Túl hideg a motor?

2023.05.06. 13:28

Üdv doki,

KIA Sportage mk.2, szívó-benzines gépkocsim üzemelése hibátlan. (kop-kop-kop) Viszont a műszer szerint a vízhőmérséklet soha nem éri el az optimális hőmérsékletet, a mutató 2-3 milliméterrel a középvonal alatt van. Okoz-e komoly gondot, ha nem a műszer a rossz és tényleg kicsivel alacsonyabb hőmérsékleten dolgozik a motor?

H. Attila.

Kedves H. Attila!

Már vagy húsz éve aktuális, hogy a műszerfal visszajelzői nincsenek direkt kapcsolatban a motortér hőérzékelőivel, illetve ha mégis, akkor sem analóg módon. A Sportage nagyon ritka madár felénk, annyira nem ismerem részleteiben, de egy VAG/PSA konszernes jármű esetében simán előfordul, hogy habár száz fok felett van a hűtőfolyadék hőmérséklete, a műszerfal mutatója a nyugis kilencvenen áll, nehogy pánikba ejtse a sofőrt. (aki manapság sajnos egyre inkább az infotainment bugyraiban foglalja el magát a vezetés helyett). Hol van már annak a kora, mikor a vízhőfok mutatójának mozgásából látni lehetett amikor kinyitott a termosztát és hirtelen visszahűlt a víz egy kicsit.

Végül is most sem elérhetetlen az ilyen mértékű vizuális megjelenítés, csak egy kis trükk kell hozzá. Megbízható forrásból (sajnos úgyis kínai lesz) vegyen egy okostelefonra csatlakoztatható OBD olvasó eszközt és máris kiolvashatja az aktuális, valós, idealizálás-mentes értékeket. Ha az ott olvasható hőfok megegyezik az műszerfalon láthatóval - tehát állandóan jóval 90 fok alatt van, főleg ha a menetszél hűti az autót - érdemes a termosztát körül vizsgálódni egy kicsit. Ha tartósan üzemi hőfok alatt üzemel a motor, az például fogyasztásban biztosan felesleges pluszként regisztrálható hosszú távon, ami a károsanyag-kibocsátást is növeli, de akár még motorolaj-híguláshoz is vezethet.

Ha azonban a motorvezérlő stabil, 90 fok körüli értéket mutat az OBD adatok alapján, akkor lebuktatta a barba trükköt és nincs teendő a motortérben. A sofőr műszaki tájékoztatása egyre kevésbé divat, sajnos már az is előfordul, hogy egy sportosabbnak mondott (pl. bajor) autóban NINCS MOTOR-HŐFOKMÉRŐ elhelyezve a műszerfalon. Ezért is lesz jó a nemsokára megrendezésre kerülő Parkoló Parádéra kigurulni: ott biztosan lesz több száz autó, amelyben még analóg műszercsoport dolgozik.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu