Kicsi motor, nagy fogyasztás

2020.01.15. 14:33

Tisztelt Autódoktor!

Múlt év decemberében vettük át új Focusunkat. Ez az 1,5-ös 150 lovas Ecoboost motorral szerelt változat, és kombi. Nem hogy a három hengerért, de a turbókért sem rajongok, viszont egyfelől ezek a dolgok már lassan aligha megkerülhetőek és az új kompaktok kínálatában árban (és persze tetszésben) tényleg ez jött ki nekünk a legjobban.

Gondoltam, ha 3 a henger és egyenletes tempó mellett ráadásul meg csak kettő is, akkor majd lesz egy amúgy nagyon jól használható autónk egy bitang jó fogyasztással. 1500 km után járunk még csupán de lefelé konyul az ajkunk: 9,5-10 liter a városi igénye.

Kisvárosban élünk, rövidek a távok, gyereket bölcsibe, munkába, aztán haza. napi 3-4 x 5 km-ek, és tél is van, hideg, meg ballonosabb 16"-os téli gumi, de ezt akkor is sokallom. Azt kizárnám, hogy olyan a vezetési stílusom, hogy emiatt lenne magas a fogyasztás, a városban mindenképp nyugiban autózom.

A tavaszi kerékcseréig nem akarok a márkaszervizben hisztériázni, de jó lenne előre tudni, a jelen körülményeknek ez alaposan betudható általános jelenség lehet-e, vagy ha tényleg sok (és nem csak én tartom annak) akkor ez szervizeléssel, szoftveres beállítással javítható-e? Mire számítsak? Ha 5-7 évre terveztem az autót, azért ezt a durva számot nem szívesen nézem a kijelzőn.

András

Kedves András!

Az öt kilométeres, városi távok nem nagyon passzolnak egyik belsőégésű motorral működő járműhöz sem, erre az üzemmódra leginkább az elektromos/hibrid masinák lennének a legjobbak fogyasztás és tartósság szempontjából is. Főleg a téli használat során sínyli meg a motor a sok hidegindítást.

Attól függetlenül, hogy a modern motorok a hardveres és szoftveres oldalról is alkalmazott rendszereiknek köszönhetően sokkal hamarabb felmelegednek régebbi társaiknál és így a károsanyag-kibocsátásuk is gyorsabban csusszan be az optimális ablakba, az extra-rövid távok így is jóval magasabb fogyasztást eredményeznek a papíron ígért litereknél.

Biztos vagyok benne, ha egy autópályás, néhány száz kilométeres távot jelentő, tempomatos, százas tempót diktáló útról lenne szó, az autó hozná a katalógusban megadott számokat. Ahogy a hőmérséklet emelkedik majd a tavaszi évszakváltással, a fogyasztása kis mértekben talán csökkenhet, de amíg a felhasználási körülmények nem változnak, az elégetett üzemanyag mennyisége sem fog sok mosolyt csalni az arcára.

Ha az autó kéziváltós, érdemes a fokozatváltó-kijelzőt használni, habár vannak esetek, amikor egy picivel magasabb fordulatszám néhány decivel kevesebb benzint jelent, ezt a jármű használata során úgyis kitapasztalja majd. A modern járművek hajmeresztően alacsony fordulatszámokon is képesek üzemelni, de az alacsony fordulat nem feltétlenül jelent kis fogyasztást, ahogy kis motor-terhelést sem.

Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu