Kövezzetek meg: jót autóztam egy átlagos villanyautóval!

Teszt: Ford Explorer Extended Range

2025.03.06. 17:32

Amíg az asztalomon van egy bontatlan tábla Milka, hónapokig eszembe sem jut kibontani, de ha egyszer megtörik a jég, nem tudok megállni egy kockánál, egy sornál vagy két sornál: szinte biztos, hogy azonnal elfogy az egész. Ugyanígy kaptam rá a Ford Explorer játékosságára: az ónos esőben egyszer meglepett, hogy mennyire vidáman szabadulnak el az indulatok a kizárólag hátul hajtott kerekeken, onnantól pedig szinte rituálévá vált, hogy engedékenyre állítom a kipörgésgátlót és élvezem a nulláról ébredő 545 Nm-t.

Voltunk a nemzetközi és a hazai menetpróbán, tesztautóként járt nálunk közvetlen rokona, a Capri, én viszont még egyáltalán nem vezettem Volkswagen MEB-platformra épülő Fordot, így gyorsan lecsaptam a lehetőségre, amikor megláttam a tesztautó-naptárban. Amikor az asztalomra került a kulcs, és megláttam a kulcstartó bilétáján a Blue my Mind szóviccet, megörültem, hogy legalább annyira nincs és mégis van humora a Fordnak, mint nekem, így az első közös pont megvolt. Az autót meglátva tényleg közel voltam ahhoz, hogy eldobjam az agyam: ebben a színben van egy nagy adag tökös egyediség, amit én kifejezetten kedvelek, egyre inkább reménykedtem, hogy az autó sem kelt majd fájó csalódást.

A rettenetesen alultervezett, magyarul rohadt szűk mélygarázsunkban beütött az autó legnagyobb pozitívuma is: állati jó a 9,8 méteres fordulókör, olyan helyeken fordul el egy íven, ahol hasonló méretű kocsikkal kettőt tolatok, hogy biztos ne legyen semmi gond. A túlzott örömködés előtt szerencsére visszahozott az életbe az a dübbenő hang, amivel párhuzamosan majdnem katapultált a vezetőülésből az autó, pedig csak egy pici küszöbön futottam át, amit a legtöbb kocsi ennél jelentősen jobban kezel: nem tudok másra gondolni, mint hogy a Ford vásárlói igénylik ezt a kemény futóművet, de meg kell adni, hogy a Mach-E ennél sokkal brutálisabban csinálja ugyanezt.

Ez már nem az az Explorer

Még autós érdeklődésű ismerőseim is csalódó meglepődéssel fogadták, hogy nem egy feltűnően amerikai, három üléssoros, hatalmas batár az Explorer, és bár valóban kicsit furcsa, hogy ennek a modellnek semmi köze az Amerikában azóta is évi százezres nagyságrendben készülő, egykor PHEV-ként itthon is forgalmazott Explorerhez, összességében azért nehéz lenne szentségtörésnek megélni. A Mustang és a Capri után simán elmegy a radar alatt, az pedig, hogy mennyire jön be ez a nevezéktan, a piac eldönti majd.

Az elektromos Explorer 4,46 méter hosszú, 1,87 méter széles és 1,88 méter magas, csúnya szóval nevezhetnénk C-SUV-nak, a Tesla Model Y és a Hyundai Ioniq 5 érhető el hasonló paraméterekkel, de míg azok hosszabbak és szélesebbek, addig alacsonyabbak is, tehát alapkialakítást tekintve az Explorer egyáltalán nem a sportosságra céloz. A 2,76 méteres tengelytávja is rövidebb a hasonszőrű autók többségénél, élek a gyanúperrel, hogy ez utóbbi miatt tűnt annyira közvetlennek és izgágának már az első pillanattól kezdve.

Felszereltségi szint Teljesítmény Akkumulátor­kapacitás (nettó) Akkumulátor­kémia Tölthetőség WLTP hatótáv WLTP fogyasztás Alapár kedvezménnyel (2025/03)
Standard Range RWD 170 LE 52 kWh NMC AC: 11 kW / DC: 145 kW 352-378 km 16,3-17,5 kWh/100 km 15 900 000 Ft
Extended Range RWD 286 LE 77 kWh NMC AC: 11 kW / DC: 135 kW 564-602 km 14,5-15,6 kWh/100 km 18 200 000 Ft
Extended Range AWD 340 LE 79 kWh NMC AC: 11 kW / DC: 185 kW 523-566 km 16,1-17,4 kWh/100 km 19 700 000 Ft

Háromféle kivitelben érkezik az elektromos Explorer, a jelenlegi kedvezménnyel 15,9 milliós alapárhoz 52 kWh kapacitású a Standard Range változat akkumulátora, ehhez 170 lóerős motor jár hátra. Normál használatra valószínűleg ez is bőven elég dinamikát ad, de az igazi bugit a 18,2 millió forintos, 77 kWh-s akkumulátorú Extended Range verzió hozza, hiszen ehhez már 286 lóerőt kapunk. Létezik még hasonló, kétmotoros összkerekes is 340 lóerővel és 78 kWh-s akkumulátorral.

