Világít a check engine
Kedves LGP-doktor!
Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC 2004-es évjáratú LPG-üzemű autómban (szelepkenéses rendszer is van benne) a műszerfalon folyamatosan világít a check engine lámpa.
A kiolvasáskor katalizátor hibát (alulműködést) jelez, a kocsi alatt a kipufogórendszerben van egy univerzális katalizátor, gondolom nem tudtak rájönni a hibájára (ezért került be). Műszakin előző gazdájánál nem volt gond, mert kiütötte a hibakódot, és úgy vitte műszakira, CO rendben volt.
Kérdésem az lenne, hogy nem lehet, hogy amiatt ad hibajelet a lambdaszonda, mert az LGP üzemmódban kisebb a káros anyag kibocsátás? Továbbá az is érdekelne, hogy a szelepkenés-rendszerből, ha kifogy az adalék, akkor az okozhat-e valamilyen hibát vagy rongálódást a motorban?
Válaszát előre is köszönöm! Üdv, SzobiP3it
Tiszteletem!
A katalizátor tekintetében 2 hiba is lehetséges. Az utángyártott darabok nem minden esetben képesek a gyári kivitellel azonos mértékben tisztítani a kipufogógázt, így a nagyon érzékeny, kevés tűréssel rendelkező típusok motorvezérlője észreveheti ezt. A másik lehetőség is lehet igaz. Sok típus vezérlőjében csak százalékos eltérés van gyárilag definiálva, ennek előjele nincs meghatározva. Vagyis nem mindegy, hogy + vagy - 3% a tűrés. Mivel gyári állapotban a negatív előjel kizárt, így a gyári mérnökök erre fel sem készítik a gyári szoftvereket!
Így aztán egy a vártnál tisztább kipufogógáz-összetétel jelentkezhet látens hibaként a motorvezérlő számára! A felsőkenő tekintetében...szerény véleményem szerint nem az okoz kárt, ha kifogy belőle a nafta, hanem ha benne van. Sajnos láttunk már reduktort tönkremenni ilyen eszköz miatt, azonban rendszeresen van tele a műhely udvara olyan autókkal, melyekről a hengerfej a beépített felsőkenő rendszer ellenére került le szelep beégés miatt! Erről itt olvashat többet.
Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu