A bátrabb, spanyol Golf

Bemutató: Seat Leon 1.5 TSI FR - 2020.

2020.09.17. 06:03 Módosítva: 2020.09.17. 07:06

A negyedik generciós Leonnál két dolgot tartott szem előtt a Seat: legyen modernebb és prémiumabb. Így valamelyest ki tudnak tűnni a középkategóriából, és egy lépéssel közelebb kerülnek a kompaktok krémjéhez. Látszólag sikerült, de mi szól a spanyol Golf mellett?

Az új Leon feljebb pozícionálása nem bombameglepetés. Miért is lenne? Egyrészt minden adott hozzá, hiszen most is azonos műszaki alapokra épül a kategória komolyabb termékeivel: az aktuális VW Golf, és Audi A3 is MQB platformon alapszik. A modernizálás pedig ennyire sem váratlan, gyártótól és modelltől függetlenül minden kezd tele lenni óriási érintőképernyőkkel, a külsőt tekintve pedig egyre több tervező látványos elképzelése ölt fizikai formát.

Ezeket az ismertetőket az új Leon is tudja, sőt, el lehet mondani, hogy a karosszériát tekintve maga mögött hagyja a fent említett platformtársait. Ez javarészt annak köszönhető, hogy bátrabbak voltak a külső kialakításánál. Lehetett kicsit más, mint volt, még ezt a Golf vagy az A3 esetében nehéz elmondani.

Ahogy a generációváltásoknál megszokhattuk, elsősorban az orr és far rész módosult. Az autó elején a trapéz alakú hűtőmaszkot hatszögletű váltotta, amit fényes krómkeret fog közre - az FR modelleknél ez sötét színű, passzol a visszapillantókhoz. Az új formájú hűtőmaszkhoz mérten keskenyebb lámpákat is kapott. Ezek már alapfelszereltségben ledek, és szerencsére fő jellemzőjüket, a körbe futó vékony menetfényt megtartották. Csak ezzel a két apró dologgal is sokkal morcosabb tekintetet adtak a Leonnak, de kevésbé releváns változtatások is megfigyelhetők; máshol van domborítva a géptető, a kamu légbeömlőket is összekötötték.

 A légbeömlőkön túl a sportos FR modell álkipufogókat is kapott, ami azért nevetségesen szomorú. Kiváltképp, hogy a hátsó részt nagyon eltalálták. A lámpák összekötése nagyon jól mutat, és eléggé futurisztikus, az oldalelemek domborításai is folytatódnak felette, szinte második spoilert alkotva. Nagyon összhangban van az egész, látszik, hogy a tervezők jobban átgondolták a külsőt, mint hogy asztalra tett lábbal ímmel-ámmal ráböktek volna az előző generációra, mondván hű de fasza lenne itt egy éles vonal.

A méretekben is történt változás, mind az ötajtós, mind a kombi Sporstourer modellnél - háromajtóst már nem készítenek. Az ötajtós hosszban 8,6 centit növekedett, tengelytávban pedig 5-öt. A csomagtartó maradt 380 literes, akinek ez kevés, annak a kombi lesz a megoldás, annak ugyanis 617 literes, az előző modellhez képest 30 literrel nagyobb. Természetesen a kombi is örökölte az új tengelytávot, ennek megfelelően kicsit hosszabb lett, már 4,642 méteres.

A tengelytáv ötcentis növekedése az utastérnek nagyon jót tett, a Seat úgy is hirdeti, hogy a kategória legjobb belsőtere. Nem ítélkeznék, de hátul meglepően kényelmes - két embernek, a középső hely inkább dísz a kardánalagút miatt - mind láb, mind fejügyileg. Utóbbiért az is felelős, hogy viszonylag mélyen vannak az ülések, de ez nem vesz el semmiből, hiszen nem lőrés nagyságúak az ablakok, még ha nem is lehet teljesen lehúzni őket. A hátsó és első ülések osztoznak továbbá az izgalmas textúrán és ebben az esetben a FR modell sajátján, a piros cérnán, ami a kormányon és a váltón is megtalálható. Apróság, de a piros külsőhöz tökéletes.

Már a méretbeli növekedés sem volt meglepetés, hiszen a testvérmodell Golf is nőtt, de ezen túlmenően a beltér minden pontja golfos. A Leon előző generációjához képest persze újdonságként hat a személyre szabható 10,25 hüvelykes digitális műszerfal, és a 8 vagy 10 hüvelykes központi kijelző, amin már az új fedélzeti rendszer fut, de nehéz elvonatkoztatni. A fedélzeti rendszer menüje elsőre kicsit sok, de igazából meg lehet szokni, az igazi trükk a dedikált gombok eltűnése, modernizáció és prémiumosítás címszó alatt - valahogy ez anyaghasználatban nem igazán érződött, de cserébe van szuper, sokféleképpen állítható hangulatvilágítás.

A menühöz hasonlóan a klímát, hangerőt is érintéssel, csúsztatással lehet szabályozni, ami kicsit sem kényelmes, vezetés közben főleg nem - ezt a Hondánál már évekkel korábban kiderítették, a Jazzben próbálkoztak ilyennel, ott sem jött be. De sajnos ez a helyzet a gombtalansággal: akármennyire segíti a letisztult, minimalista dizájnt, kompromisszumokat hordoz.

