Az autóipar az Apple és a Google következő csatatere

2022.01.14. 14:00

A Google az Apple-lel szembeni versenyhátrányát az autókon keresztül győzné le.

Mi ez itt?

A Totalcarnál alap az autók iránti rajongás, ugyanakkor nagyon sok olyan dolog is érdekel minket, ami nem autó - az agyunkban ugyanazokat a receptorokat mozgatják meg ezek, mint egy homologizációs célból kiadott Impreza. A Totalcar TeChno rovatában a világot és az autóipart meghatározó technológiák mellett hajókról, órákról, repülőkről, kütyükről, játékokról és barkácsolásról olvashatsz, a címlap többi részét pedig továbbra is az autók és a motorok uralják, változatlan mennyiségben.

Nem ismerek olyan iPhone-felhasználót, aki őszintén nyitott lenne arra, hogy androidos mobilra váltson. Az okok között ott vannak a régi sztereotípiák és a megszokás is: aki Apple mobilt használ, az jó eséllyel minden évben megkapja a legfrissebb rendszert, így telefonváltásnál sem kerül egy ismeretlen környezetbe, nem kell semmit újratanulnia, minden ott lesz, ahol azt az előző, vagy épp az azelőtti telefonján megszokta. Ebből a kényelmből az ember nem akar kilépni.

Ezek a problémák némi kompromisszum árán persze áthidalhatók, és sokan talán meg is lépnék, hogy jobb ár/érték arányú, gyorsabban tölthető, ügyesebb ablakkezelésű, szabadabb rendszerrel ellátott mobilt használjanak, ám van még egy, ezeknél jóval nyomósabb ok is, ami miatt kicsi a lelkesedés a váltásra, a kulcsszó: ökoszisztéma. A példás felhasználó – akinek otthon működik az Apple TV, az iMac számítógép és a HomePod hangszóró/asszisztens, ezen kívül a laptopja MacBook, a zsebében egy iPhone, a karján egy Apple Watch figyel, családtagjai pedig iPad tableteket használnak filmnézésre – valójában pontosan erre a tökéletes összhangra, az általános problémamentességre nem kap igazi megoldást máshol. A stabil nyugalom az, amit a felárért kapunk.

Az Apple-nek mindenre van megoldása, de az irányítás nem a tied

Olyan ez, mint elvinni kedves öreg autónkat egy teljeskörű szolgáltatást nyújtó restaurátor műhelybe: a végeredmény minden bizonnyal remek lesz, megkíméljük magunkat a sok extra feladattól, nem fogjuk hallgatni, ahogy a lakatos mutat a fényezőre és fordítva, nem nekünk kell patentet hajkurászni az ajtókárpithoz, cserébe kevesebb az interakciós lehetőségünk és jóval többet fogunk fizetni a szolgáltatásért, mintha magunk szerveztük volna a munkafázisokat, és aktívan kivennénk belőle a részünket. De van más példa is: lakásfelújítás külön szakikkal, vagy jön a generálkivitelező.

Ezt a példás együttműködést ennyire sokféle eszközön elérni leginkább lehetetlennek tűnik a Google szemszögéből, íme a fő okok:

  • Az Android nyílt forráskódú, tehát gyakorlatilag bárki használhatja, aki okostelefont szeretne gyártani. A Google Play-szolgáltatásokhoz valamennyivel több feltétel kötődik, de technikailag azt is kifejezetten könnyű megugrani. Ez a hőskorban nagy segítség volt a rendszer elterjedéséhez, ráadásul ennek köszönhetően a mai napig is tudnak készülni irreálisan olcsó okostelefonok az elmaradottabb piacokra, de ha egy prémium ökoszisztéma kiépítéséről beszélünk, akkor összességében inkább hátrány, mint előny.
  • A Google-nek nincs egy népszerű, asztali operációs rendszere. Bő 20 év alatt az Apple-féle MacOS egy megkerülhetetlen rendszerré fejlődött, az angolszász területeken sok cégnél és munkakörben a Windows-zal szemben elsöprő előnye van, de a világ minden táján gyorsan terjed és nagy rajongótábort tud magáénak, ráadásul még így sem harap ki többet a piac 20%-ánál, miközben a Windows stabilan 70% fölött van, mindig.

Gondolhatnánk, hogy a villámgyorsan működő tech-ipar, ami pár év alatt feje tetejére állította az autós részvénypiacot, meg tud ugrani egy ilyen strukturális átrendeződést, de valójában nem: kétpólusú az okosmobilok rendszerének piaca, az Android és az iOS mellett évek alatt, brutális befektetések és fejlesztői erők mellett nem maradtak meg alternatívák, és ugyanígy kétpólusú az asztali eszközöké is, hiába volt egy Chrome OS a Google-től, nem tudott elterjedni.

  • Nem mindenki úgy gondolkodik, ahogy a Google. Az Androidra építő legnagyobb gyártók elsősorban a saját ökoszisztémájukat építik és preferálják, és bár az alaprendszerbe épített extrákat mindegyik mobil tudja adott verzión belül, ezeket jól el lehet rejteni egy felhasználói felületben. Itt megoldást hozhat, hogy a Huawei teljesen kiesik a Google látóköréből, a legnagyobb szereplő, a Samsung esetén pedig konszolidálódni látszik a helyzet: tavaly ők az okosórákat a Google-lel együttműködve áthelyezték a saját rendszerükről Google Wear OS-re, és egyre nyitottabbak a keresőóriással közös munkára, de ez nem mindig volt ennyire egyértelmű. A többi gyártónál sokszor az extra energiabefektetés nincs meg, hogy kiderüljön, az elméletben működő funkciók a gyakorlatban, többféle eszközzel, tényleg működnek-e. Az Android tesztelői mutogathatnak a gyártóra, a gyártó tesztelői pedig mindenki másra.

