Nem gyári az olaj, leráz a szerviz

2022.06.26. 11:20

Kedves Olajdoki!

Opel Crossland X 1,2 turbó 2018-as gyártású, 62000 km futás. 1000 kilométeren kb. 1,5 liter olajat fogyaszt. A kipufogóból kékes füst, olaj távozik. Ezt a szervizzel közösen motorhibának véljük. Szavatossági vitánk támadt, mivel megfelelő viszkozitású, de nem gyári olajat használtunk. A szerviz megbontásos vizsgálatot javasol.

Kérdés: a megbontásos vizsgálat során megállapítható-e, hogy mi okozza a hibát? Megállapítható-e, hogy az olaj okozta a hibát, vagy esetleg kizárható? Okozhat-e valami más a motoron kívül ilyen hibát? Más kérdés: tudnak-e olyan szakértőt ajánlani, aki a megbontás utáni vizsgálatban a segítségünkre lenne?

Válaszukat várva üdvözlettel,

János

Kedves János!

Az ehhez hasonló esetek sohasem egyszerűek. Megpróbálom nagyon röviden leírni a legfőbb gondolataimat.

- Mit jelent a megfelelő viszkozitású, de nem gyári olaj? Ha a gyártói specifikációnak megfelelő olajat használta, amelyet a szerviz nem kifogásolt, és szerepel a szervizkönyvben is, akkor az egy jól védhető helyzet.

- Nem derül ki, hogy milyen szervizről van szó? Ki az, akivel “közösen” motorhibára gyanakszanak? Itt a márkaszervizről van szó?

- A megbontásnak semmiképpen ne álljanak úgy neki, hogy erre nincs “jogi” alapjuk. Úgy értem, hogy valahogyan sorban kellene haladni.

- Ha a garanciális szervizeket a márkaszerviz végezte a gyári specifikációnak megfelelő olajjal és egyéb eszközökkel, a gyári karbantartási előírások betartásával, akkor a gyártó nem nagyon utasíthatja el a kérdést. Ha elutasítja, akkor érdemes jogi útra terelni a kérdést, aminek során igazságügyi műszaki szakértő jelenlétében szükséges a motor megbontását elvégezni. Minden mással komoly öngólt lehet rúgni.

- A konkrét kérdésre a válasz az, hogy ha nem a gyári specifikációnak megfelelő olajat használta (nem márkáról van szó, hanem arról, hogy tudta-e az olaj a gyártó által előírt követelményt, valamint az olajcsere szakszerűen volt-e elvégezve, stb.), akkor senki sem foglalkozik majd a továbbiakban azzal, hogy mi a probléma.

- A motor belső szerkezeti elemein mérhető/látható, ha kenési elégtelenségből adódó kopások vannak. Az olajfogyasztásnak számtalan oka lehet. Lehet egyszerű kartergáz, ami az égéstérben végzi, de lehet a hengerfal-gyűrű kapcsolati rendszer problémaköre is.

- Ismerni kellene a használat módját, és hogy mindig volt-e megfelelő olajszint. Került-e a motorolajba bármilyen adalék utólag. Nyilván a motorolajat a vizsgálódás során laborban érdemes vizsgáltatni.

Őszintén remélem, hogy megnyugtató módon folytatódik és zárul majd a történet. Remélem, némileg tudtam segíteni. Kérem, hogy ha ideje engedi, tájékoztasson, hogyan alakult az ügy.

Üdv.: Olajdoki