Totalcar Vakbarát Hírportál

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

2025. április 9., szerda 15:39

Autóvásárlás előtt a legtöbben csak a kiszemelt típus vételárával számolnak, pedig már az átírás is egy nagyobb összegbe kerül, és akkor a kötelező karbantartás tételeiről, esetleges váratlan meghibásodásokról még nem is beszéltünk. Összeírtuk a saját kiadásainkat, hogy lássuk, a fiatalabb, de drágább vagy az idősebb, de olcsóbb autóinkra költünk-e többet egy évben. Annyit elárulok, hogy minden a jó típusválasztáson múlik.

Egy autós lap szerkesztőségének flottája elvileg nem tükrözi a hazai állományt, hiszen akik gyakran járnak tesztautókkal, kevésbé vannak rászorulva a megbízható, fiatal eszközre, és az átlagnál hamarabb vágnak bele hobbiautó vásárlásába. A körlevélre érkezett válaszok alapján megállapítottam, hogy a Totalcar köreiben használt autók nagyjából mégis lefedik az utcaképet, a különböző igények és vágyak találkoznak a vásárlást leginkább befolyásoló tényezővel, az alacsony keresettel. Többnyire a mi választásaink is racionálisak, még ha ez elsőre nem is tűnik úgy.

Fiatal használt autók

Csernátony Csaba - Tesla Model 3 LR (2019)

A TC legfiatalabb autóját a gazdaság titkait legjobban ismerő, külsős kollégánk vezeti, aki súlyosbító körülményként taxizik vele. Ez drasztikusan megemeli a Casco biztosítás díját, 960 ezer forintot csak erre kell kitermelnie. A kötelező biztosítás már barátibb, B10-es bónuszbesorolású velencei lakosként 80 ezer forint évente. Mivel havonta (!) négy- és hatezer kilométer között teker a Teslába, egy garnitúra gumi egy évet sem bír ki, cseréje a 20 ezer forintos szerelést nem számolva 300 ezer forint. Spórolni sokat tud a tankoláson, de az üzemanyag-költséget most kivettük a képletből.

A nem rendszeres kiadások között egy 50 ezer forintos általános átvizsgálás és féktisztítás, illetve a nagyfeszültségű rendszer hűtőcsövének és a 12 V-os akkumulátor cseréjének 180 ezres költsége szerepel Csabi listáján, ehhez képest a 34 ezer forintos hátsó kamera halála szinte mindennapos apróság.

Molnár Barbara - Kia Soul 1.6 GDI (2015)

A főszerkesztői családi mindenes kiváló példa arra, hogy a kor csak egy szám, tízévesen is újszerű állapotban van, pedig a csekély, főleg városi használat mellett is összejön nagyjából 10 ezer kilométer évente. Ez nem számít soknak, az éves karbantartásra mégis költeni kell, szakszervizben 60-80 ezer forintot számláznak, és ha még vizsgáztatni is kell, akkor az már 26 700 forintos tétel. A Casco 111, a kötelező B10 (ezer)-be tartozó budapestiként 80 ezret, az adó 22 310 forintot visz el. A négyévszakos gumik segítenek megspórolni évi két csere díját. Nemcsak lelke, szíve is van, váratlan költséggel nem terheli a kasszát.

Balogh Bence - Ford S-Max 2.0 TDCi (2013)

Már tesztautóként megszerettem az S-Maxot, persze csak egy tízéveset tudtam megfizetni, aminek semmilyen hátrányát nem tapasztalom, főleg azért, mert Várkonyi Gábor révén egy keveset, 120 ezer kilométert futott példányt vehettem. Ez a fele a tipikus futásnak. A másfél év alatt megtett 10 ezer kilométertől függetlenül az olajat és szűrőket, az első féktárcsákat és -betéteket, illetve az önindítót kellett kicserélni, ami kedvezményes alkatrészárakkal és munkadíjjal 320 ezer forintos kiadás volt. A kötelező biztosítás újabban megdrágult, évente 95 ezret fizetek, éves adója 19 055 Ft, idén a vizsga is esedékes.

