- Donald Trump 25 százalékos importvámjai április 3-án lépnek életbe, és különösen a mexikói gyártású autókat érinthetik, mint a Nissan és a Honda.
- A Nissan számára különösen problémás a helyzet, mivel 2024-ben a Mexikóból exportált autóik több mint harmadát adták, így jelentős árnövekedést hozhatnak a vámok, ami akár 56 százalékos profitcsökkenést eredményezhet.
- Bár az amerikai termelés bővítése felmerült, a gyártóknak nincs elegendő kapacitásuk, így a vásárlók inkább a használt autók felé fordulhatnak, de a gyenge jen árfolyama jelenleg enyhíti a helyzetet.
Az japán autógyártók most komoly kihívással néznek szembe Donald Trump bejelentett 25 százalékos importvámjai miatt, amelyek április 3-án lépnek életbe. Az olcsó mexikói gyártásra támaszkodó vállalatok, köztük a Nissan és a Honda, vélhetően kénytelenek lesznek árat emelni, ami a legérzékenyebb vásárlói réteget érintheti hátrányosan.
A Nissan különösen nagy bajban van, mivel a tavalyi adatok szerint az Egyesült Államokba exportált autók harmada Mexikóból érkezett, köztük 180 ezer Sentra. A Sentra alapára 21 590 dollár (7,8 millió forint), így egy 25 százalékos vám jelentős árnövekedést hozna. A Goldman Sachs becslése szerint a Nissan profitja akár 56 százalékkal is csökkenhet emiatt, míg a legnagyobb vesztesnek a Mazda tűnik, amely 59 százalékos visszaesést szenvedhet el - írta a Reuters.
A helyzet azért különösen kényes a Nissan számára, mert az öregedő modellpaletta és a hibridek hiánya miatt már így is nehézségekkel küzd az amerikai piacon, bár a legutóbbi bejelentéseik ezt igyekeznek orvosolni. Ivan Espinosa, a vállalat új vezérigazgatója, ígéretet tett arra, hogy felgyorsítják az új modellek fejlesztését, de rövid távon a vámokkal kell megbirkózniuk.
Bár a gyártók fontolgatják az amerikai termelés bővítését, jelenleg nincs elegendő kapacitásuk erre, így valószínűbb, hogy a vásárlók az új autók helyett a használtpiac felé fordulnak.
Egyetlen mentőöv lehet a japán autógyártók számára, hogy jelenleg gyenge a japán valuta, a jen. Mivel az autókat évekkel előre meghatározott ciklusokban árazzák, a mostani, 150-es jen/dollár árfolyam mellett még a vámokkal együtt is nyereséget tudnak termelni. Ha viszont az árfolyam elmozdulna, a Nissan lehet az első, amely kénytelen lesz árat emelni.
