W12-es Audi, 240 ezer kilométer után: gyengül?

Totalcar Erőmérő: Audi A8 W12 6,3 D4 – 2012.

2020.11.27. 19:04

Szívómotor, könnyűfém karosszéria: ugye mindenki ezt ajánlaná, ha öregedő használt autót szeretnénk venni? De mi van, ha mindez tizenkét hengerrel társul és automataváltós, illetve összkerékhajtású? A Totalcar Erőmérőben ezúttal egy harmadik generációs Audi A8 W12-öt hívtunk az Autokorbel profi, hitelesített mérőpadjára, hogy megtudjuk, mekkora teljesítmény maradt a különleges motorban, több mint 240 ezer kilométerrel a háta mögött.

Az Audi 2010-ben mutatta be az A8 harmadik, D4 jelölésű generációját. Ugyan a típus mára tízéves, de még ma is meghökkentő, hogy milyen extrák vannak benne. A bemutatóról szóló cikk Tóth Zolié, érdemes újraolvasni. A motorválaszték is tisztességes volt: kétliteres TFSI turbóbenzinestől a mérésre érkezett 6,3-ig van választék, és persze ne feledkezzünk meg a V8-as turbódízelekről sem. Az S8Plus a legerősebb, 605 lóerővel, amelynek nyolchengeres négyliteres motorját két turbófeltöltő táplálta.

Érdekes, hogy a Totalcar értékelései között a Népítélet 7,9-re hozza ezt az A8-at, de amíg a teljesítmény és a kényelem tíz pontot érdemel, addig a költségek csak ötöt. Persze, a kis minta, vagyis a kevés tapasztalat miatt ez nem annyira reprezentatív, de mégis beszédes. A Spritmonitor ismeri ugyan ezt a generációt, de az Erőmérő mai epizódjában szereplő csúcskivitelt, a 6,3 W12-t nem. Erről senki nem vezetett fogyasztási naplót, bár nyilván, ha ilyen autót veszel, az üzemanyagköltség nem zavar.

W12 – egy válasz a másik két német prémiummárka akkori csúcsmotorjaira. Nagyon leegyszerűsítve két darab, szűk hengerszögű VR6-motorról van szó, amelyek közös forgattyús részt és főtengelyt kaptak. Persze nem ilyen egyszerű ez, de elképzelni elég. A viszonylag kis helyigényű tizenkéthengeres motor két hengerfejet kapott, így összesen négy vezérműtengely volt szükséges. A megoldás elég komoly gyártástechnológiát igényel.

Az előd hatlitereshez képest ez a 6.3 FSI kivitel közvetlen benzinbefecskendezést kapott és 6299 köbcentire növelték. Kimondani is jól esik. Pláne, mert azt gondolom, hogy az elkövetkező évtizedekben többé nem lesz ilyen méretű motor a személyautókban.

Élvezzük amíg lehet! Vegyünk egyet? Az A8 W12 nem olcsó és nincs belőle sok, bárki megnézheti a mobile-n. Korrekt megjelenése van, a hangja pedig! No, az szinte nincs sem a motornak, sem az autónak. Nyolcfokozatú automataváltót kapott, amellyel 3000/perc körüli fordulaton jár 200 km/óra sebességnél, ez ott még relatív jó fogyasztást és csendes utazást is ígér. Az üzemanyagellátáson felül az eltérő hosszúságú szívócsövek is különlegességei ennek motornak, amelyekre éppen a W elrendezés miatt volt szükség. Mi következik ebből az évek múlásával? A kokszosodás.

Az Erőmérő mai epizódjából kiderült, hogy mit mutatott ez a szép állapotban megőrzött, többnyire autópályán használt Audi A8 D4 W12, több mint 240 ezer kilométer után a görgős teljesítménymérő padon. Kellett már az “Antikoksz”?  Tippeljetek, majd nézzétek meg hetente jelentkező műsorunk mai epizódját!

Kommentelni a Youtube-on és Facebookon lehet, akár azt is, hogy milyen autóra lennétek kíváncsiak az Erőmérőben!

Ha pedig kíváncsiak vagytok, sorozatunk eddigi és további szereplőire, iratkozzatok fel Totalcar Youtube-csatornájára és kapcsoljátok be az értesítéseket! Sok érdekes autó jön még. És ha jelentkeznél a sajátoddal, azt a kattintás után megnyíló jelentkezés lap kitöltésével teheted meg.

Korábbi epizódok:

Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.