Gulácsi Bence - Toyota Yaris 1.0 (2012)

Szerkesztőségünk egyik legfiatalabb tagja az egyik legfiatalabb autóval jár, amiért mégis kevesen irigylik, mert egy prózai, 1,0 literes kisautóról van szó. Az élmények hiányáért a problémák hiányával kárpótolja Bencét és párját, aki rendszeresen jár vele dolgozni. Egy évben összesen 12 ezer kilométer kerül bele, fenntartása a hibamentes működés mellett sincs ingyen. Kötelező biztosítása 50 ezer, adója 9000 forint, az olajcserék és a tervezetten elfáradó alkatrészek cseréje évente 80-90 ezerbe kerül. Két fiatalnak ideális és racionális választás, érthető, hogy sokan keresik ezeket a Toyotákat.

Horváth Máté - Toyota Prius (2006)

Vezető szerkesztőnk sem véletlenül szavazott a Prius második generációjára. A japán kultúra és autók szimpatizánsaként dönthetett, hogy vagy megveszi a JDM sportkupét, aminek a posztere talán még megvan neki egy fiók mélyén, vagy jegeli a projektet, és inkább házat újít fel. Ebben jó partner a spórolásra született technika, ami csak akkor borítja fel a terveket, ha eljön a pillanat, amikor akkucellákat kell benne cserélni, vagy ellopják alóla a spéci katalizátort, láttunk már rá példát. Addig is az éves biztosítása 70 ezer, az adója 8200 forint, az olaj és a szűrők kijönnek 11 ezerből, évi 10 ezer kilométer mellett jellemzően csak a vizsgát kell kifizetni, azt is kétévente.

Youngtimerek

Szentkuti Ákos - Lexus IS 200 (2000)

Szintén egy Toyota gyártmány következik a sorban, de a szintén vezető szerkesztői döntést egészen más célok motiválták. Amit a Priusból hiányolunk, az megvan a Lexusban: sportos, hathengeres, hátsókerekes és kézi váltós, sőt, a formája is jobban vonzza a tekintetet. Ákos nem igáslóként számít rá, de selyempapírban sem tartja. Felújítását, illetve karbantartását maga végzi, ezért csak az alkatrészek árát számolja, a futómű rendbetétele így is több mint 130 ezer forint volt, a fényszóró polírozása 19, az olajcsere 20 ezerbe került. B2-nél járó, 28 éves budapesti férfiként 120 ezer forint a kötelező biztosítás, a 110 kW-os sorhatos után 15 400 forint gépjárműadó szerepel az éves terhek listáján.

Pásztor Csaba - Mini Cooper (2002)

Csabi heti szinten jár álmával, az 1,6-os Cooperrel, ami egy perccel sem tűnik öregebbnek, mint 23 évvel ezelőtt, de itt is számolni kell a vásárlás utáni tökéletesítés költségeivel. A forgalomba állítás, illetve az átírás mindennel együtt 95 ezres kiadást jelentett, a vásárlás utáni első szerviz 62 ezer forint volt, de ez csak alkatrészköltség, mert van szerelő a családban (jelenleg két lambdaszondában, két hűtővíz csőben, olajszűrőben, olajban és üzemanyagszűrőben fullad ki az első körös szerviz). A hibalista végére érve ez az összeg emelkedik majd, öt-hatezer kilométeres futással számolva Csabi 200-250 ezer forintos éves költséggel kalkulál. Drágaságnak csak becézni érdemes a manapság még olcsón megvehető Minit, aminek a biztosítása 50 ezer, adója 15 950 forint egy évre.

Hamvas Tamás - BMW 320i (2002)

Tomi félig hobbiautóként, félig napi járósként használja a szívéhez közel álló E46-ot, amit a vásárlás óta kitartóan igyekszik a lehető legjobb állapotban tartani. Ennél a példánynál ez főleg a vételárához képest nagy összegeket jelent. El kell fogadni, hogy a gyárban beszerelt alkatrészek többsége huszonévesen kezdi megadni magát, ráadásul ez a BMW előtte csak a halaszthatatlan karbantartást kapta meg. „Egy ideje abbahagytam a 46 kiadásainak számolását, szóval most egy nagyjábóli összeget látsz, amitől talán még én sem ijedek meg” - írta, és csatolta a listát a 75 ezer forint értékben cserélt futóműalkatrészekről, a 70 ezer forintos fékszervizről, és a 100 ezer forintos automataváltó cseréről. Az olajcsere 80 ezres tétel, a biztosítás 52 ezer, az adó 17 500 forint.

