Ismerős az érzés, amikor legszívesebben Semir Gerkhan bőrébe bújnál, kicsapnál egy kék villogót a tetőre, és a tötymörgőket kikerülve, padlógázzal száguldanál át a városon? Az X3 M50-ben ezt napi szinten átélheted, mert hiába egy böhöm nagy SUV, olyan lelkesedéssel játssza a sportmodellt, hogy nagy akaraterőre van szükség a jogosítványod megtartásához. Bár egyre kevésbé emlékeztet egy klasszikus BMW-re, tud valamit, ami kiemeli a zsúfolásig telített kategóriából.
Nem látsz a veséjébe
Amióta megjelent, heves vitákat generál a G45-ös gyári kódú X3-as külseje, ami általános jelenség minden egyes új BMW bevezetésekor. Simán benne van a pakliban, hogy ez a bátor játék a formákkal a márkaépítés tudatos eszköze, mert az interneten alig férnek el a vesék vagy éppen az autók méretét kifigurázó mémek, amik bármilyen reklámkampánynál hatékonyabban viszik a bajorok hírét. A negyedik generáció nálam még ingerküszöb alatt marad, tetszik, hogy a korábbi X5-ökével felérő méretei ellenére is úgy húzták a vonalait, hogy egyértelműen X3-nak lássam.

Megértem, akinek kissé agresszív ez a fazon, ahogy azt is, aki egy határozott egyéniséggel szeretne megjelenni 20-30 millióért. Sík hatást keltő felületekkel határolt külsejében ott van a masszív és biztonságos, az erős és dinamikus szabadidő-autó ígérete. Az újítás égető szükségének a lámpák folyamatos újragondolásával felel meg a BMW, de az identitását adó vesék karrierjét is lelkesen egyengeti. Most nem belülről, hanem körben, egy vékony LED csíkkal vannak megvilágítva. Nekem csak az nem tetszik, hogy ebben a kivitelben fényes műanyag betét pótolja a rácsokat.
Belül rá sem ismersz
Kinézete szinte konzervatívnak tűnik, miután a nem valami ergonomikus billenőkilincs akadályát leküzdve megpillantod a belsejét. Szinte mindent kidobtak, amiről korábban felismerhető volt egy BMW, és valami olyasmit építettek be helyette, amiről ordít az újdonság varázsa. Itt egy percre sem állt meg az idő! Úgy sikerült vegyíteni a megszokott, jól kidolgozott műszerfalat a ma divatos, letisztult, képernyőközpontú elrendezéssel, hogy végül mindkét világ előnyeit tartották meg. A gombok számát lefaragták, de szerencsére kitartottak az iDrive és barátai mellett.

Hamvas Tomi a 20d tesztjében írta, hogy mára szinte feleslegessé vált, ez magyarázat arra, hogy, miért tűnik el sorban a BMW-kből, viszont a menetközben használt alapfunkciókat jobban szeretem a figyelmet kevésbé elterelő tárcsával előhalászni. Húsz éve senki sem hitte volna, hogy ezt fogjuk írni róla, de a képernyő nyomkodása akkor is jobban elvonja a figyelmet, ha az új menüben már vannak gyors elérések a legfontosabb almenükhöz, és általában egy jól összerakott, gyors és látványos rendszert kapunk. Tomi az üléshelyzetet is furcsának érezte, én máshogy láttam.
Fejlődni csak okosan
Amikor először ültem bele, sietnem kellett, és éppen csak annyit állítgattam az ülésen meg a kormányon, hogy biztonságosan tudjam vezetni. Ez annyira megfelelt, hogy napok múlva is csak azért nyúltam hozzá, hogy lássam, mennyire tág határok között lehet megtalálni az ideális helyzetet. Már a délutáni sötétben meggyőzött a belső elrendezés, a színátmenetes LED-del körbevett panel az ajtón, a barátságos textilszerű anyag a műszerfalon, de főleg a magától értetődő kezelhetőség. Ezt az apró, elektronikus váltókapcsolót például vakon is lehet kezelni, nem kell lenézni rá.
Alig vártam, hogy világosban is lássam az összképet. Ez egy hasonlóan merész ugrás, mint a kilencvenes években az E36 műszerfala volt a dupla kerek lámpás sorozatoké után. Sokat számít, mégsem mindenkinek sikerül olyan természetes módon beépíteni a kijelzőket, mint a BMW-nek. Lehet, hogy a műszerfal felső részébe integrált képernyőnél azóta sem találtak ki jobbat, a lejtős felületen ízléses fészket alakítottak ki az ívelt panelnek. Így nem kelt utólagos hatást, mint a frissített 3-as sorozatban, ahol szintén öröm használni. A már teljesen digitális szellőzés sem hozott zavarba.