Okostelefonos szinten a megoldás az, hogy a fejlesztők egyre több szolgáltatást fognak integrálni az Androidba, hogy már az alaprendszer szintjén működjenek legalább a legfőbb dolgok, ezzel valamelyest nő a hardverigény, az olcsóbb eszközöknek pedig ott lesz az Android Go, ami az egésznek a lebutított, olcsósított változata azok számára, akik csak egy egyszerű mobilt akarnak fillérekért.

De mégis mik ezek az extrák? Készül például egy gyors párosítást adó Fast Pair keretrendszer, ami az androidos eszközökhöz szánt fülhallgatók, hangszórók és egyéb eszközök csatlakoztatását teszi gördülékenyebbé. Amelyik gyártó ezt beépíti a termékébe, az rakhatja a plecsnit a dobozra, és vélhetően könnyebben el tudja majd adni a terméket, innentől fogva pedig biztos, hogy a párosítás azonnal megtörténik, az Android TV és a mobil közti forrásváltás hibamentes lesz, és ahogy kinyitjuk a TWS fülhallgatónk (True Wireless Stereo, azaz AirPods és hasonló, töltőtokos, vezeték nélküli társai) fedelét, a mobilon már villan is fel, hogy hogy állnak a töltöttségek. Ugyanebbe a rendszerbe még jobban bekerülnek majd az okosotthonos kütyük, amik kapcsán jelenleg minden elképzelhetőnél nagyobb a káosz a különféle sztenderdekkel és gyártói megoldásokkal.

Fejlődik az okosórás vonal is: a Google Wear OS 3 rendszerrel ellátott óra mostantól Android telefonok és Chromebookok feloldására is alkalmas lesz, pontosan ugyanúgy, ahogy az Apple Watch is fel tudja oldani az iPhone-t. Windows-vonalon készülnek a partneri szerződések, a HP, az Acer és az Intel együttműködése már ismert Better Together, azaz jobb közösen jeligére. Amit ebből tudni lehet, hogy az Androidon belül ismert Nearby Share funkció (gyors adatátviteli szolgáltatás, lényegében egy AirDrop, ha valaki Apple-vonalon tájékozottabb) ezen gyártók által biztosan kibővül Windows-irányba, de a Windows 11 már önmagában kap egy erős Android-befolyást annak köszönhetően, hogy a tervek szerint a Play Játékok már benne lesznek a Microsoft rendszerében, és lehet majd androidos szoftvereket futtatni a Windows gépünkön.

Belátható, hogy ha mindezeket meg tudja oldani az Android, még akkor is nagyon erős lemaradásai vannak az Apple-lel szemben, van viszont egy olyan terület, ahol mindkét gyártó új indulónak számít, ebből adódóan az esélyek is hasonlóak.

Ez pedig az autós vonal.

A Google zászlajára tűzte, hogy ebben odateszi magát, a lépések pedig láthatók. Egyrészt bizonyos androidos eszközök tudnak pontosan úgy működni, mint egy kocsikulcs. A BMW-partnerség mellett több gyártóval is hasonlóra készülnek, melynek eredménye, hogy elég, ha a zsebünkben van a telefon, mindenféle gombnyomás nélkül be fogunk tudni ülni a kocsinkba, és el is tudunk azzal indulni.

Az Apple CarPlay vezeték nélküli változata gyorsabban elterjedt, mint az Android Auto, mostanra viszont ez kisimult, az Android Auto pedig a multi touch, tehát több ujjat kezelni tudó, a többujjas nagyítást és kicsinyítést lehetővé tevő kezelőfelületével valamelyest jobb használhatóságot biztosít, mint az Apple, de ha a szoftveres támogatásokat nézzük, nagyjából egálra jön ki a verseny.

Ugyanakkor jönnek azok az autók, amik már nem az adott autómárka rendszerével és Android Auto/CarPlay támogatással, hanem a Google teljes értékű Androidjával érkeznek: ilyen például a Volvo, ami ezáltal elég izgalmas extra funkciókat kaphat: már reggel az ágyból, vagy a zuhany alól megkérhetjük a Google Segédet, hogy melegítse elő a kocsit, mire leérünk és beülünk. Ez pedig nem a távoli jövő, hanem a következő hónapok várható fejleménye.

Elképzelhető, hogy egy év múlva az Android és a Windows használatával olyan átfogó, profi élményt kapunk, mintha egy Apple-ökoszisztémába vásároltuk volna be magunkat egy közepes vagyonért? Nem valószínű. Az viszont biztos, hogy most a Google felfoghatatlan méretű erőforrást allokál arra, hogy ez így legyen. Ha pár éven belül ennek látható hatása lesz, az elkezdheti átcsábítani a kevésbé megrögzött Apple-felhasználókat, később pedig még nagyobb tömegeket. Ha nekik sikerül, mi azon csak nyerhetünk, hiszen lesz egy Apple-éhez mérhető integráltság és egyetemesség, de többféle eszközből választhatunk magunknak valót, jóval konszolidáltabb áron.

Ha érdekel egy modern autós kezelőfelület, ne hagyd ki Karotta videóját!

Ilyen és ehhez hasonló tartalmakért kövesd a Totalcar TeChno Facebook-oldalát is!