Kamasuka még mindig őrzi a kincset
Finoman szólva nem fogadta jól a Mitsubishi lelkes törzsközönsége a Renault-tól egyszerű logócserével átvett típusokat, ami a japánokat sem hagyta hidegen, és a megfelelő összeg ráköltésével elhozták Európába legígéretesebb modelljüket, az Outlander PHEV negyedik generációját. A lisszaboni bemutatón kiderítettük, hogy a választék egyetlen japán harcosa az igazi vagy a hamis kincset őrzi?
Megadás után hátraarc
Néhány évvel ezelőtt úgy tűnt, hogy a Mitsubishi nem erőlteti tovább az európai jelenlétet, és szégyenszemre kivonul a piacról, ahol jól szerepelni mindig is presztízskérdés volt a legtöbb japán márkának. Végül maradtak is, meg nem is. Két újdonságuk, a Colt és az ASX a Clio és a Captur minimális befektetéssel átvett testvére, ami önmagában nem gond, mert két eltalált modellről van szó, a célközönség mégsem erre vágyik. Pláne nem a franciákénál magasabb áron. Nem csoda, hogy mostanában itthon is a Space Star fogyott a legjobban, de már abból is lassan kimerül a készlet.

Japánban tudnak a problémáról, hajlandóak is tenni ellene. A 2013-as bemutatása óta már 200 ezer példányban elkelt Outlander PHEV utódjának bevezetése igazi mentőötlet, kár, hogy a hazájában 2021 októberében bemutatott újdonságra három évet kellett várni. De ne legyünk telhetetlenek, az USA-ban is kapható szabadidő-autóra komolyabb összeget kellett költeniük, hogy Európában is megfeleljen, és bónuszként már a frissített modell érkezik a szalonokba! Ez a Mitsubishi Japánban, Okazakiban készül, és 8 év vagy 160 ezer kilométer garanciát vállalnak rá.
Tényleg jó vétel a konnektoros Outlander?
Milliókkal olcsóbban vehető, Hollandiából hozzák és nincs benne csapda: az egyik legnépszerűbb zöld rendszámos hibrid.
Szimpatikus százalékok
2013-ban az első plug-in hibrid Outlanderre is olyan újdonságként hivatkoztam, amivel a Mitsubishi visszanyerheti régi fényét. Ez hatványozottan igaz a 2025-ös modellre, hiszen a kétszer is frissített előd népszerűsége jó alapot jelent az újabb sikerhez. Bár az itthon futó példányok többségét Hollandiából, használtan hozták, előnyére válhat, hogy az alternatív hajtáslánc ma nem szokatlan, inkább elvárt tulajdonság. Sajnos vagy nem, zöld rendszám már nem jár hozzá, pedig 54-ről 85 kilométerre nőtt a tisztán elektromos hatótáv, ami látványos különbség.
Ehhez 49 százalékkal növelték meg a lítiumion akkumulátor kapacitását, 13,8 helyett már 22,7 kWh-val gazdálkodik a soros és párhuzamos hibridként működő, 355 voltos rendszer. A belső ellenállás csökkentésével és a cellák közvetlen hűtésével 65 százalékkal nagyobb folyamatos teljesítmény-leadásra képes, teljes egészében ki tudja használni az akkucsomag tudását, miközben az élettartama is nőtt. Ezt a teljesítményt továbbra is két villanymotor osztja el egymás között, az első tengelyre 116, a hátsóra 136 lóerő jut, ami 40, illetve 43 százalékos növekedés.
Az integrált motorvezérlő egységgel a hajtáslánc összességében kevesebb helyet foglal. A rendszer fontos része a 136 lóerős, 2,4 literes, 16 szelepes DOHC szívó benzinmotor, amit kipufogógáz-visszavezetéssel, megnövelt hűtőcsatornákkal és integrált kipufogó leömlővel készítettek fel a közösködésre a villanymotorokkal. A hatékony áramtermelést optimalizált generátor segíti. A rendszerteljesítmény 306 lóerő és 450 Nm, ami 36 százalékos plusz. A 114 kilós többlet ellenére 10,5-ről 7,9 másodpercre javult a gyorsulása, a végsebessége 170 (elektromosan 135) km/h maradt.
A két tonnát nyomó Outlander tisztán elektromosan is használható, képes a benzinmotort generátorként működtetve az akkut tölteni, illetve meghajtásra használni a benzines és a villanymotorokat. Beleszólhatunk, de tudja, mi a jó neki, vagyis nekünk. A mérési módszer miatt a plug-in hibridek hivatalos átlagfogyasztása még irányadónak sem nevezhető, az persze gyanús, hogy az 1,8-ról 0,8-ra javított érték egy takarékosabb hajtáshoz tartozik. A Lisszabon környéki országutakon és autópályákon feltöltve 4,5, lemerült akkuval 7,5 liter körüli átlagot kalkulált az autó.
Jól bánik az árammal
Ezt majd otthon ellenőrizzük a tesztautóval, a nemzetközi bemutatókon ennél többre nincs lehetőség, ahogy a töltögetést sem tudjuk kipróbálni, pedig nemcsak 2,3 vagy jobb esetben, fali töltővel 3,7 kW-tal, hanem a nálunk egyre kevésbé elterjedt CHAdeMO csatlakozóval 40 kW-tal is tölthető. Ez a 10 vagy 6,5 órás folyamatot 32 percre rövidíti, de valószínű, hogy továbbra sem fizet senki felárat azért, hogy oszlopról töltse, ahelyett, hogy otthon vagy a munkahelyén használná erre az állással töltött időt. Megértem, hogy a csatlakozóval már nem is foglalkoztak...
Ennél lényegesebb, hogy az Outlander akár áramforrásként is használható, amit például a norvég vevők rendszeresen ki is használnak. A két 1500 wattos aljzat segítségével egy kis ház, vagy a kempingezésnél használt eszközök áramellátása is megoldható. Az elektromos autózás fontos kelléke, a hőszivattyú sem hiányzik. Elektromos kompresszorral tartja nyomás alatt a hűtőfolyadékot, de a kipufogóhőt is fel tudja használja az utastér fűtésére. A szellőzőn befújt melegre mindenesetre EV üzemmódban is számíthatunk, sőt, előre felmelegített autóba is ülhetünk.
Tudják, mit árulnak
Nem titkolom tovább, mennyibe kerül a kizárólag plug-in hibridként kapható Outlander. Az importőr egymilliós kedvezménnyel 19 990 000 forintért kínálja az Inform alapmodellt 18 colos felnikkel, szövetkárpittal, fűthető kormány és ülések, illetve hátsó ablaksötétítés nélkül. A 20 colos felniket, adaptív LED fényszórót, láblendítéssel is nyitható, elektromos csomagtérajtót, fűthető szélvédőt és Head Up Display-t is tartalmazó harmadik, Intense szintre 22,6 millió a beugró, a napfénytetős, bőrbelsős, 12 hangszórós Instyle Premium csúcskivitel már 24,5 millió.
Nem kevés pénz, de a hasonló tudású riválisok sem olcsóbbak, és a Mitsubishi egy itt-ott kissé túlzó, mégis modern és koherens formatervvel is megerősíti, hogy a legutolsó divatot követte a tervezésnél. A más modellekről ismert, jellegzetesnek számító részletek egy több mint 4,7 méter hosszú, 2,7 méter tengelytávú szabadidő-autót rejtenek 495-ről 1404 literre bővíthető csomagtartóval és praktikus utastérrel. Odabent aktuális a két 12,3 colos kijelzős infotainment rendszer, van okostelefon-csatlakozás, vezeték nélküli töltés és hangvezérlés, sőt, még fizikai gombok is!
A lényeg a de után jön
Mindezt egy csomagként nézve meggyőző és korrekt ajánlatot látunk, a személyes érzések viszont kiegészítik a kirakóst. A minőséginek mondott utastér nagyon jól néz ki a fotókon, de hamar kiderül, hogy a manapság a japánokra jellemző műanyagokon a Mitsubishi sem tudott túllépni. Több helyen olcsó megoldásokat, vékony burkolatokat, keményen kattanó kapcsolókat találunk, miközben annak idején a kifinomultság tette népszerűvé ezeket az autókat. Cserébe az ajtók puhán és határozottan csukódnak, nagyok az ablakok, jó a kilátás, stimmel az ergonómia.
Vezetés közben is vegyes a kép. A motorosan mozgatható masszázsülések átlagosak, alig ad visszajelzést a kormány, nagyobb úthibákon keményen csattan a feszes hangolású futómű a nagy felnikkel. A vezetőtámogató rendszerek túlbuzgó testőrsége nem hagy élni, valami mindig csipog, villog, rezeg. Ha szükségét érzi, a kormányt is mozgatja a kezünkben, akár a gázt is elveszi, ha elhagynánk a sávunkat. Kísérletképpen minden egyes gárdistát ebédelni küldtünk, és láss csodát, kiderült, hogy az Outlander egészen jól vezethető szabadidő-autó, és a könnyű terepet is szereti.
Az útvonalba beiktattak egy gödrös, de jó minőségű hosszabb terepszakaszt. Itt rájöttünk, hogy a kezünket fogó elektronika egy kiegyensúlyozott és ügyesen hangolt autó élvezetétől akart megfosztani! A több, alumínium lengőkaros futóműhöz egy szintetikus érzetű, mégis jól reagáló kormányzás tartozik. Maga a karosszéria kifejezetten merev, nem kiemelkedő, de hatásos a hangszigetelése, erősek a korábbinál nagyobb első-hátsó tárcsákat használó fékek, és hepehupás földúton vagy töredezett, hullámos aszfalton még a rugózási komfort is barátságos.
Minél többet vezettük, annál jobban szimpatizáltunk az Outlanderrel. A nap végén sajnálni kezdtük a mérnököket, hogy a Mitsubishihez méltó, de mindenképpen szép fejlesztőmunka szinte kompletten eltűnik a lemezek alatt, minden lényeges tudás a vezetőtől, az utasoktól távol tartva bújik meg a konstrukcióban. Szóval a kincsért ásni kell, mert ott van a finoman, csendesen és látszólag hatékonyan működő hajtásláncban, a karosszériában, a futóműben, a kezelhetőségben és a célszerűségben. Talán még létezik az a Japán, amiért Kamasukának érdemes harcolnia.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.
- Hírek
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Hírek
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.
- Hírek
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.
- Hírek
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.
- Közélet
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.
- Hírek
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Közélet
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Sport
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Hírek
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.
- Hírek
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.
- Hírek
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.
- Hírek
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.
- Hírek
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.
- Tesztek
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.
Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.
- Hírek
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.
