, így néhány órás vizsgálódás után kizárták. Nem sokkal utána azonban az Aston Martin fellebbezett, mert a saját méréseik szerint még 1,44 liternek maradnia kellett a tankban, amit viszont az FIA a benzinszivattyún keresztül nem tudott kinyerni, mindössze 0,3 litert, ami nem elegendő. Az Aston Martin a benzinpumpa hibájára hivatkozik, és a fellebbezéstől számítva 96 órájuk van arra, hogy eldöntsék, külön vizsgálatot kérnek-e, vagy ejtik az ügyet. Az autót addig az FIA lefoglalta és leplombálva Párizsba szállíttatta, kizárva bárminemű manipulációt. Tény, hogy Vettel az egész futamon keresztül kergette Ocont, és a körönként kb. kétliteres fogyasztást figyelembe véve egyharmad körre, vagyis a pálya egyetlen szektorára elegendő üzemanyag hiányzott a szabályossághoz.

Javaslat:

Nyári pihenés, kontroll 4 hét múlva.

Rovatok