Rövid olajperiódus a Jazz-nél

2020.02.07. 11:21

Kedves Olajdoki!

Adott a családi autónk egy 2009-es évjáratú 1.4-es Honda Jazz. Utoljára 2019. májusában volt cserélve benne az olaj + olajszűrő, tehát durván 8 hónapja. Illetve azóta ment pontosan 6075 km-t az autó.

Ebben a konkrét példányban van egy (a használati útmutató leírásai alapján) "időszakos karbantartásra figyelmeztető rendszer" (vagy valami hasonló), amely a műszerfalon figyelmeztet a következő szükséges karbantartásra + az addig hátralévő kilométerekre/napokra. (ez vicces mert a napok akkor is fogynak ha ott áll az autó magában)

Nemrégiben feldobta, hogy hamarosan szükséges lesz egy karbantartás, ezúttal csak az "A" kódjelű. Gyorsan utána is néztem, hogy ez mi, mert eddig ilyen nem volt, a kézikönyv alapján ez azt jelenti, hogy olaj és olajszűrőt kell cserélni.

Mostanára odáig jutottunk, hogy 6075-km-rel az előbb említett szervizlátogatás után 30 km múlva letelik a karbantartásig felbecsült távolság. Az autót kb. fele-fele arányban városi közlekedésre (bevásárlások, rövid ide-oda menés) és illetve hétvégi család-barát látogatásokra használjuk (minimum 50 km egyszerre), de van, hogy napokig nem megy sehova, mert nem igazán vagyunk azok a "WC-re is autóval" típusok. Ez indokolja a kevés km-futást is, viszont mivel nincs drasztikusan sok hidegindítás és hideg-üzem, így nem látom indokoltnak, hogy az autó ilyen rövid olajcsere-periódust számítson.

A nívópálcán megnézve maximumon van az olaj, tehát nem fogy, illetve a színe se olyan mintha a kátrányos vödörből húztam volna elő. Kérdésem, hogy rohanjak időpontot foglalni olajcserére, vagy várjam meg az éves szervizt (valószínű május lesz ismét)? Egyáltalán mennyire lehet pontos az autóban a matek, mert véleményem szerint ilyen sűrűn olajat cserélni már egyenlő a felesleges környezetszennyezéssel.

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Balázs.

Kedves Balázs!

Sajnos ez nem vicc. A már használatba vett olajban szennyeződések vannak, amelyek folyamatosan építik le az olaj bizonyos adalékait, és bizonyos leépülési folyamatok akkor is zajlanak, ha az autó áll. Ezért van a csereperiódus hónapban is megadva, nem csak kilométerben.

Nyilván ez nem egzakt matematika, kicsi a valószínűsége, hogy egy kissé meghosszabbított olajcsere periódus rögtön meghibásodást okozna. De összességében a motor karbantartása szempontból jó irányadó a gyári csereperiódus, és hosszú távon akkor jár jól, ha betartja azt. Igen, a hónapban megadottat is.

Üdv, Olajdoki