Gázosítanám a Mazdát

2019.03.13. 16:10

Tisztelt LPG Doktor!

2004-es 2.3 literes Mazda MPV-be szeretném beépíteni az LPG szettet. Az interneten ellentmondásos információkat találni arról, hogy ez a motor alkalmas-e erre. Mi az Ön tapasztalata-véleménye erről a motorról az LPG üzemmel kapcsolatban?

Üdv. Gábor

Kedves Gábor,

Az egyes motorok alkalmasságának megítélése egy régi téma. Léteznek szakmai körökben közkézen forgó listák az elvileg alkalmatlan motorok kódjairól.

Személyes tapasztalatunk azonban az, hogy a probléma alapja igaz, éppen a következmény mértéke és a hiba megelőzésének módja kerüli el a szakma figyelmét. Léteznek ugyanis valóban gyengébb minőségű anyagokból megépített hengerfejek, amelyek érzékenyek a hőterhelésre. Az ilyen motorokon tapasztalható meghibásodások vezettek oda, hogy ebből listák, szakmai legendák képződjenek.

A valóságban azonban az a helyzet, hogy a meghibásodások fő okaként megnevezett hőterhelési többlet egy kisebb hányada származik közvetlenül az LPG magasabb égéshőjéből! A nagyobbik fele az esetenként hibás programozás miatt kialakuló szegény keverékes üzemmód eredménye, mely így összeadódik az előbb említett természetes hőmérséklet emelkedéssel, így károsítva a kipufogó szelepeket. Erről itt olvashat bővebben a felsőkenő rendszerekről írt cikkünkben.

 A mechanikus szelephézag állítású motorok esetében az időben ( 20-25 ezer kilométerenként ) elvégzett szelephézag ellenőrzés, illetve a hézag szükség szerinti korrekciója a megelőzés hatékony eszköze, melyről aránytalanul kevés szó esik szakmai körökben. Vagyis legyen tisztességesen felprogramozva a rendszer és a fentiek szerint ellenőrizzék a szelephézagokat! Így a Mazda MPV is alkalmas az átalakításra, főleg, ha a gondos gazda lába nem ólomból van, és ismeri a részterhelés fogalmát.

Üdvözlettel: LPG Doktor www.lpgdoktor.hu