Elkódolódhat az injektor?

2022.12.06. 15:20

Üdv doki,

Az autómban (Ford Focus 1.8 Tdci) a porlasztókat bevizsgáltattam, 3 esetében új kódokat kapott, egyet fel kellett újítani, s természetesen az is új kódot kapott. Beszerelés után minden jól működött, de kb. 1000 km megtételét követően ismételten megjelent a hibát jelző izzításjelző és a motor füstölt, egyenetlenül járt. Ugyanúgy, mint a porlasztók felújítása előtt.

Hibakód kiolvasása után a 4. hengernél jelzett kopogás értékhatár feletti értéket a műszer (egy Delphi DS 150 hibakódolvasó), ezért az új porlasztó kódot ismételten beolvastattuk. A hibajel eltűnt, az autó ismét megfelelően működik. Kérdésem, mi okozhatta az eredeti hiba ismételt megjelenését? Az autónál a kettős tömegű lendítőkerék már kissé zörög,kopog, ez esetleg összefüggésben lehet a problémával?

Zoltán

Kedves Zoltán!

A lendkerék hibája okozhat a leírthoz hasonló problémát. Az injektorok kódjai a próbapadi vizsgálat elvégzése utáni, újszerű állapotú injektorokra igazak (olyasmi, mint egy névjegykártya és egy önéletrajz egyben). A motorvezérlő azonban állandóan vizsgálja a motor egyenletes járását és folyamatosan korrigálja is a befecskendezők működését a motor optimális működése érdekében.

Az elsődleges visszacsatoló jel a főtengely fordulatszáma és gyorsulása, melyet a vezérlőegység hengerenként vizsgál folyamatosan több fordulatszám és terhelés tartományban, így a mindig különbözően működő injektorok üzemeltetése szabályozottá válik.

Ha a lendkerék lógása, szorulása miatt a főtengely gyorsulása nem egyenletes, kaotikus (és az ugyebár nem az injektorok hibájából fakad), akkor a vezérlő injektor-korrekciója fals értékeken alapul majd, és a motor járása kifogásolható lesz. Olyan, mintha pohárból kéne literes palackba vizet öntenie először nyugodt körülmények között, a konyhában, majd egy macskaköves úton negyvennel döcögve egy furgonban. Sajnos a lendkerék környékén is rendet kell tennie, különben állandó szélmalomharcot fog vívni a Forddal.

A magas nyomású rendszer extrém esetben az égéstérben komoly károkat is okozhat, ha a cserregő-csattogó-csörgő hangok közepette terhelést kap a motor. Amikor injektorhoz/lendkerékhez/kuplunghoz/turbóhoz kell nyúlni (általában ha a lavina elindul, végig kell csinálni) erősen megkérdőjelezhető a gazdaságossági megtérülés.

Ilyenkor érdemes távlatokban gondolkozni: hány évig használná még a járművet? Ha csak jövő májusig, akkor nem szabad egy lendkeréknyi összeget invesztálni a gépbe, a piac nem nagyon fizeti vissza a kicserélt alkatrészek árát.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu