Ehhez nem kell magyarázat

Totalcar Erőmérő : BMW M4 Competition Package

2019.09.06. 15:02

A hitelesített, professzionális teljesítménymérő padon a korábban jelentkezett olvasók autóiból választjuk ki az érdekesebb modelleket és mérjük meg az Autokorbelnél. Már elmondtuk, hogy mi ez, most pedig egy BMW M-modellt hajtunk meg. A mérés után kiderül, hogy rászolgál-e hírnevére.

A BMW Motorsport GmbH 1972-ben alakult, kevesebb, mint negyven alkalmazottal, és a feladatuk a járművek felkészítése volt a versenysportra. Nevük időközben lerövidült BMW M GmbH-ra, azonban az alkalmazottak száma mára meghaladja az ötszázat és igen fontos szerepük van a mai BMW márkaimázs kialakításában. A modellpaletta bővült, néhány kivétellel szinte minden modellsorozatból van M-es változat. Nyilván ezek modellváltozatok már nem szigorúan versenycéllal átalakított autók, hanem a szériaváltozatoknál erősebb és sportosabb kivitelek.

Az átalakítás nem merül ki esztétikai és aerodinamikai elemekben, hiszen erősen módosított futómű és motorok is tartoznak a valódi M-modellekhez. Fontos hangsúlyozni, hogy valódi M-es BMW-kről beszélünk, ahol a típusmegjelölés azonnal nyilvánvalóvá teszi ezt és nem speciális felszereltségi szintről, amelyet M Packet néven, alapmodellekhez extraként rendelhetünk.

A mérésre érkezett modell egy M4-es, amely F82-es modellkódú kupé M-es változata. Ehhez a modellhez megrendelték a Competition Package-et, amely többek között más fékeket, áthangolt futóművet és erősebb motort jelent.

Az M4-es blokk alapját a más modellekben is ismert N55-ös kódú blokk adja, amely 2009 óta szerepel a BMW motorpalettáján. Könnyűfémből készült soros, hathengeres konstrukció dupla vezérműtengellyel, illetve változó szelepvezérléssel. Az M4-es modellben S55-ös kódot visel, és a sima N55-öshöz képest nagyon sok helyen hozzányúltak. Egyes vélemények szerint a sportblokk öntőformája nagyon hasonló, de szerkezeti felépítése más. A főtengelye könnyebb és erősebb, hengerfejében a vezérműtengelyek, a szelepek és szeleprugók is eltérnek a köznapi motorétól és természetesen a motorvezérlő szoftver is más, mint az N55-ösben.

Nem egy darab, kettős megfúvású (twin scroll) turbó van rajta, hanem két turbó, nagyobb intercoolerrel, valamint növelt nyomással fújja a hengereket.

Érdekes a gyár által megadott teljesítményadat is, hiszen a 450 lóerőt egészen 5500-as fordulattól 7300-ig, tehát a leszabályozási fordulatig tudja a motor, a maximális 550 Nm nyomatékát pedig 1850-től 5500-ig tartja. Ez azt jelenti, hogy ezen értékek elektronikusan beállítottak, a motor talán tudna többet is, de így programozták fel a vezérlőegységet. Mechanikusan, akár valami fojtással ilyet nehéz csinálni, sőt, szinte lehetetlen.

Ezek után nagyon vártuk egyrészt, hogy tudja-e a háromliteres twinturbó motor ezeket a szép értékeket, és persze kíváncsiak voltunk a görbékre is? Lesznek-e szép fennsíkok vagy hullámossá tette őket az autóval eddig megtett hatvanezer kilométer.

Az BMW M4-hez hasonlóan erős autók teljesítménymérése mindig nehezebb, mert a hajtott kerék nehezen tapad meg a mérőgörgőn. Ezúttal is súlyokat tettünk a csomagtartóba, megmelegítettük az abroncsokat a jobb tapadás érdekében, majd elindítottuk a mérést. Azonnal érezhető volt az autó által leadott jelentős hő, és valahol 3000-4000-es fordulat között a hangja is nagyot változott: mélyebb és erősebb lett. Ezzel egy időben a BMW feneke kicsit megült és érezhetően jobban nekifeszült a padnak.

A görbék megjelenése után már nem volt szükség magyarázatra, persze ezúttal is találtunk néhány érdekességet. Ha kíváncsiak vagytok az eredményekre, nézzétek meg az Erőmérő mai epizódját és ha tetszett, ezért további érdekes autókat szeretnétek látni hetente jelentkező sorozatunkban, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube-csatornájára!

Erre a linkre kattintva 20 százalék kedvezménnyel használhatjátok a Carvertical autótörténeti lekérdezőrendszert.

Korábbi epizódok:

Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.