Az elmúlt évtizedben jogos volt a kérdés, mi folyik az Audinál? A német riválisainak is fejtörést okozó, technokrata szemléletű gyártó visszavett a rá jellemző progresszivitásból, és az elektromos átállás kapcsán átmeneti tévelygésbe kezdett. A drága projektek egymást kezdték gyengíteni, ami meglátszott az általános minőségen és a márka imidzsén is. A problémát nemcsak felismerték, de el is kezdték megoldani. Az eredmény egy önmagára emlékeztető modellcsalád, aminek szinte nincs is mit szégyellnie.
A Q5 nem játék
Amikor a vevők belátták, hogy egy szabadidő-autónak nem kell mindenáron rivalizálnia egy budai villa méreteivel ahhoz, hogy menő legyen kiszállni belőle a szupermarketnél, az Audi lefelé bővített kínálatának egyik legfontosabb típusa a 2008-ban bevezetett Q5 lett. Az első generációból 1,6 milliót adtak el, pedig abból még nem készült Sportback változat, ami Észak-Amerika kivételével mindenhol népszerűbb az SUV-nek nevezett alapkivitelnél. Az utódmodell 1,1 milliós darabszáma is szép eredmény, hiszen közben több lett a rivális és bejött a képbe egy világjárvány.

Az egyik legkelendőbb kategória meghatározó modelljével nem volt opció mellényúlni, a BMW stratégiájával ellentétben félretették a legkisebb kockázatot is jelentő ötleteket, és bevált stílusukat pontról pontra lemásolva elkészítették az optimális harmadik generációt, amit egyetlen korábbi vevőnek sem lehet oka kihagyni. Az óvatos evolúció persze korábban is jellemző volt az Audira, most mégis látványosan tértek vissza egy olyan stílushoz, ami jobban lefedi a célközönség igényeit. Megértem, pénzt akarnak keresni az autóikkal, amire mostanában szükségük is van.
Megszokott karakter
Nem akarom lekicsinyelni Marc Lichte csapatának munkáját, azért sem, mert pont az ilyen egy tömbből faragott formatervek megrajzolása kíván jó arány- és stílusérzéket, de amikor megérkeztünk a szálloda elé, és megláttunk egy Sportbacket, belekerült pár másodpercbe, mire tisztáztuk magunkban, hogy ez az, amiért jöttünk, és nem egy szervező parkol itt egy kifutó Q5-tel. Szóval kísérletezésnek semmi nyoma, az e-tron modellek tipikus részleteit is meghagyták a tisztán elektromos sorozatok ismertetőjelének. Az új generáció azt üzeni, én egy igazi, régimódi Audi vagyok.
Későn, mégis korán érkezett az Audi megváltója
Évekkel korábban kellett volna megérkeznie, mégis most egy elsietett házi feladatnak tűnik a legmodernebb Audi, ami a márka jövőjét hozta el nekünk.
Ez nem jelenti azt, hogy elavult! A felszereltségi szintek függvényében változó hűtőrácsok légfüggöny funkcióra is képesek, magasabban van a single frame hűtőmaszk, a korábbinál szigorúbb tekintetű LED fényszórók menetfényének mintáját ízlés szerint változtathatjuk. Hátul szintén a LED-es lámpa a központi dizájnelem, az összképben elfér a hátsó lökhárító vaskos dekorbetétje. A tervezők különösen büszkék a vállak alakjára, ami élőben tényleg egy jól eltalált megoldás, engem egy kicsit a Porschék vonalaira emlékeztet, és ezt nem kritikának szántam.
Stílus és praktikum
Minden megújulás természetes velejárója a színek és felnik kínálatának változása. A Q5-öt 11 különböző árnyalatban lehet rendelni, és bár az alapszínek a konzervatív ízlést tükrözik, néhány egészen eredeti fényezés is választható. A képeken látható Sakhir arany például az S modellekhez konfigurálható. Nekem inkább homokszínűnek tűnik, de mindenképpen jól mutat ezen a formán. Alapáron 17, felárért akár 21 colos felnik is elérhetők, az áramvonalas kialakításúak megállnak 19 colnál. Itthon akkora is bőven elég, pláne, ha valaki komolyan veszi az összkerékhajtást...
A BMW X4 és X6 ellenpéldájaként az Audinál szebbek, elegánsabbak a kupés tetővonalú Sportbackek, így láttam ezt most is. Hogy csak minimális csorbát szenvedjen a fejtér és a csomagtartó, a tető néhány milliméterrel magasabbról kezd el lejteni. Tényleg minimális a különbség, leginkább annak éri meg az SUV-t választani, aki nagyméretű tárgyakat fog vele hurcolni, és gyakran tetőig pakolja, mert a kalaptartó alatt csak öt literrel kisebb a hely. Az MLB evóról a frissen fejlesztett PPC (Premium Platform Combustion) padlólemezre váltás során egyébként alig változtattak a méreteken.
Klasszikus modernizálva
Az 520 vagy 515 literes csomagtartó mérete sem változott, az utastérben viszont feltűnően több hely jut az utasoknak minden irányban, és a variálhatóságon is javítottak. Egyterűekre emlékeztet a hátsó ülések kialakítása, a három felnőttet befogadó pad sínen csúsztatható, a támlák dőlésszöge változtatható és síkba dönthetők. Hasznos tárolók és rekeszek nyelik el a kis tárgyakat, nem szivárgott be a középkonzol alsó részét teljesen (feleslegesen) kitöltő érintős klímapanel, helyére szellőztetett indukciós töltő és akár 60 watt teljesítményű USB-C csatlakozók kerültek.