Érdekesen alakulnak a hatótávok és a töltések, felszereltségtől függően 135 és 185 kW között alakul a DC töltés maximuma, 28 percet mondanak a WLTP szerint maximum 602 kilométeres hatótávot nyújtó akkupakk 10 és 80 közötti töltésére, ezt lefordíthatjuk úgy, hogy ha az autópálya mellett egy legalább 150 kW-os villámtöltő épp szabadon van, akkor egy félórás kávézásra kell félreállni, hogy kényelmesen tovább lehessen haladni legalább 300 kilométert, és akkor reálisan számoltam a fogyasztással és a töltéssel, így szerintem nem rossz ajánlat.

A hőszivattyút üdvözöljük, az első csomagtartó hiányát nem értjük

A Volkswagen MEB-platform adottságainak összes előnyét és hátrányát hozza az Explorer, éppen ezért teljesen más szempontok szerint tűnik jó vagy rossz autónak egy Mustang Mach-E-hez képest. Míg a hőszivattyú nélküli Mach-E esetén a szép időben kellemes fogyasztás hamar elromlik a fűtési szezon megérkezésével, addig az Explorerhez rendelhető a hőszivattyú, amivel a fűtés és temperálás is jóval hatékonyabb, így a felhasználó nem fog annyira drasztikus eltérést tapasztalni nyári és téli fogyasztás között, mint a hőszivattyú nélküli villanyautókban.

A frunk, azaz első csomagtartó hiánya viszont fájó, pláne annak, aki utcán vagy a munkahelyén töltene saját kábellel AC-n, hiszen a kábelt előszedni a hátsó csomagtartó padlója alól, vagy épp koszosan-sárosan bedobni a hátsó lábtér elé nem túl elegáns. Nem mondom, hogy a bőröndjeimet akarom az egykori motorháztető alá pakolni, de egy kábelnyi helyet igazán szoríthattak volna neki, pláne úgy, hogy elöl semmilyen motor nincs a hátsókerekes változatban.

Kategóriáján belül nem számít kiemelkedően nagynak az 530 literes csomagtartó, pláne úgy, hogy még a platformtárs ID.4 is bő 70 literrel tágasabb, és sajnos nem is dől teljesen síkba a hátsó ülés, de természetesen a 2/3 - 1/3 arányú dönthetőség és a két részre osztott padló azért megvan. Tárolási szempontból sokkal jobb a helyzet az utastérben, a könyöklő alatti 17 literes MegaConsole ládába tényleg mehetnek a nagy kiszerelésű vizek és üdítők, hatalmas a pohártartó, apróságokat még a 15 hüvelykes, dönthető központi kijelző mögé is lehet pakolni, ami persze csak addig lesz titkos rekesz, amíg nem nyitogatod mások előtt.

Ha már kijelző: természetesen nem OLED, de kontrasztos, jó betekintési szögű panel került bele, közepes sebességű Sync rendszerét használni átlagos élmény, viszont a funkciói működnek, a navigáció online frissül és tervez a töltőkkel, a vezeték nélküli telefontükrözés Android Auto és Apple CarPlay platformon is megvan, egyetlen komoly problémám a zongoralakkal leöntött, érintésvezérelt hangerőszabályzó csúszka, akár a kormányon, akár középen.

Tényleg jó vezetni

A Ford több évtizedes hagyomány szerint nagy hangsúlyt fektet a futóműre, az MEB platformból átvett, elöl MacPherson, hátul multilink futóművet több ponton megváltoztatták, hogy sportosabb, feszesebb legyen, és bár 2,2 tonnával, 235/50 R20-as gumival ez nem mindenhol barátja a magyar utaknak – olykor ijesztőeket dübög és üt –, összességében nagyon közvetlenné és agilissé teszi a kocsit, pontosan irányítható marad akkor is, amikor a hátsó kerékre küldöd az 545 Nm-t kikapcsolt kipörgésgátlóval, és elkezd vidám lenni a fara.

Hatalmas segítséget jelent a nagy kormányszög, amiről a 10 méteren belüli fordulókör is árulkodik. Játékosan, pont a kormány átfogása nélkül is tisztességesen lehet vele csúszkálni egy megfelelően elzárt területen, persze nekem az akkor épp tomboló ónos eső is segített ebben, így legalább a gumik kímélése mellett is jutott egy kis játék. A kipörgésgátló egyébként bekapcsolt állapotban, közúti forgalomban is küzdött az elemekkel, de extrém rossz volt a tapadás, és ilyen szempontból a legszerencsétlenebb konfiguráció volt a hátsókerekes. Persze én is forszíroztam egy-két padlógázzal, csak hogy érezzem, mennyire finoman kezeli a kipörgésgátló a megváltozott tapadást: közepesen. Egy Tesla tapasztalataim szerint kevesebbet enged, de biztosra megy és nem ijeszti meg a felhasználót, a BYD Seal 3.8 viszont darabosabban vette el és adta vissza a lóerőket, néhány másodpercen belül akár többször is. 