A tartalommal telepakolt menüben a ritkábban használt beállításokhoz is gyorsan el lehet jutni, szóval nem az új, hanem az átgondolatlan megoldásoktól kell tartani. A középkonzol alatti, méretes, gumírozott tároló az indukciós töltővel jó ötlet volt, de ezen kívül is sok és nagy rekeszt kapunk, egyedül a kesztyűtartót kezelték mostohán. Hely van bőven, egy ekkora autóban ez a minimum. Az első sportülések parádésak, a hátsók csak korrektek, de ott egyébként sem érezné magát olyan jól senki, mint a kisebb autókban túl vastag, ide viszont passzoló M-es kormánynál.
Tudja, mi a dolga
A vezető profi közegben találja magát csupa üveggel körülvéve. Hatalmas az üvegtető, kár, hogy nem nyitható, de az oldalablakok is nagyobbak a ma megszokottnál, ami még mindig a legkézenfekvőbb megoldás a jó kilátáshoz. A szélvédő viszonylag kicsi, ez segít közelebb kerülni a történésekhez, érezhetően jobb így a sebességérzet. A műszerfal teteje ugyan magasabban van az övvonalnál, viszont az ülésből látszik a motorháztető, tehát nem kicsi a belátható terület. A vastag oszlopok rontanak, a tükrök és a kamerák javítanak rajta egy kicsit, a bunkerek korában ennek is örülünk.
Szükség van a képben lévő vezetőre, mert ez az M logókat joggal viselő sportmodell nem viccel! Lehet, hogy az elérhető egyetlen sorhatos benzines papíron nem tud annyit, mint az utolsó X3 M, de 3,0 literes hengerűrtartalmával, 381 lóerejével, 1900-as fordulattól éledő 540 Nm nyomatékával és 48 voltos lágy hibrid rendszerével majdnem megugorja a korábbi csúcsmodell dinamikáját. Ehhez van egy bő 100 kilóval könnyebb karosszériája, de attól még 20 kiló híján két tonnát kell odébb vinnie, és ezt olyan lazán adja elő, hogy érzésre az egész hodály alig tűnik 800 kilósnak.

Villanyautósan intenzíven és zökkenőmentesen gyorsul, 4,6 másodperc alatt ugrik 0-ról 100 km/h-ra, mégis jól érezhetően egy benzinmotor dolgozik benne, ami megadja azt a jó érzést, hogy imádott mechanikus gépeink még mindig versenyképesek. Én a meggyőző, de csúszni is képes hanggenerátort ki is kapcsoltam, hadd szóljon a hathengeres jellegzetes tónusa, még ha a mesterien hangszigetelt belsőben alaposan tompítva, távolról is hallani! Hangok főleg a futómű felől jönnek, autópályán valamennyi szélzaj is van, a légellenállási együtthatója azért bravúros, 0,28.
Függőséget okoz
Lassan és tempósan is élmény vele autózni, igaz, a precíz, mégis könnyű kezelhetőség arra buzdít, hogy kihasználjuk a tudását. Az M50-ben bárki autóversenyzőnek érezheti magát, ami részben a sok visszajelzést adó futómű érdeme. Bár a hátul ötlengőkaros felfüggesztés M-es hangolása miatt egyértelműen feszes, csak akkor üt vissza, ha bántjuk, vagyis rossz úton autózunk vele. Az első durva kátyúig váratlanul kényelmes, sportlimuzinos rugózási komfortnak örülhetünk. Útfekvése is jobb, mint elvárható lenne, magas építése sem áll a dinamikus kanyarodás útjában.

A még intenzívebb, de továbbra is izzadságcseppek nélkül kézben tartható Sport módot sem versenypályára szánták, nem is tudom ott elképzelni. Jobb helye van a közúton, ahol ártatlanok veszélyeztetése nélkül is kifogástalanul élvezhető a hajtáslánc kiegyensúlyozott működése, a nyolcfokozatú automata váltó gyors és észrevétlen jelenléte. Ahogy gázadásra az egész autó betámaszt, és a hátsó tengelyre súlyozva megjelenik a nyomaték, vagy ahogy akár egyik pillanatról a másikra, minden pánik nélkül, a fékpedál finom érintésére megáll. Ezt kapjuk minimum 32 624 000 Ft-ért.
Megdolgozik a pénzéért
A szememben egy hasonlóan vagány és kulturált M Performance kivitel feleslegessé teszi az igazi M-es modelleket, az i5 M60 helyett sem választanám az új M5-öt. Ez a józanság a későbbi fenntartási és karbantartási költségeken is segít spórolni. Ha csak a fogyasztásra gondolunk, a megadott 7,7-8,3 literes WLTP átlagot felejtsük el! Az autó saját kalkulációja szerint 10-11 literes átlagot produkált a teszthét alatt. A tankolásból visszaszámolva volt az 12 is, de aki egy kényelmi és biztonsági extrákkal csordultig rakott SUV-vel sportosan halad, ezért akár hálás is lehet.

Az árát sem érzem túlzónak, ennyiért a piac egyik legfelkészültebb autójával mehetünk haza, ami úgy tudja megtartani a rajongóit, és úgy felel meg a Sinkanszenként száguldó világ kihívásainak, mintha döntés, és nem egy karikásszemű csapat kitartó munkájának eredménye lenne. Műszaki háttere önmagáért beszél, szolgáltatásai is a legjobbak közé emelik, legyen szó a multimédiás funkciókról vagy a vezetőtámogató asszisztensekről. Nekem mégis azért kéne, mert kevés autóban van meg ilyen jó arányban a praktikum, a komfort és a kiszámítható őrület.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