Nagy pozitívum volt viszont, hogy egyszerre van indukciós töltőpad és vezeték nélküli Apple CarPlay. Nem tűnik nagy dolognak, de idegesítő tud lenni, hogy az autók többségéből az egyiket kifelejtik, pedig a vezeték nélküliség eléréséhez mindkettő szükséges lenne. Biztonsági- és vezetéssegítő rendszerekben is gazdag a kompakt, van benne vészfékező és sávtartó asszisztens, holttérfigyelő rendszer, prediktív tempomat, ami radarok segítségével igyekszik előre jelezni a veszélyt, illetve exit assist és exit warning is, amik tolatáskor és kiszálláskor jelzik, hogy jön valami.

Négy felszereltségi szinttel elérhető a Leon: a belépőmodell Reference 6 694 000 forinttól, a Style 7,191 milliótól, a sportos FR 8,576-tól, az Xcellence pedig 8,663 millió forinttól indul. Motor és váltóvariációk tekintetében pedig végeláthatatlan a lista, ugyanis van benzines, dízel, lágy-, illetve plugin hibrid is. Benzinmotorból háromféle lehetőség van: az alapkivitelbe került ezres háromhengeres turbómotor 90 vagy 110 lóerővel, emellett opció még az 1,5 literes négyhengeres motor 130 vagy 150 lóerővel, a csúcs pedig a 2 literes TSI 190 lóerővel. Dízelből viszont csak kétliteres van, 115 vagy 150 lóerővel.

Lágy hibrid hajtással a 110 és 150 lóerős négyhengeres benzinesek kérhetők, a Golf GTE konnektoros hibrid hajtása pedig 1,4 literes TSI motorral kapható, 204 lóerős összteljesítménnyel. A plugin modell 60 kilométeres tisztán elektromos hatótávval kecsegtet, Excellence és FR felszereltségben. Ezek már jóval drágábbak, az Excellence hibrid modell ötajtós kivitelben 11,49 millióról, a kombi 11,73 millióról indul, az FR-ek pedig 11,4-ről, illetve 11,64-ről.

A próbakörre egy 1,5 literes FR modellt nyertem meg. Sportmodellnek van címkézve, de ugyanezzel a motorral kérhető az alapkivitelen kívül a többi felszereltség is, így igazából teljesítménybeli extrát nem ad - akinek igazán erős Leon kell, az vegyen Cuprát. Ez nem feltétlen baj, hiszen a 130 és 150 lóerő sem olyan kevés, hogy szégyenkezni kellene miatta, pláne, hogy nem ment rosszul az autó, sőt. Semmiképp sem sportmodellszerűen, de élvezetesen, és ehhez a kézi váltó is hozzátesz. Nagyon finoman kapcsolható, a kuplung is rendkívül könnyű, úgyhogy igazából nincs miről beszélni. Ha választani kéne, biztosan kézivel kérném.

Az FR futóműve is azonos a többi modellel, azzal a különbséggel, hogy itt 15 milliméterrel alacsonyabban van. Futómű szempontjából egyébként a Golf lekörözi a Seatot, ugyanis még a (Seat) csúcs-Leonja csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztéssel jár, addig az erősebb Golfok többlengőkarossal kaphatók. De a Leon enélkül is tökéletesen rendben van, stabil és kényelmes.

A sportosságot igyekszik erősíteni az alap vezetési módok mellett - Eco, Normal, Sport - a személyre szabható vezetési beállítás, illetve a cérnák, és a többi fémjelzés, ami az FR felszereltségre utal. Ezeket az extrákat 700 ezer forintos csomagban mérik, de ugyanilyen motorral már 8,28 millió pénzért lehet venni Style felszereltséget is.

Hogy mi szól a Leon mellett? Önmagában az, hogy tényleg modernebb, és eggyel prémiumabb érzést ad, mint az a zsúfolt mezőny, amiből ki akart szakadni, az abszolút középkategória: Renault Megane, az Opel Astra, Toyota Corolla. Mindezt úgy, hogy nem szálltak el az árak, viszont egy szinte azonos Golfhoz képest már nem biztos, hogy jó döntés: a fapados Golf egy Szent István híján hatmillióról indul, még ugyanez a Leonnál 6,7-ről, de pár százezres különbségek vannak az enyhe hibrid modellek között is, a németek javára.

A Ford Focus hasonló árban mozog, enyhe hibridjeik viszont jóval olcsóbbak, ezzel szemben a Mazda 3-ak drágábbak, 7,6 millió forinttól indulnak. Az A3-at nem venném ide, ahhoz még jó pár generációváltásra van szüksége a Leonnak, hogy utolérje, és ez is csak akkor történhetne meg, ha az Audi befejezné kompaktjai gyártását. Az árban azonos közvetlen konkurens így a testvérmodell Golf. Utasterükön nem érdemes vitatkozni, szinte ugyanolyan, viszont a külsőket tekintve - még akkor is, ha ez egy szubjektív kategória - a Leon feltűnőbb, bátrabb formájú, és ez nekem bejött. Elsődlegesen ez szól a Leon mellett.