Sokat ad még az élményhez, hogy nagyon jó a felárért kérhető combtámaszos AGR-ülés, ami még egy egyszerű masszászfunkciót is ad mindkét első utasnak.

Viharos piacra érkezett

15,9 millió forint az Explorer alapváltozatának jelenlegi nyitóára, a tesztautó erősebb, nagy akkus verziója 18,2 millióról indul, de Premium csomaggal és minden extrával együtt 20 millió forint fölé szalad. Az összkerekes verzió 19,8 millió, de hőszivattyúval, 21 colos felnivel minden vezetőtámogató rendszerrel, panorámatetővel és vonóhoroggal bő 23 milliónál áll meg.

Piaci körképet szinte csak a Tesla Model Y-nal lehet kezdeni, hiszen régóta dominál a kategória eladási statisztikáiban, amit most az új generációra való átállás kieső hónapjai és a Musk-féle politika negatív hatásai megtörtek ugyan, de a Tesla által nyújtott fejlett felhasználói élmény és töltőhálózat erejében hosszútávon mindenképpen lehet bízni. A kifutó Model Y tágasabb, hatékonyabb és jobb a hatótávja, de 18,3 millióról indul, jóval kevésbé éreztem benne az egyediséget meg a bugit, mint az Explorerben, és emlékeim szerint autópályán hangosabb is: én meg tudom érteni, ha valaki ezt választja helyette. A Juniper facelift változat a Model 3 Highland tapasztalataink alapján sokkal erősebb ajánlat lesz, de a konfigurátor szerint jelenleg május-júniusnál hamarabb nem érkezik meg.

Keményen akciózik a Volkswagen, az Explorerrel szinte azonos ID.4 már 14,9 millió forinttól elérhető, és bár erősen lecsupaszított felszereltséggel adják, mégis erősnek hangzik az Explorer közel egymilliós hátránya. Komolyabb helykínálatot nyújtanak a dél-koreaiak a Kia EV6 és Hyundai Ioniq 5 párossal, és az alapmodellek hatótávja is 400 kilométer fölött van, de éppen ezért érzékelhetően drágábbak az Explorernél. A kínai roham a Geely-féle Volvo EX30-on túl most még nem érződik: a BYD Seal U – ami a fogyasztástesztünkön autóként nem szerepelt túl erősen – elég drága, a Sealion 7 pedig még drágább, miközben az MG4 Electric kisebb autó, inkább az ID.3 méretkategóriájában játszik. 

Az új Ford Explorer korántsem hibátlan, de élvezhető, hangulatos autó, kifejezetten jól árazva – ha ehhez a Volkswagenre volt szükség, de én nem bánom, annak idején a Galaxy-Sharan páros is jól sült el.

Az oldalról ajánljuk

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
  • Hírek

Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást

Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.

március 20., 10:27
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
  • Hírek

Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt

Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.

március 20., 09:25
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
  • Hírek

Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja

A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.

március 20., 11:49
Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött
  • Hírek

Halálos baleset Tiszaeszlárnál, vonat és pick-up ütközött

A vonat kisiklott.

március 20., 10:52
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

12 perce
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
  • Hírek

Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle

Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.

március 20., 12:54
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
  • Hírek

Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek

Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak

március 20., 13:53
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
  • Közélet

Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki

Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak

március 20., 16:36
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
  • Hírek

Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem

A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.

március 19., 07:55
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
  • Közélet

A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz

A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.

március 20., 05:59
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Sport

Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései

Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?

március 20., 15:28
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand

A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.

március 20., 14:25
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
  • Hírek

A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal

Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.

március 19., 17:09
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
  • Hírek

Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal

Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.

március 19., 12:32
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
  • Hírek

Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója

A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.

március 19., 11:43
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogod
  • Tesztek

Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.

Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.

március 19., 17:44
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
  • Hírek

Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal

Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.

március 19., 14:31
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
  • Hírek

Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában

Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.

március 19., 09:48
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

március 19., 18:18
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
  • Hírek

Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet

Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.

március 19., 16:22
új MG4
  • Hírek

új MG4

március 20., 10:05
Kenshiki Fórum GR stand
  • Hírek

Kenshiki Fórum GR stand

március 20., 11:45
Reboot Buggy
  • Hírek

Reboot Buggy

március 19., 14:15
Mercedes 500 SEL AMG Blueberry
  • Hírek

Mercedes 500 SEL AMG Blueberry

március 19., 10:15