Kell-e szelephézagot állítani a Suzukiban?

2023.01.29. 15:09

Üdv Doki,

Kell szelephézagot állítani egy 2008-as 1.2-es Suzuki Splash esetében? 80ezer km van benne, semmi rendellenesség nem tapasztalható. Senki nem tudja, hogy ez hidrotőkés vagy sem. A hátsó dobféket milyen időközönként kell pucolni? Mert még sosem történt meg, igaz a legutóbbi vizsgán már elég necces volt.

Károly

Kedves Károly!

Az alvázszám nélkül kiböngészett adatok szerint bizony állítható a szelephézag, nem a karbantartásmentes, hidrotőkés megoldásra voksolt a gyár, mondjuk gyártási költségek szempontjából bizonyára olcsóbb a hagyományos kivitel. Nagy valószínűséggel nagy gond nem lesz a hézagokkal, de a gyári szervizciklusok szerint 60 000 kilométerenként ellenőrzésre van szükség. A cserélhető vastagságú lapkás állítás kicsit körülményes (raktárkészletet igényel a lapkák/korongok miatt), de évtizedek óta nagyon sok gyártó által alkalmazott megoldás. Az én Lampredi motorjaim is korongos állításúak, lusta kutyaként sosem túloztam el a szelepállítást, a hosszú téli esték valahogy nem akarnak jönni.

A szelephézagok a gyári, Suzuki séma szerint a Splash esetében: szívószelep: 0,14-0,23mm, kipufogószelep: 0,30-0,40mm. Egy ellenőrzés nem árthat a következő karbantartás alkalmával, hogy megnyugodjon a műszaki lelkiismeret. Ha az autó LPG üzemű, akkor viszont nem játék a szelephézag, ott bizony szó szerint résen kell lenni, a pontos LPG beállítások mellett a szelepek setupja is pontos kell legyen, különben jön a szeleprágó-mumus.

A dobfékek megbontása aktuális, érdemes minden második karbantartás alkalmával szétszedni. A fékpofák utánállítása automatikusan történik, érdemes azonban néha ellenőrizni az utánállító mechanika (legtöbbször kilincsmű) működését. A fékpor rendszeres eltávolítása az elsőrendű feladat, a mechanikának szüksége van a fémtiszta állapotokra a szükséges pofahézag nélkül menetzajok, hatásfok problémák és fokozott, egyenetlen kopás is előfordulhat.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu