Négyévszakos gumit csak télre?

2020.09.08. 10:28

Tisztelt Gumidoktor!

Gyakorlatilag újra fel szeretném tenni a kérdést, amit 2018 év végén valaki ugyanezzel a címmel feltett, és most jómagam is dilemmázok rajta. Tudom, hogy elsőre valóban érthetetlenül hangzik, de biztos, hogy elvetendő ötlet négyévszakos gumit feltenni a téli időszakra "rendes" téli helyett? Felhasználási szokásaimról azt kell tudni, hogy nem megyek sok km-t (évi 10 000 alatt), annak viszont szignifikáns részét főúton/autóúton/autópályán, ezért nem akarnék egész évben négyévszakost használni. Külföldre nem járok télen olyan körülmények közé, ami megkövetelné a téligumit.

Ugyanis nehéz vitatkozni azzal a ténnyel, hogy utóbbi években teleink érezhetően enyhébbek, elég ritka már a kemény havazás, és ebből kifolyólag a hóval borított nagyobb utak/főutak, azaz amikhez igazán szükséges lenne a téli gumi használata. Olvastam, hogy a négy évszakos abroncsoknak az ilyen enyhébb teleken abszolút lehet létjogosultsága (ami ráadásul Európa nem kis részén teljesül), nem havas (száraz-hideg vagy nedves-hideg) aszfalton a Totalcar tesztje alapján a télinél jobb, vagy vele megegyező teljesítményt nyújtott a négyévszakos abroncs. Ellenben nem kopnak annyira mint egy téli (pláne, hogy nem lenne egész évben használva), ráadásul telente itthon Mo-on nem ritkán előfordul olyan is, hogy a legmagasabb napi hőmérséklet +7-10 fok fölé is felkúszik akár, ami megint csak nem igazán a téli gumi "asztala" már.

Nyáron nyári szettet használnék a fent említett indok miatt, plusz mert meleg, száraz aszfalton (szintén a Totalcar teszt szerint) egyértelműbb a nyári gumik előnye a négyévszakosokkal szemben. Azt mondjuk meg kell hagyni, hogy az abban a tesztben használt Nokian négyévszakos inkább a téli gumiként "nyáriasított" típust képviseli.

Válaszodat előre is köszönöm! Üdvözlettel, Péter

Kedves Péter,

Nem lenne véleményem szerint túl hatékony ez a megoldás. Sem műszaki, sem költség oldalról. Mert ha már időt és pénzt költ a szezononkénti gumicserére, miért élne télen kompromisszumos megoldással, nem a teljes értékűvel?

A négyévszakos abroncs télen is nyáron is megkövetel némi megalkuvást a használójától. Ráadásul a hideg évszakban nagyobb ennek a mértéke. De az ön konkrét esetében a viszonylag alacsony éves futás ellenére a négyévszakos abroncs létjogosultságának leginkább az mond ellent, hogy zömében országúton és autópályán használja az autót. Márpedig oda soha nem javasoljuk a 4seasons mintázatokat.

A modernkori európai téli abroncsok pedig "fel vannak készítve" az enyhébb, szárazabb telekre is, nem kopnak extrém módon, nem mennek tönkre idő előtt. Nyilván nem a skandináv és orosz piacra fejlesztett "hógumikra" kell itt gondolni. Attól pedig, hogy felmegy a hőmérséklet nappal akár 10 fok fölé is, nem jelenti azt, hogy az útfelület ugyanolyan arányban melegszik, valamint, hogy éjszaka nincsenek mínuszok. (o;

Ha már cserél, ne érje be félmegoldással, én azt javaslom! Üdv, Gumidoki