Balogh Bence - BMW 525i (2002)

Úgy látszik, a TC-nél nagy a 2002-es BMW gyártmányok sűrűsége, ami érthető, nekem gyerekkori álmom volt egy E39, amiből a nálam tapasztaltabbak intelmeire hallgatva a lehető legjobb állapotút vettem meg, ezt már csak fenn kell tartanom. Vezetni csak száraz időben szoktam, valódi gyűjteményi darabként bánok vele, évente egy-kétezer kilométert fut. Attól még van egy 86 ezer forintos kötelezője és egy 19 740 forintos adója. Legutóbb a kuplung szervize került 150 ezerbe, előtte a motor- és fékolaj, a szelepfedél-tömítés és a hat gyertya cseréjére költöttem munkadíjjal együtt 116 ezret. Hol itt a racionalitás? Ha én is minden nap ülnék benne, nem úsznám meg ennyivel...

Veteránok

Balló Marci - Mercedes-Benz S 320 L (1996)

Racionálisnak csak akkor nevezhetjük a Bálna felújítását, ha figyelembe vesszük a tényt, hogy Marci autókereskedő, és tudja, mennyivel növeli az értékét a jövőre már az OT rendszám megszerzésére is alkalmas W140-es. A fél év alatt részben eredeti, Mercedestől származó alkatrészekre és különböző munkadíjakra költött csaknem hatmillió forint mellett a tankolásokat már tényleg értelmetlen lenne számolni, arra érdemes gondolni, mekkora élmény volt az eddig megtett 2000 kilométer ebben a korszakos klasszikusban. A 60 ezer forintos kötelező és a 37 ezer forintos adó miatt sem érdemes bánkódni, amikor egy új hátsó prizma is 185 ezres tétel, nem is említve a félmilliós kipufogót...

Jakusovszky Kristóf - Opel Astra Caravan 1.7 D (1992)

Nemcsak a Bálna Mercihez, minden máshoz képest komoly önmegtartóztatás egy 60 lóerős dízel Astra kombi a szentgotthárdi gyártás elejéről, ráadásul egyetlen autóként, a testvére, a GSi ugyanis még várja a feltámasztást. Elvis fillérekből fenntartható válságautójával tényleg filléres a közlekedés, a biztosítása 48 ezer, az adója 6160 forint, gázolajból is alig csipeget. Legutóbb az ablaktörlő motorokat kellett kicserélni egyenként 12 ezer forintért, de a legtöbb alkatrész hasonlóan baráti áron szerezhető be. Erről néhány éve részletesen is beszámolt a Belsőségen. Ne hidd, hogy ezt az autót nem lehet szeretni, mi már sokszor meghallgattuk, hogy kvízmesterünk örökre a szívébe zárta!

Sturcz Bertalan - Volkswagen 1200 (1974)

A flotta legrégebbi tagja egy igazi veterános alapvetés, ami valójában már újkorában is egy régi konstrukció volt, pláne ez a németországi gyártás végéről származó Sparkäfer. Tényleg lehet egy ilyen antik tárggyal napi szinten közlekedni? Mivel a Bogár éppen a tartósságával és a megbízhatóságával fogadtatta el magát a világban, ez nem is kérdés, ráadásul Berci is alaposan utánanézett, mielőtt belevágott volna a Bogarazásba, és rájött, hogy nemcsak van hozzá alkatrész, még baráti áron is adják. „Vettem új ablakemelő tekerőket, vákuumcsövet, benzincsövet, tömítéseket, olajteknő fedelet, mágneses leeresztőcsavart, papírtömítéseket és négy liter olajat, ez kijött 20 ezerből." A KGFB 15 ezer, az adó 4480 forint!

Rovatok