A sajtóanyag is emberközpontúnak nevezi a régi-új elrendezést, ezek szerint belátták, hogy a hűvös elegancia nem egyenlő a rideg belső kialakítással, és akkor még nem is említettem a sokáig közmondásosan minőségi anyagok fokozatos elhagyását. Ha szigorú akarok lenni, az új Q5-ben vannak részsikerek, ugyanis még mindig lehet Audihoz nem méltó színvonalú műanyagot kitapintani az utastérben, de értékelem az igyekezetet, máris jobb benyomást tett az A5-ben látott belső. Beülve először az ajtó érintésérzékeny panelje tűnt fel a lámpa, a tükrök és az ülések gombjaival.
Másodszor az óriási, Audi nyelven digitális színpadon akadt meg a tekintetem, és miközben a légiirányításnál éreztem magam, arra próbáltam rájönni, miért volt olyan fontos egy íves keretbe foglalni a műszeregység 11,9 colos és a középkonzol 14,5 colos kijelzőjét. Ennél is jobb kérdés, hogy mi szükség van még egy képernyőre a műszerfalon üresen maradt felületen. A feláras, 10,9 colos kijelző teljes hozzáférést ad az utasnak a fedélzeti rendszerhez úgy, hogy a vezető fizikalag nem látja, mivel játszik a mitfahrer, aki a látványos hajlítás ellenére akár a központi kijelzőt is nyomkodhatná...
Nekem a B8-as A4 és a C6-os A6 műszerfala az etalon, és ha azt a szintet nem is éri el, az ergonómiáját és a hangulatát tekintve azért sikerült párhuzamot vonnom köztük. Főleg az Alcantara kárpitozással tűnt befejezettnek a belsőépítészek munkája. Érdekes, a szögletes kormány sem zavart, pedig alul és felül is lapított a karimája. A hatalmas kijelzők mögött ülve sem éreztem magam elveszve, pedig zavarba ejtően sok információt kapunk, és most a személyre szabási lehetőségek sem olyan egyértelműek, mint korábban, a kilátást viszont nem zavarják.
Nem dobták ki a dízelt
Továbbra is kínálják azokat a belső égésű motorokat, amikre jelenleg van igény. Karrierjét két benzinessel és egy dízellel kezdi, mindegyik 48 voltos lágy hibrid technológiával és hétfokozatú s tronic váltóval jön le a mexikói szalagról. A 22,8 milliós alapmodell a 204 lóerős 2.0 TFSI turbós benzinessel készül, a quattro hajtás felára 560 ezer forint. Akinek ez sovány lenne, az a 34,4 milliós SQ5-öt és a 367 lóerős, 3,0 literes, turbós V6-ost keresse! A szintén 204 lóerős, 23,6 milliós 2.0 TDI-hez már alapáron jár az összkerékhajtás. A plug-in hibrid szó szerint később csatlakozik.
Talán a dízel passzol a leginkább a Q5-höz, le is csaptunk rá. A hegyekbe tartó kanyargós úton a hangja és a működése ellen sem volt kifogásom, egy drága autó 2025-ben is bátran járhat vele az orrában, zavarni nem fogja a bent ülőket. Cserébe az is feltűnt, hogy érzésre nem olyan fickós, mint ahogy megszoktuk. Ezért leginkább a 75 kilós vezetővel együtt két tonna fölötti tömeg okolható. A 24 lóerővel és 230 Nm nyomatékkal beszálló generátor és az 1,7 kWh kapacitású LFP akkumulátor jelenléte sem elég jó magyarázat, a kényelmi és biztonsági extrák nyomnak itt sokat.
Pihentető kilométerek
A tempósan bevett, szűk kanyarokban érezhető, mekkora terhet cipel a technika, a futómű mégis úrrá lesz a káoszon, mindegy, hogy acél- vagy légrugókkal rendeljük. A frekvenciától függően változó lengéscsillapítással (FSD) és az aktív kormányzással szerpentinen is olyan természetességgel és precizitással irányítható a Q5, mintha a sokkal alacsonyabb A5 lenne. Ilyenkor érdemes arra gondolni, mekkora mérnöki tudás van a háttérben, ami a túlzónak tűnő árazást is új kontextusba helyezi. Műszaki felkészültségben még mindig büszke lehet magára az Audi, és megkérheti az árát.
A hegyekben kerestek nekünk egy hosszú, sziklás, vízmosásos útszakaszt is, amit ráadásul szakadó esőben tettünk meg. Kedvenc hivatkozási alapom, a négyütemű Wartburg is simán végigment volna itt, de lássuk be, egy bő kéttonnás, alacsony oldalfalú gumikon balettozó SUV-től ez is több az elvárhatónál, még ha hosszmotorosként a klasszikus quattro dolgozik is benne. Megreformálni nem fogja a kategóriát, a sok bevált és a néhány friss megoldással azonban továbbra is hozza a formáját a Q5, ami önmagában szép munka. Sokak szemében éppen ez teszi majd vonzóvá.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Hírek
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.
- Hírek
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.
- Hírek
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.
- Hírek
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Közélet
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Hírek
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak
- Hírek
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Sport
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?
- Hírek
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.
- Közélet
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
- Hírek
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.
- Hírek
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.
- Hírek
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.
- Hírek
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.
- Hírek
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.
- Hírek
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.
- Tesztek
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.
Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.
