Kettőstömegűről váltanék a Skodán

2021.04.02. 18:49

Tisztelt Autódoki!

Magas futásteljesítménnyel vettem Skoda Octavia 1,6 CRTDI autót. Az autó 2005. év végi cxx motorkódos, Euro6 110 Le. 275 000 kilométernél egy elkoszolódott injektor miatt kezdi megadni magát a kettőstömegű lendkerék.

A kérdésem az lenne, ki lehet-e váltani egytömegű lendkerékkel? Fórumokon olvastam, hogy van erre a gyártónak is ajánlása, és létezik kiváltó szett. Ha igen, akkor milyen típust érdemes tenni bele?

László

Kedves László!

Egy alvázszám kicsit többet segített volna, 2005-ben még nem volt kapható 1,6 tdi. Valószínűleg 2015 volt a szándék szerinti évjárat, csak az ember kicsit visszavágyik a múltba, ugye-ugye! Tudomásom szerint a nevezett modellt szerelték sima, egytömegű és kettőstömegű lendítőkerékkel is - a részleteket és az átjárásokat fejből nem tudom idézni. Ha az átalakítás a cél, én kirendelném mindkét szettet és ellenőrizném a méreteket - az egész VAG csoport (is) egy nagy lego, méretes építőkockákkal, simán elképzelhető, hogy az utólagos frigy létrejöhet.

Átalakításból nem állunk jól, néhány PSA járművön végeztünk hasonló műveletet. Az összköltség alacsonyabb volt az átalakítás miatt, de az utastérben tapasztalható alapjárati/alacsony fordulati vibráció érezhetően megnőtt (hiszen itt dolgozna a kettős tömeg). Az átalakított autók azóta több százezer kilométert lefutottak baj nélkül. Ezek a tapasztalataink. Ha az autó nem városi üzemben használatos, akkor komfort csökkenése nélkül használható lesz az autó. A megnövekedett rezonanciát nem úgy kell érteni, hogy Martinit csak rázva lehet azon túl szállítani a kocsiban, de néhány meglazult műanyagelem már megszólalhat alapjáraton.

Az injektorok próbapadi ellenőrzése alapvető feladat, "de ha már ott vagyunk" címszóval az üzemanyagrendszer többi része is jó, ha vizsgálatra kerül. Ha hosszútávfutónak vásárolta a járművet, a generátor/indítómotor kettőst is érdemes felújíttatni, illetve ebben a motorcsaládban fordul elő az olajban futó fogazott szíjas olajpumpa-hajtás is, ami a lánc/tengely hajtáshoz szokott szemnek horrorisztikus látvány, de működik. Mindenesetre a vezérlés (max. 210 000 km) karbantartásakor érdemes újat venni oda is.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu